Kategoriarkiv: Från Holafors

GOD JUL …

Dan före dan, och vi är kvar än i Holafors. Vi som skulle flytta, julen i fjol skulle vara den sista på här hemma på 58 år. Men vi ångrade oss. Om vi finns kvar nästa år, kan vi inte förutsäga, men jul i Holafors för hela fam.blir nog den sista. Det har varit svårt att släppa taget om traditionen för oss alla. Men nu börjar barnbarnsbarnen komma,orken hos oss börjar tryta,det är dags att vi kliver åt sidan.

Vi samlas inte alla på julaftonen i år, har delat upp det i dagarna tre. Vi blir ändå 10 pers. varje dag. Så vi får en lååång Julafton !  Allt är klart, Kjell och jag har fixat maten. Städat pyntat allt står och väntar som vanligt enl. tradition.

Så till sist till er alla,

God Jul
God Jul

 Vänner och bekanta En riktikt GOD JUL !

Dagens citat : Kärlek är att se med andras ögon.

Kjell Jonnie…

Grattis Jonnie !
Grattis Jonnie !

Den här dagen, 20 dec. är för alltid en speciell dag för oss. Kanske mest för mig. Den här dagen för 49 år sedan föddes vår son Jonnie. Då var det andra rutiner på BB. Jag fick åka in en vecka i förväg, för evt komplikationer etc. Allt gick bra och på morronen den 20:e kom Jonnie.

Fyra dagar före Julafton, men ni ska inte tro att vi fick åka hem. Näe minst 12 dagar skulle vi vara kvar. Det var inte så måmga mammor och barn på BB just då. Om jag inte minns fel var vi fem mammor med barn. Några hade varit i 10 dar, men någon hemresa till jul blev det inte.

Vi blev lovade en mysig fin Julafton.Alla skulle få flytta in på samma sal, vi skulle få ha våra barn inne hos oss. Det fick vi då, annars bara när vi ammade barnen. God mat, julklappar blev vi utlovade. Men så blev det inte. Två nya mammor kom in på förlossningen, all personal 3st, fick tillbringa natten där. Jag satt ensam , nä jag och Jonnie, för han hade blivit bortglömd hos mig i all uppståndelse.

Ni andra i fam får förlåta mig, men det var den mysigaste, härligaste julafton jag upplevt.

Så ni förstår att den här dagen är speciell för mig. Grattis Jonnie på din dag…

 

Dagens citat :  Du vet väl om att du är värdefull !

– 8 gr …                                 vi hörs…

Två små ord …

 Julen är kärlekensoch gemenskapens högtid. men även konflikternas tid. Det finns två små ord som vi säger alltför sällan till varandra . Det är TACK och FÖRLÅT. Låt även orden Jag Älskar Dig, bli naturligt att säga varandra.

Författaren Leo Buscaglia återger i sin bok Leva Älska Lära ett brev som handlar om uppskjutandes mekanism.

Det du inte gjorde.

Kommer du ihåg när jag lånade din splitternya biloch fick en buckla på den ?

Jag trodde du skulle döda mig, men det gjorde du inte.

Kommer du ihåg när jag flörtade med en annan, för att göra dig svartsjuk, och det blev du också.Jag trodde du skulle lämna mig, men det gjorde du inte.

Och kommer du ihåg den gången jag glömde bort att säga att man skulle ha aftonkläder på balen, och du kom i jeans. jag trodde du skulle gå ifrån mig. Men det gjorde du inte.

Kommer du ihåg när jag spillde jordgubbspaj över bilmattan. jag trodde du skulle slå mig. Men det gjorde du inte.

Det fanns en massa saker jag ville gottgöra dig för när du kom hem från Weitnam.

MEN DET GJORDE DU INTE.

……………………………………………………………………………………………………

Var rädda om varandra.

– 18 gr..                                                               vi hörs …

Söndagmorron …

Morronstund i tystnaden
Morronstund i tystnaden

Jag älskar mornar, har gjort det sedan jag var liten. Få vakna till en ny dag,gå upp och möta tystnaden.Sitta ner och meditera, låta tankarna komma och gå.

Som idag när hela huset är nystädat, julpyntat, infinner sig en känsla av lugn , ro,lycka. Känner mig innesluten i en bubbla där ingenting av världens tråkigheter kan nå mig. Vet att snart spricker bubblan, dagen når mig med allt vad det innebär. Radio, Tv, telefon,dator allt ”går igång” informationer strömmar in, snön, vräker ner ute.  Frukost, medicinering, få kroppen att fungera, hitta dagsrytmen…

Önskar att ni alla kunde skapa er en bubbla.Med dagens jäkt, oro, krig och tråkigheter här hemma och ute i världen, så behöver vi den starten av dagen. Ändå är vi förskonade Kjell och jag som har kunnat få stanna kvar hemma i Holafors, en bubbla i sig.

Dagens citat :  Den bästa garantin för ett långt och lyckligt förhållande är att vårda nuet.

-2gr … vi hörs …

Två blir en halv…

Jul i köksfönstret
Jul i köksfönstret

När vi för snart 60 år sedan gifte oss,så sas det så fint att två blir en. Nu 60 år senare får vi uppleva hur två kan bli en halv. Vi slår ihop våra krassliga kroppar, hjälps åt med det mesta men blir ändå bara en halv. Som i går efter en stämmningsfylld luciamorron i sängen, med TV lussebulle och pepparkaka, bestämde vi oss för att julstäda. Men först måste snön bort från närmast huset.  Den lejda traktorn gör annars ett fint jobb, vi får en stor gårdsplan att röra oss på.

 Men sen blev det städjobb som  tog hela dagen.Med mycke stånk, skratt och vila, kaffapaus m.m. har vi nu rena fina nybonade golv, med rena mattor pålagda. Återstår bara lite pyssel. Att vi genade,fuskade med dammning etc. gör inte så mycket, det vi gör idag istället.

Tänk vad duktig och tacksam man känner sig efter en sån dag. Vi med vår ålder och våra krämpor skulle förståss lejt städning, med Rutavdrag. Suttit och tittat på, kanske varit misnöjd över att inte kunnat själv. Efter en skön dusch, kröp vi ner i våra rena nybäddade sängar. Tacksam över livet, som gett oss så mycket, och över att vi klarat av  även årets julstök.

Två halvor, som blir en när det behövs …

Dagens citat :         Om vi vill så kan vi mycket mer än vad vi tror.

– 8 gr …                                             vi hörs…