Kategoriarkiv: Från Holafors

Dags igen…

Så är det dags igen att fira ett barnbarn,Linda fyller 39, synd bara att hon bor ända i Järna. Väl långt för  att hinna ditoch åter på en dag. Men vi har hälsat på Linda och hennes fam tidigare, så vi vet hur hon har det, närvi talas vid. Som ni förstår så är Linda vårt äldsta och första barnbarn. Många varma kramar till dig Linda.

Det var även dags igen för snöskottning idag. Nu får det faktiskt räcka. Men å andra sidan så ger det både lite motion och frisk luft.Vi har våra bestämda rutiner Kjell och jag när det har snöat. Jag har som uppgift att sopa ren broarna, rampen,skotta runt fågelborden, soptunnan och utanför garaget.Kjell sköter sedan snöslungan, som han kallar för rollatorn, en lagom dagsmotion för honom enl hans läkare.Kjell tar bort närmast huset,det som traktorn inte kommer åt.  Sedan kommer den lejda traktorn och grovskottar av gårdsplanen

Efter det är det dags för en kaffetår,vila och återfå krafterna inför nästa snöomgång. Hoppas det  dröjer ett tag, nu är vi less på snön, hur bra det än är med motion och frisk luft. På lördag är det dags för nästa födelsedag. Vems ? Det berättar jag då.

Dagens citat : Du behöver en god självkänsla för att kunna ge bort samma sak

Linda med sina smågrabbar Gusten och Sigge Fabian
Linda med sina smågrabbar Gusten och Sigge Fabian

 till dina barn. Du kan bara ge det du har !

+2 gr…                                                                     vi hörs …

Första träffen…

Pappa Anton, farmor Madeleine. farmorsmor, farfarsfar med lilla Saga
Pappa Anton, farmor Madeleine. farmorsmor, farfarsfar med lilla Saga

I går fick vi träffa vårt lilla barnbarnsbarn Saga för första gången. Lilla Saga som snart har hunnit bli två månader och är vårt fjärde barnbarnsbarn.Familjen växer,det är på dom små som man känner och förstår att åren går fort nu. Det är en speciell känsla och lycka att få uppleva fjärde generationen, vårt liv lever vidare, den dag vi inte  längre finns.

Vi uppvaktade också mågen Tomas på födelsedagen,det blir många kalas när familjen är stor och vi bor nära varandra. Barnbarnen har börjat röra på sig, flyttat dit  jobben finns. För dom är det naturligt att jobba, och göra praktik utomlands lika mycket som inom Svergie. Då är det bra med sociala medier som olika bloggar, facebook.skype. ifone mm.

Även den utvecklingen är jag glad över att få uppleva,även om jag utnyttjar den i liten skala. Längesedan nu sedan jag skickat eller fått ett handskrivet brev. Saknar faktiskt känslan av att hålla och läsa ett brev, skrivet med en mänsklig hand.Närheten  från avsändaren kändes närmare och varmare då.

Dagens citat : Vi har rätt att inte vara som vi en gång var. Vi har rätt att förändras och utvecklas.

+ – 0 gr …                                                                          vi hörs …

Denna snö…

Kl.fem i morse.
Kl.fem i morse.

Så försvann det som jag trodde var början av våren. Snön vräkte ner igår,det stormade, och vi som skulle åka till Junsele och träffa vårt nytillkomna barnbarnsbarn Saga. Vi beslöt att skuta på det tills idag,blev erbjuden hämtning igår,men ingen ska behöva ge sig ut i sådant väder.

Tittade ut i morse, klockan fem, för att kolla läget. Allt igensnöat, plogbilen har också gjort sitt bästa för att täppa igen vägen till tidningslådan och soptunnan. Men rävarna verkar haft kul i natt. Synd bara attvi inte lagt ut någon mat till dom.

Det är bara att börja om igen, ta nya tag. Vänta på att traktorn kommer och öppnar gården och vägen ut, för idag vill vi träffa Saga och gratta mågen Tomas som fyller år idag.En inte så lite stolt nybliven farfar. Vi får se hur det går, först ska vi titta på Vasaloppet, se hur dom plågar sig för att bevisa sinegen prestation och roa oss framför Teven.

Har ingen lust att gå ut idag, vilken tur och lycka man har som kan välja, styra sin dag. Men snön då som ska bort. ” Kommer dag, kommer råd ” kanske den töar bort igen. 12 minusgrader just nu, vi får se…

Dagens citat :   Be någon om hjälp idag.

– 12 gr … vi hörs …

Mars månad.

Harry R:I:P:
Harry R:I:P:

Februari har lämnat oss,avverkats. Nu står månaden Mars framför oss. Mars som är inklämd mellan vinter och vår. En månad som för oss betyder fortsatt födelsedagsfirande i fam.   En månad som vi hoppas blir snöfattig och inte så kall,med mycke sol så vi kan sitta ute. En snäll och ljus månad.

Vår önskan började inte bra. Fick ett tråkigt telefonmedelande i går morse. Vår vän Harry, sedan 30 år tillbaka. Har lämnat oss. Våra tankar går nu till hans fru Anna och alla fina minnen och stunder vi haft tillsammans. Harry skulle fylla 91 år om en månad.

Jag ger er en dikt som Harry skrev  1995, och som jag fick av honom under ett av mina många besök hos Harry och Anna i Solna. En epok är slut, men minnena av en lycklig tid finns kvar.

Dagens citat : Vi är alla unika- varenda en av oss.

-5 gr…                                                                          vi hörs …

Själv är bäste dräng…

Det går sakta men säkert.
Det går sakta men säkert.
Fixat
Fixat

… sägs det.Men ibland blir det till verklighet. Som idag, vi har sedan Kjell blev sämre behövt hjälp med sotningen av pelletspannan. Vår son brukar hjälpa oss, men av olika förhinder ,har det blivit uppskjutet. I dag på grund av magsjuka. Så vi slog ihop våra kloka huvuden och kom fram till att om vi hjälps åt, den ene gör det den andre inte klarar av, borde det vara möjligt att fixa det själv. Det gick ju inte med raketfart, men nu är det gjort.

Eller som ordspråket säger :  ” Han komme fram han som körd vä oxn´å”

Det är sådana saker som gör det svårt att bo kvar här hemma, saker som vi förut gjort utan att reagera, men som nu är för svåra. Vi hjälps åt så gott vi kan, och hoppas att de bra dagarna, får bli längre än dom dåliga. Har försökt elimera allt som kan ställa till det,gör bara det som känns bra.

 Dagens citat :   Hur vi har det beror helt och hållet på hur vi tar det som händer oss.

+ 10 gr …                                                                              vi hörs …