Kategoriarkiv: Från Holafors

Ibland står livet stilla …

När jag betämde mig för att starta en blogg, frågade jag mig själv, vadska jag skriva om. Kom fram till att jag ska nog skriva om hur det är att åldras. Det var inte så lätt, men märker mer och mer att bloggen handlar om min ålder och om attvara äldre. Mer påtagligt har det blivit nu med tredje generationen

Det har blivit många flera att hålla reda på, komma ihåg. Just nu är vår familj väldigt turbulent. Ungdomarna reser runt inte bara inom landet,utan i Europa, Asien mm. Det plingar till ett SMS, MMS i mobilen ,Flera har bloggar som vi kan följa. har ännu inte skaffat SKYPE, tror det skulle bli för mycket info, både på gott och ont.

I morse när jag gick in påFacebook, stannade livet till en stund. Vår lille kämpe och prins Hardy hade blivit akut sjuk, var på väg med ambulans till Umeå regionsjukhus. När Hardy blir sjuk behöver han snabbt komma under vård. Det gick bra och snart får han och föräldrarna åka hem.

Sedan det här att bli äldre.Som äldre är det svårt att ta in både glädje och bekymmer, det behövs tid för oss.Tid att tänka, reflektera. Men lämna oss för den del inte utanför. Skulle vi inte få all information, skulle nog livet stå stilla. För i Holafors händer det inte mycket.

Dagens citat : Sanningen om livets mening måste var och en utforska på egen hand

-2 gr …                                                                vi hörs …

Alla hjärtans dag …

Alla hjärtansdags godis.
Alla hjärtansdags godis.
Min mormor.Målat av mig..
Min mormor.Målat av mig..

Så var det dags för nästa ”komihågdag”, Allahjärtans dag. Jag som nu har levt ett tag, har inget minne av att det fanns någon sådan dag, förrän dom senaste 20 åren.Att det skulle behövas finnas en särskild dag för att tala om för sina nära och kära ,att dom är betydelsefulla och att vi älskar varann.Jag säger som min Mormor sa om nymodigheter,” Ja kärä hjärtanäs va döm hittä på.”Och som hon säkert skulle sagt idag, om hon levat.

Vi firar inget speciellt idag, men blev jätteglad över chockladen som kom med posten från dottern Madeleine,o Tomas o Teodor. Det värmde hjärtat.

Annars glädjer vi oss över att det inte är någon snöskottning idag. Det är inge bra för hjärtat i vår ålder, utan en bra hjärtans dag . Till alla vänner och bekanta, följare av min sida.Ha en bra dag,älska er själva och varandra, inte bara idag, utan alla dagar.

Dagens citat :  Det kostar ingenting att visa värme och uppskattning.

-2 gr …                                                              vi hörs …

Fettisdag – Pannkaksdagen…

Pannkaror på gång
Pannkaror på gång
Pannkaka med grädde och sylt
Pannkaka med grädde och sylt

Två dar att fira idag. Fettisdagen är redan avverkad vad det gäller Semlor, som jag tidigare skrivit om. Har heller inga Bruna bönor hemma, fläskkams som vi även åt förr på fettisdag, känns heller inte så lockande, så det får bli pannkaksdag då.

När jag var barn för jättelänge sedan, så var alltid fettisdagen en lovdag från skolan. Det var nog dåtidens friluftsdag.Vi skulle  den dagen, vara hemma och åka skidor, spark, idka uteliv.Steg upp tidigt och åkte spark ellerskidor på skarsnön. Varför har vi ingen skarsnö numera. Vilken frihetskänsla det va,att åka utan mål genom skog och åkrar. När sedan solen steg upp, värmde den gott. Vi var 10 barn i byn (Bysjön)  som i förväg bestämt vad vi skulle göra.

Ett år hade vi skidtävling.Sju pojkar mot tre flickor. Två av flickorna drog sig undan, jag blev ensam med pojkarna, skulle få starta först.  Blev etta, kan erkänna nu, jag fuskade, Gömde mig i skogen ,och när alla åkt förbi, vände jag om och åkte tillbaka. Visst är det preskiberat nu ? Det var min första och enda skidtävling. Som pris fick jag en medalj och en pokal.

Någonting annat vi gjorde var att hälsa på i alla 10 gårdar för att få en fettisdagsbulle. Det var nog inte lätt när 10 ungar kom instormande.Inte ialla gårdar hade det bakats bullar. Någon särskild pannkaksdag hade vi inte. Vi åt nog pannkaka när det fanns ägg att tillgå, vilket inte va så självklart på den tiden.Inte på vintern i allafall.

–  5 gr …

Dagens citat :  All förändring är möjlig …                                                                   vi hörs…

Min dag …

Just nu, längtar jag hit...
Just nu, längtar jag hit...

I går var det min dag som uppmärksammades. Min 76.e födelsedag. Tack alla goa vänner nära och kära som hörde av sig, grattade mig på Face book, med telefonsamtal, presenter, blommor och besök. När man nått min ålder,så finns det så mycket att glädja sig åt. Mest glädjer jag mig över det lilla. Det  som händer ”runt omkring”. Att få vakna vid Kjells sida, som jag nu fått göra i snart 60 år. Att jag är frisk,att mina onda ben bär mig och jag ännu kan  laga till den älsklingsmat som jag vet min familj tycker om. Den jag bjöd på igår, och vi kommer att äta idag.

Kerstins kottletter.  10  st befria kottletter läggs i en långpanna, el, ungsform. 5 dlgrädde, 2dl cremefracie, 1 dl soya, 1 buljongtärning, 2 tsk sambalolek, blandas och hälles över kottletterna Sätts in i 175 gr. ugn i 1-1½ timme. Ätes med rostade grösaker, el. ris. En god sallad, och ett gott vin att dricka till.                  ( Jag brukar tredubbla den, för att det ska räcka till alla.)

Det lilla är också alla telefonröster, från den minsta 6 åringens: Grattis momma,  tonåringens målbrottsröst, till 83 årinens lite tysta gammelmanshyllning. Allt blir som musik i mina öron. Önskar jag kunde bjuda er på den musiken, men den är min. Min 76 års present. Jag bjuder er istället på en dikt ur min diktbok: KÄNSLOR.          Som jag skrev 1998.

Vänskap.

En vän finns där, när hjärtat av ångest bankar

Utan krav och värderingar, kan få en på andra tankar.

En vän finns där, med lugna ord, stilla varm ögonkontakt som ger kraft och mod.

En vän finns där, när tvivlet, rädslan, tagit överhand.

Men även när glädjen,satt hjärtat i brand.

En vän finns där, när lyckan mot mig ler.

och av mina ögons stjärneglans, ett hopp om framtidstro,

jag även min vän ger.

……………………………………………………………………..

-14 gr…                                                vi hörs …

Kjell …

Kjell Holafors Hemsida

Kjell 79 år idag
Kjell 79 år idag

I dag har Kjell födelsedag och är huvudperson i min blogg. Eftersom han tycker att ålderdom inte är något att fira,vill jag ändå uppmärksamma hans ”bemärkelsedag”. Mycket har hänt på hans 79 åriga bana. Han har hunnit bli en älskad make ,far,farfar, morfar, och morfarsfar, farfarsfar.  Delar av hans långa väg kan ni läsa i hans berättelse på Holafors hemsida.

 Februari är ingen bra ”fyllaårmånad”., om man vill ha besök.Det är för det mesta kallt och snöigt. Men idag har vi soligt och fint, vi saknar våra långa promenader. Nu blir dom inte längre än till soptunnan och brevlådan.

Kjell ska få ,en av hans favoritmat idag, hemkokt pölsa med mandelpotatis och rödbetor. Ingen tårta vill han ha. Men däremot ett glas god Scotch Whisky, skulle inte sitta dumt enl. honom.

Dagens citat : Tacksamhet handlar om att uppskatta det vi faktiskt har istället för att snegla på det som andra har.

– 10 gr i solen…                                                                         vi hörs…