Kategoriarkiv: Från Holafors

Lagad …

Nu är datorn lagad,mitt fönster mot världen är öppet igen. Tack snälla Jonnie, både för sothjälpen av pelletspannan och det bästa av allt, du fixade datorn. Utan dator stannar världen, speciellelt för oss som bor i ”utkanten”.  Mycket är datorns förtjänst att vi kan bo kvar i Holafors. En by som förr var full av liv, men nu  utdöende.

Annars så fortsätter vi med julstöket, sakta men säkert går det framåt. Vi får nog till det till slut. Har god hjälp av tomtarna,som redan fixat julklapparna. Vi försöker hålla på traditionen, men fam växer, barnen får nya fam.att fira hos, men vi vill att hemma hos oss är allt som vanligt.  Så länge vi finns, finns tryggheten med det gamla. Tids nog är det också borta.

Alla ni som jäktar,vill så mycket inför julen,alla ni som känner er olyckliga inför julen. Stanna upp, slappna av, världen går inte under för dessa juldagar. Låt hysterin lägga sig, Lyssna gärna till min avslappningsträning, som finns här på ”mommas”. Den

Tomtarna har gjort sitt, nu får dom vila
Tomtarna har gjort sitt, nu får dom vila

ger lugn och ro.

Själv ska jag med lugn och ro, skriva julkort, några brev idag. Steka lite revbenspjäll, lägga in sill, göra en Janssons frestelse. Kylan har som tur släppt, vi hade -25 gr. igår.

Dagens citat :  Ett sätt att finna glädje i vardagen är att göra lite mer av det vi tycker om.

-13 gr …                              vi hörs …

Fem sortes…

Julbaket 2012
Julbaket 2012

Det blev fem sorters kakor.70×5 = 350 kakor, det bör väl räcka. Känns att man har blivit äldre, var helt slut efter en dags knådning, gräddning,snur hit snurr dit. Allt detta som gått som en dans förut. Tur att Kjell är duktig på att hjälpa till med disken och allt ”runtomkringarbete”.

Hörde på TV igåratt två forskare har kommit fram till kanske en lösning av parkissons sjukdom. Deras forskning framhäver att dopaminet, som ges som medicin, förorsakar efter några år skakningarna och stelheten som kan vara svår för många parkingsonsjuka. Stor eloge till de båda forskarna som lovar ett genombrott inom två år.

Min dator är fortfarande i ”olag”. Den gör mest som den vill, men jag kämpar på. Få se hur det går, vill inte bli utan dator den är  min blick utåt. kring allt som händer nära och fjärran. 

Vi har haft Premiärskottnig med lejd traktor ,känns lite konstigt, men Kjell fixar närmast huset med snöslungan. Känns som att gå med rullator, var hans kommentar. Säger som min vännina Anna : Allting går om man bara vill, och det som inte går,det  går också.

Dagens citat :   Syftet med livet är ett liv med syfte

 – 6 gr …                       vi hörs …

Igång …

Köttbullar
Köttbullar

Så är man igång igen med julbestyren. Får starta lite lungt med köttbullar,150 st må väl räcka. I morron blir det julbaket, inte 7 sorters som förut men fem blir iallafall. Igår fick Kjell äntligen träffa en läkare som tog hans ögonbesvär på allvar. Han har överstarr på höger öga, kommer att få göra enlaseroperation inom det närmaste. Sedan blir det väl dags att byta glas igen. men huvudsaken att han får se bättre. Det andra ögat  med flimmer,går det inte att göra något åt.

Vi tar det mesta med jämnmod nu, säger som mor sa, ”Kommer dag kommer råd. ” Som att skriva på datorn,det går inte utan besvär. Men tjurig som jag är så ger jag inte upp.

dagens ord :  Vår tid är för värdefull, för att slösas bort på ovsäntliga saker.

 -10    gr..  snö                                                  vi hörs …

Hej igen !

Hej alla goa vänner !  Min dator är fortfarande inte okey, lyckades ”komma igenom” så jag får ge lite info om hur vi har det. Det är 21gr kallt idag , ingen snö.Första advent är avklarat. med besök av barn och barnbarn,hundar. har börjat planera lite smått för julen. Ser ut som att den blir likadan som alla tidigare jular,  bäst att sätta igång bak och mat tillverkningen. Om inte alla kommer på julafton, så är helgen lång, fam.stor. Det gäller att ha planerat,i Holafors finns ingen affär. Får lita på kylan, för matens skull.

Idag ska vi ut ikylan, Kjell har tid på ögon mott. sollefteå.Har jobbigt med synen,kan vara en följd av Parkisson sägs det. Får samtidigt passa på att skaffa hem lite saker som behövs inför julen . Julklapparna är avklarade, 31 st. Inte ger ni väl julklappar fortfarande, frågar många. Självklart ingen jul utan klappar. När man kommer upp i våran ålder, 79,76 år så får man vara tacksam föralla jular som vi får vara med om,få  glädjas med barnen. Är lycklig så länge vi får vara den samlande punkten i tillvaron. Hos oss finner dom lugn och ro, allting är som det alltid har varit,

Ha det så gott därute i snön och kylan. Jäkta inte för mycket. Sitt ner ,andas och meditera en stund, så får ni nya krafter och välbefinnande.

Vi hörs igen, om nu datorn vill …

Nu blev det mycke …

Hardy med pappa Pär
Hardy med pappa Pär

Ibland kan kan det bli mycke på en gång. Vi som är van att sitta ensam hela dagarna, så blev det nästan stressigt går.  Sonen hade tydligen läst mommabloggen, för han dök upp tidigt på morron, för att fixa datorn. Han gjorde sitt bästa men tydligt är att den skulle behöva en rensning. Vi hade bestämt att åka och till  Junsele och handla..           

Men så får vi ett kärt besök av Barnbarnsbarnet Hardy och hans föräldrar. Hardy som hade oturen att födas med en genetisk sjukdom /Syrautiri. 1, en genetisk sjukdom som han är rätt så ensam om i Sverige. Han får ej äta något protien i kosten, har skrivit om Hardy i en länk på mommas sida. Men han utvecklas normalt och är en pigg och härlig grabb.

I Junsele passade vi på att handla det mesta vi behöver till julstöket, för Kjell har två ”doktorsresor” i nästa vecka, och det tar mycket energi. Innan vi åker hem igen vill vi hälsa på två andra barnbarnsbarn Gusten och Sigge Fabian som besöker morfars på Bölesåkern. Två härliga grabbar som vet hur man charmar  gammelmorfars.

Men dagen är inte slut än, hem och lasta ur äta och medecinera, sen raka vägen till Näsåker för att köpa potatis av Åselebilen, vilken har jättefin och god potatis. Lite TV tittande, en behövlig kvällsduch och sedan i säng. Lyckliga över att få bo hemma och bestämma helt över sin dag.

Dagens citat :  När en person är lycklig är det oftast någon annan som är orsaken.

– 7 gr…               ingen snö.                          vi hörs …