Kategoriarkiv: Från Holafors

Trettondag jul …

Evelina- Amanda - Josefin, Våra "småflickor"på besök.
Evelina- Amanda - Josefin, Våra "småflickor"på besök.

Julens sista helg är snart över för i år. Ett nytt arbetsår,skolår för de flesta börjar igen. Jag hoppas alla, även ni som är utan j0bb,sjuka ,unga och gamla, att 2013 ska bli ett år som ni önskat er. Själv har jag fullt upp just nu med att kurera min snuva. Det va en envis seg variant.

Även Kjell har ”åkt” dit på snuvan, så det är mycket krax och snorande , med mycket Tv tittande för oss båda. Jonnie var hem igår och sotade pannan, så nu brinner pelletsen lungt och fint igen. Vet inte hur vi skulle klarat det utan Jonnies hjälp, nu när Kjell blev sämre.

Jonnie hade ”småfickorna” och Hardy med sig. Ja jag vet ni är stora nu, men för oss är ni våra småtjejer. Hardy mådde bra nu om än lite snuvig. Tråkigt var det att sägahej då till Linda och småpojkarna som nu är på väg hem till Järna. Väntar nu bara på ett telefonsamtal från Övik, som medelar att vårt fjärde barnbarnsbarn kommit till världen. Vår fotografivägg är snart  över full av våra familjemedlemmar. Ett annorlunda släktträd.

Dagens citat :I dag är en bra tid för en ny början. Vad vill du börja med i dag.

– 15 gr …                                                                                  vi hörs …

Oro…

Sigge busar för gammelmomma !
Sigge busar för gammelmomma !

Visst är det lätt att oroa sig, låta oron ta över glädjen, förnuftet ,så man inte ser det som är positivt, glatt och bra med dagen,livet.

På tredjedag jul ”åkte” jag på influensa. Blev febrig,hostig, helt slut. Vem var boven i dramat ? Av alla 30 pers. som passerat i julhelgen,så blev hälften sjuka. Värst för lille Hardy som måste uppsöka sjukhus.

Det är då när man ligger där, som orostankarna på det mesta börjar komma. Känner mig gammal, sliten,hurska det bli, hur ska vi orka. Vad kommer att hända med oss, under det nya året? Med snön som bara vräker ner. Det är då jag hör min mors kloka ord : Du ska inte oroa dig i förväg, då får du bara två ggrs oro. Visst det är nog så och jag som lärt mig leva positivt, leva i nuet. Men tänk vad lite det behövs för att man ska komma tillbaka, allt blirbra igen.

Som i går när barnbarnet Linda kom på besök med sina småpojkar Gusten och Sigge . Då kom framtidstron tillbaka igen. Oron gav vika.

Dagens citat : Tyck om dig själv, det är attraktivt !

–  7 gr och mera snö…                                                         vi hörs …

Gott NYTT ÅR !!

Så är det gamla året 2012 till ända. Det år som för vår familj innehållit glädje ,kärlek och gemenskap. Även tråkigheter och sorg bland våra familjemedlemmar. Vid vår ålder, Kjells och min så har sjukdom, även haft och har sin naturliga tillvist. Beslutet att stanna kvar här hemma har varit både på gott och ont. Tack vare våra barn har det varit möjligt. Men inte en vinter till, Hur bra vi än trivs så måste förnuftet få ta över.

Så här i slutet av året går våra tankar till vår lilla Hardy som med föräldrar just nu är på Öviks sjukhus, med feber och influensa. Med god vård hoppas vi att han snart är hemma igen.

Det nya året börjar också med en ny liten medlem i fam. som snart ska födas. Ett litet barnbarnsbarn, all kärlek och lycka inför det nya livet och till föräldrarna.

Med hopp om att 2013 blir ett lyckosamt år för oss alla,  i familjen, för alla vänner och bekanta. Så får bilden av den minsta och yngsta bland alla våra 9 familjehundar, representera glädjen  och hoppet, inför det nya året.

Dagens citat : För att kunna gå vidare måste vi först acceptera det som hänt och därefter ta ansvar för att förändra och ställa  till rätta.

–   1 gr …                                                      vi hörs …

Gott Nytt År till er alla från mig och Berit
Gott Nytt År till er alla från mig och Berit

En annorlunda jul…

Dukat för 1:a jullunchen
Dukat för 1:a jullunchen

Så var det över för i år, Julen blev väl inte likadan som tidigare år, när vi alla brukar samlas på julaftonen. I år blev den lite mera utspridd.Vi blev 16 på julafton, 15 på juldagen. 7 på annandagen. Alla tyckte det var en lugn och fridfull jul, med god mat, mycke mat, många fina julklappar. Nästa gäng skulle ha kommit igår, men se det ville sig inte.

Klockan två på natten blev det strömlöst,  kl två på dagen kom den tillbaka. Vad gör man då ?Ingen värme, inget vatten,mörker. Vi fick en vilodag. För att värma oss tog vi bilen,åkte och inhandlade gasol, batterier mm. För det kommer säkert fler strömlösa dagar.

Hoppas dagen idag blir lugn och problemfri.Fick två fina böcker i julklapp som jag tänker läsa och njuta av.Traditionenligt fick jag av Jonnie, årets Nobellprisvinnares bok . Kinesen MO YANs Vitlöksballaderna. Samt av Jessica,Tomas Sjödins lättlästa bok Eftervärme . Hoppas ni alla därute haft en fridsam, fröjdefull jul.

Dagens citat :   All förändring är möjlig .

– 10 gr…                               vi hörs …

JULAFTON…

Skönt att få vila i morfars knä, efter en jobbig dag
Skönt att få vila i morfars knä, efter en jobbig dag
Finns här nåra snälla barn? undrar Hardy
Finns här nåra snälla barn? undrar Hardy

Julaftonen är över, alla har återvänt hem till sitt. En julafton som vi alla som var med om kommer att minnas som den annorlunda på många sätt. En lugn och fridfull julafton,  fylld av glädje över att vi alla fanns med i livet  och med förhoppning om att det så får bli till nästa jul. 

I år kom ju världens finaste minsta tomte till oss med julklapparna. Hardy, som är vår minsta lilla gren på familjeträdet. Men inte så länge till, för om 14 dar ungefär, kommer ännu en liten familjemedlem. Familjen och julklappshögen växer.

När det gäller julmaten, så var alla nöjda. Jag fick bästa betyg igen.  Första ”sittningen” är över. Idag på juldagen fortsätter vi med den andra omgången. Återstår bara den tredje.

Hoppas ni alla fick det ni önskat och en God fortsättning på julen.

Dagens citat :    Vi har rätt att inte vara som vi en gång var. Vi har rätt att förändras och utvecklas.

-9 gr och snö, snö, snö…                                          vi hörs …