Kategoriarkiv: Från Holafors

Tolvåringar…

Oskar
Oskar
Teodor och pappa Tomas som fyller år på söndag
Teodor och pappa Tomas som fyller år på söndag

Våra två barnbarnspojkar har fyllt tolv år iveckan. Teodor i går och Oskar idag. Båda är födda samtidigt på Sollefteå BB, med några timmars mellanrum, före och efter kl 24.00.Deras mammor är systrar och våra döttrar Madeleine och Jessica.

Teodor och Oskar är två härliga killar, helt olika varann med olika intressen.Som kusiner  kunde man tro att de hade något gemensamt, som går att se, men vi morförfäldrar är nog det enda gemensamma de har.Kanske för att Teodor bor i Junsele och Oskar i Sollefteå och sällan ses.

Annars har vi fint töväder. Varmt ,blött, glashalt ute. Vi håller oss inomhus,vill inte råka ut för ben och armbrott. Tänk vad några år gör skillnad. Förr promenerade vi varje dag, i alla väder. Det är inte bara det hala väglaget som sätter stopp, utan också orken, Den bara försvinner, ni är otränad säger dom yngre. Men har vi ingen nytta av allt vi tidigare traskat runt ? Vad var det då för mening? Jo, vi slet ut våra ben och knän, så nu sitter vi här. Jag är inte bitter, berättar bara hur det är. Det är ganska skönt att sitta still också. Titta på Tv, lyssna på radio ,läsa, lösa korsord och ta sig en kaffekopp emellanåt.

Dagens citat :      All förändring är möjlig .

+7 gr…                                                                        vi hörs …

Kvinnor kan…

"Kvinnor kan"...
"Kvinnor kan"...
Lådan på plats.
Lådan på plats.
Gåva från Jossi.Kan nån läsa tecknet ?
Gåva från Jossi.Kan nån läsa tecknet ?

Vi fick en ny postlåda för morrontidningen  i present av Jessica m. fam. när vi fyllde år.Den har stått på samma plats i köket, där vi ställde den sedan dess. Nu hälsade Jessica och grabbarna på i helgen, då kom den på plats. Vi hade en jättefin dag igår,soligt och varmt, fågelkvitter. Vårkänslorna spirade i ”tanten”. Vårtecken :  Räven som brukar komma till fågelbordet för att äta,har nog hittat sin hona, för nu är dom två som gästar oss. Våra vänner dom små svartmyrorna springer omkring i köket, söker sötsaker.Älskar Punch och Cointreau.  Även nya arter av småfåglar visar sig. Men än så är det vinter, ”Vi ha kålln´värrot än”, som de gamle sa.

Lille Hardy får åka hem från sjukhuset i Umeå idag, det gläds vi extra över. Barnbarnet Josefine som varit på resa i asien en månad, kom förbi igår med present till mig som hon köpt vid Kinesiska muren. Berättade att hon också hållit sitt löfte, om  att klappa muren från mig.

Oskar som fyller 12år på onsdag, lovade mig: ”När jag blir stor momma, ska du och jag  åka till Kina och du ska få gå på Kinesika muren ” Hoppas att han i allafall får komma dit. Undrar om jag inte har sått ett litet frö till mina barnbarn, när jag berättat om mina resor, dom som jag gjort och dom jag önskat fått göra.

Den önskan har jag haft, sedan jag som liten lyssnade på tant Beda på Lappåsen, när hon berättade om sina resor, då inom Sverige.

Dagens citat :  Det är viktigt vad vi tänker.Våra tankar blir våra känslor och våra känslor blir våra handlingar.

+ 16 gr …                                                                             vi  hörs…

Värk…

InspirationsbrevKays brev

Vår lille kämpe Hardy, ger oss både kärlek, glädje och energi
Vår lille kämpe Hardy, ger oss både kärlek, glädje och energi

Den här vintern har jag återfått min värk.Det är inte den molande Fibromyalgi värken,utan ledvärk.Det gör ont som i Lena Philipssons slager, det gör ont om dagen, på natten det gör oooooont.Hade jag inte min Mentala träning,min avslappningsteknik skulle det vara outhärdligt.Förstår att det är förslitningsvärk, som de flesta får på äldre dar.

Vet också att det gälleratt plocka fram glädjen, sortera sina tankar, inte låta det negativa ta över.För visst finns det negativa tankar, energitjuvar som kan få oss på dåligt humör. Någonting annat som vi i vår ålder har, är tankar på näraoch kära.goda vänner som lämnat oss. Hur hanterar man de tankarna? Kay Pollak kallar det för inlärd hjälplöshet. Hur ska jag kunna glädjas över livet nu,eller vaför ska jag vara glad över att leva, när min bästa vän inte fick leva etc.

Men det går att vända på det, tänka tankar som :

Jag har all rätt att känna mig lycklig.

Varje dag är jag värd att känna glädje, kärlekochlycka.

Positiva tankar på det som ger glädje, skratt och humor, är till stor hjälp vid smärta. Så jaga bort det tråkiga och läs gärna Kay Pollaks måndagsbrev.

Dagens citat : Det som var pinsamt igår, kan vara humor idag.

+   2 gr …                                                                       vi hörs…

En sån dag …

Åhh vad gott!    Och mysigt.
Åhh vad gott! Och mysigt.
Tack Madeleine...
Tack Madeleine…

En sån dag gårdagen var.Med Madeleine vid ratten, åkte vi lungt och säkert i deras Mercedes mot Sollefteå och Kjells ögonop. Tyvärr blev op. bara halvgjort,50% måste sparas till ett  senare tillfälle. Efter diverse inköp på stan, och magen började kurra, kl. hade redan blivit 16.00, var det dags för resturangbesök.

Men att hitta en handikappparkering som låg nära var svårt. Vi valde Kajsas till slut. Det ångrade vi inte,En liten pärla i Bolagsbacken,sköninrendning, toppengod mat,fin sercice.  Vi satt kvar och njöt av mat, dryck, omgivning i över två timmar, innan vi mätta och belåtna med dagen, vände hemåt på en spårig och knölig väg som ska föreställa riks 90.

Tack Madeleine för dagen, som också var vår födelsedagspresent., och att du inte körde som 6 årige barnarnet Jacob sa om sin mamma Jessica, när hon körde riks 90: ” Hon körde som en galen kvinna.”

Dagens citat : Ett sätt att finna glädje i vardagen är att göra lite mer av det vi tycker om.

_   10 gr …                                                                             vi hörs …

En ny vecka …

TV tittande. Ett bra tidsfördriv
TV tittande. Ett bra tidsfördriv

En ny vecka med nya vita blad som Alf Pruessen skriver i sin visa. Vaknar tidigt,ligger och lyssnar till tystnaden, endast Kjells småsnarkningar hörs. Mörkt både inne och ute. Börjar med att  röra försiktigt på alla leder. Allt fungerar.Är längesedan nu, när man spratt som en Gasäll ur sängen. En ny vecka, men rutinerna är desamma. Kanske händer det nått oförväntat, nått oplanerat, någonting som höjer livspulsen, vem vet. Masar mig ur sängen, kaffesuget blir starkare, dagen har börjat.

En dag som innehåller sjukhusresa till Sollefteå, Kjell ska på ögonkontroll. Hoppas han får hjälp idag. Sedan blir det lite ”gå på stan”. Äta gott på restaurang. Av Madde som är med oss, fick vi  ett restaurangbesök i present, när vi nyss fyllde år.

Men innan dess ska jag gå igenom alla bloggarpå datorn, som barn och barnbarn skriver, skriva på min egen blogg. Läsa dagstidningarna ,Facebook. Fönstren ut mot världen som jag kallar dem.  Jonnies  / www.boffa.bloggplatsen.se    Amandas /www.blogken.com  Jossis/ detrevannerna.oasien  Evelinas/hardysmamma.blogg.se m.fl.

Hoppas lille Hardy uppe i Umeå, mår bra. Han har fått en tuff start i livet, vårt älskade barnbarnsbarn. Men han är en tuff liten kämpe, alltid glad .Ger även oss styrka och energi när vi möts.

Dagens citat : Alla människor vi möter har någonting att lära oss – om vi vill det.

-11 gr…                                     vi hörs…