Kategoriarkiv: Från Holafors

Kaallt…

Stackars småfåglar i kylan.
Stackars småfåglar i kylan.

Usch och fy vad träligt med den här kylan.Jag vet att det blir inte bättre av att klaga, för alla fryservi ju. Men det känns bättre, alla som man träffar klagar och fryser. Dock är det bara att vänta, ”kommer dag kommer råd” sa min Mor,snart är påsken här och för att fortsätta med de gamles uttryck sa de: ” När påsk ha vöre, äre slut på före”. Det brukar stämma. Det var ju också så att allt virke som forslades med häst, från skogshyggen ner på byggden, måste då göras klart före påsk. innan det tog slut på föret.

Någon mer födelsedag har vi heller inte att fira förän i April, så det känns lungt. Men fam. flyger och far, de närmsta dagarna. Några är på väg till Spanien, några till Zagrev i Polen.Amanda är kvar i Oman. Andra kors och tvärs genom länet. Jag förstår dom, det är härligt att röra på sig, möta nya människor, nya platser. Då kan man lungt finna ro hemma på äldre dar.

Några vårfåglar har heller inte vågat sig fram till fågelborden. Ingen fågelsång ännu, det gäller att fylla på med frön och fågeltalg, så de håller värmen. För finns det nå härligare än takdropp och fåglars lockrop om våren.

 

Dagens citat :  Vi utvecklas när vi vågar ta steget ut i det okända.

-12 gr …        -25 i morse …                              vi hörs …

Kalas igen…

Igår var vi på födelsedagskalas igen. Sonhustrun Birgitta fyllde 50, och vi gamlingar fick representera familjen Häggkvist fram tills att arbetsdagen var slut och övriga i fam. kunde komma. Men huset var inte tomt för det, gäster kom och gick och alla blev vi bjudna på  den goda buffen, med småplock som döttrarna Evelina och Josefine stod för.

Det som är bra med alla kalas , är förutom det är trevligt att träffas i fam. ochträffa andra är att dagarna går fortare och våren kryper närmare. För visst har vi en bedrövlig kyla. Tänk att  ”gammelmärka” inte står sig heller. Som jag tidigare skrev om, brukar kylan släppa runt den 9:e när dottern Jessica är född. Specellt nattkylan brukar ge med sig. Men vi får ta till ett annat gammalt talesätt och hoppas det stämmer. Omvåren är kall, får vi en varm sommar.

Jag håller mig som vanligt inomhus, och lapar solvärme bakom fönsterrutan. Termometern visade -31 gr i morse. Burr…

Dagens citat :   Nybörjaren ser många lösningar på ett problem, ”experten” mycket färre.

-5 gr i solen … vi hörs …

En glad 50-åring.
En glad 50-åring.

Hardy…

"vår lillprins"  Hardy
"vår lillprins" Hardy

Nu är det lilla Hardy som får uppmärksamhet i Mommasblogg. Vårt lilla barnbarnsbarn som ni som har Tidningen Ångermanland, kanske läste art.om i lördagens tidning. Hardy har den ovanliga sjukdomen Glytarsyriuri typ 1. Ett mycket bra och välskrivet repotage.  För er som blir intresserad av sjukdomen, där ett barn av 100 000 föds med olika variationer av just den sjukdomen, går det också att se en liten film med fam. på www.allehanda.se/tv.

Hardy hade tur som föddes när forskningen kommit så långt att det finns medicin att få. Värre verkar det bli för oss äldre som inte är värd att ”kostaspå” när vi blir sjuka. Enl. pressoch Tv ska sämre vård och billigare mediciner bli  vår framtid. Vilket jag tycker, när det gäller medicin redan har inträtt.

Jag är den medicinansvarige i fam.  Jag som delar ut medecin i dosetterna   varje vecka, ser olika namn och utseende på tabl. vid varje beställning. Billigare medicin utan läkemedelsförmån. Det gäller att vara klar i knoppen.

Dagens citat :  Det är först när vi tar ansvar för oss själva som vi kan påverka vårt eget mående.

+ 8 gr …. vi hörs ..,

Grattis ”Lillungen” !

Jacob o Jessica. Idag glömmer vi vintern och ser fram emot sommaren
Jacob o Jessica. Idag glömmer vi vintern och ser fram emot sommaren

I dag fyller vår minsta 42 år,  Jessica även kallad ”lillungen”, ”kecka” ”sekka”.Visst är det märkligt att den sista i barnaskaran, aldrig blir vuxen i föräldrarnas ögon. Så är det hos oss i alla fall. Men Jessica är en vuxen kvinna, gift , med tre barn, mycket självständig, vet vad hon vill, men som sagt , alltid för oss ”lillungen” Synd att magsjukan satte stopp för ett besök idag, men vi får ta igen det sedan.

Jessica har satt ett riktmärke för de sista köldnätterna i mars. 1971 när hon föddes  på soll. BB, var det 29 gr kallt på natten. Den natten glömmer vi aldrig, inte bara att du föddes som var det största för oss, utan det som hände när Kjell skulle åka hem. När vi åkte in på dagen ,var det soligt och fint som vi har det nu, men när Kjell skulle hem kl två på natten -29 gr.  Bilen stod ensam parkerad där vi lämnat den. Men med igenfrusna dörrar. Vad göra ensam ute i svarta natten, före mobilens tider. Jo han pinkade på låset, det funkade, han kom in i bilen.

Nu har vi kanske 3-4 kallnätter, sen är kylan över för iår, så har det varit i 42 år nu. Tror säkert att det blir i år också, vårdagjämningen är ju om 1½ vecka.

Dagens citat :   Lyckan finns på insidan, men den kommer inte dit av sig själv.

– 25 gr …                                  kl fyra i morse.                                                            vi hörs …

Fammas Lillpiga…

Praktik?
Praktik?

Eftersom det inte händer så mycket just nu , mer än att vänta på våren och att snön ska försvinna och vårvärmen infinna sig ,tänker jag fortsätta att blogga om vår stora härliga familj. Den jag tänker mest på nu, är vår minsta barnbarnsdotter Amanda ( snart 18 ) som för mig alltid varit, kommer att vara ”fammas lillpiga.” Hon befinner sig nu i Oman, Dubai på en praktikmånad. Amanda tror jag kommar att vidga sina vyer, Junsele och även Sollefteå känns redan för trångt för henne.

Annat var det på min tid. En resa till Junsele två mil från Bysjön,eller Krange som vi sa, varett stort äventyr, när jag var liten. När jag var 13 var jag för första gången till sollefteå, även det ett äventyr. En resa till Nortälje, för att arbeta på Barnens Ö en sommar gav mersmak.

Min dröm har varit, att när barnen blir stora ska jag resa och se mig omkring. Jag fick vänta till jag blev 55 år och mentalträning kom in i mitt liv. Då fick jag resa runt i vårt land. När vi sedan vann 50.000 i resor på Bingolotto, blev det längre resor.

Jag förstår Amanda, har man reslusten och håller fast vid sin dröm, sätter sina mål, så får man till slut dem uppfyllda. Det har Amanda och jag pratat om mycket, och hon ser mig som sin förebild. Så håll fast vid dina drömmar och mål Lillpiga och du ska se att de går i uppfyllelse.

Har beskrivit min ”livsresa” i min bok MIRAKLET.

Dagens citat : Det är bara det vi inte gjorde som vi ångrar.

+ 8 gr … i solen                                                            vi hörs …