Kategoriarkiv: Från Holafors

Principfråga ? …

En tänkvärd broschyr !
En tänkvärd broschyr !

Har tidigare berättat om vårt beslut att inte flytta från Holafors.  Beslutet står fast, nu ännu mer sedan Kjell fick sin diagnos  / Parkinssons sjukdom/. Här vill vi stanna i trygghet så länge vi kan. Speciellt nu när vi får bostadsanpassning av vårt hem. Men så dyker en principfråga upp.

En förbättring av duschen, samt en rullstolsramp ute, blev vår första hjälp, vilket vi tacksamt tar emot. Så till principfrågan ?

När man ser slöseriet med statens (VÅRA= pengar )till friska människor. Ska det vara så svårt att få hjälp, för en som drabbats av flera svåra sjukdomar, till så självklara medel som varmvatten till duschen. Samt en funktionsduglig kran till till köket.? Jag undrar ?

En ny varmvattenberedare + en diskbänksblandare ca :  5000 kr tillsammans. Ni som bestämmer, skaffa broscyren/ Att leva med Parkinssons sjukdom och läs. Då kanske ni förstår. För oss har det blivit en principfråga.

Jag bara undrar ??

Dagens citat :  Det är inte meningen att livet ska vara en kamp.

 

+  0,2 gr …                                                  vi hörs …

En bra dag …

Mormor Annas barn. Nederst från vänster Astrid Axel -Mormor -Ada.Överst från vänster Tyra Elvy Jon Johannes Viola Olga Olle
Mormor Annas barn. Nederst från vänster Astrid Axel -Mormor -Ada.Överst från vänster Tyra Elvy Jon Johannes Viola Olga Olle

Gårdagen var en bra dag.En dag som vi, jag ,Kjell och min bror Jan- Ola fick fylla på med positiv energi.  Jan Ola behövde handla lite småsaker. ” Var hittar jag dom? ” Självklart hos Gretas i Junsele.Ett nostalgibesök som fick minnena att strömma. Sedan hos Lailas blommor, den som tidigare inrymde Hörnstugan. Ungdomsminnen av kompisskap, Trocadero och  kubb väckte  många tankar hos min bror , även hos mig.

Ett besök sedan hos Jonnie i Väst byn, där hela fam var samlad.  En kopp kaffe och goda mackor satt bra.  Lilla Hardy sken som solen, när han fick vandra från famn till famn. Självklart blev han medelpunkten.

Nu hade Jan-Ola bara en önskan kvar, att få träffa vår morbror Jon och hans fru Ann-Marie, nyinflyttade  till Junsele från Lycksele. Av vår mormor Anna Salomonssons 11 barn finns nu bara två i livet, Jon och Elvy. Det blev en högtidsstund, med många minnen och glada skratt. Ann-Marie bjöd på en jättegod laxsoppa,  gott vin ochen blåbärspaj till efterrätt.  Mätta ,glada och upprymda åkte vi hem, där släkten Västerlunds släkttavla  fortsatte att ventileras. Eller som Morbror Jon sa : ”Vi är nog släckt med hela Jönselbyn ! ”

Dagens citat : Det är roligt att leva för då får man se hur det går.

+ 2 gr …           ( Den första snön kom idag.)                                         vi hörs ….

Syskonträff …

Annagreta - Jan -Ola- Hans -Ingvar
Annagreta - Jan -Ola- Hans -Ingvar

Har besök av min lillebror JanOla, som ska stanna några dar hos oss. Han har varit några dar på besök i Bysjön hos min storebror Hans Ingvar, som också var med igår. Innan Hans Ingvar åkte hem igen skulle det tas kort av syskontrion. Kjell var fotografen, Vi ställde oss på en i tycke av oss bra plats. Kjell tog tre bilder, det duger, var hans kommentar.

Vi fick oss ett gott skratt.viken röra, och ”skolös” är två av oss. Jag som hade tänkt ett fint porträtt av oss syskon.  Kjell igen:   ”Jag kan inte göra om er, det är så ni ser ut”, men ni kunde valt en bättre plats. Jaha !   

På bilden Hans Ingvar. Storebror som  var tryggheten när jag var liten och bodde på skolhemmet.  Han var den som fick ta ansvaret, när far blev sjuk. Den som höll ihop fam, trots sin unga ålder.

Jan Ola  lillebror. Som barn var vi alltid tillsammans. Jag ”släpade” på honom vart jag gick.  Hela byn var vår lekplats, från morron till kväll dom första åren av vårt liv.Vår lilla skogsby Bysjön, där tryggheten fanns.

Så står jag själv där.  Många år har passerat, men tryggheten, syskonkärleken finns kvar.

Dagens citat : Det är skillnad mellan att vara lyckad oc att vara lycklig. Vad gör dig Lycklig ?

+ 3 gr…                                                                 vi hörs …

Då vet vi det !…

Det var tomt på Junsele hälsocentral idag. "syster" Carina välkommnade oss 4 som var där.
Det var tomt på Junsele hälsocentral idag. "syster" Carina välkommnade oss 4 som var där.

När jag för några år sedan startade Mommasblogg, var min tanke att skriva om, hur det skulle kännas att möta ålderdomen. Både positvt och negativt. Positivt om allt det roliga, glada dagar av glädje, vilket jag nu förstått är vad familjen ger oss. Negativt är när  ålderskrämporna börjar ge sig till känna.

I tisdags var vi till  Sollefteå sjukhus, Kjell hade tid hos en  sköterska +neurolog för ev. diagnos av hans tilltagande skakningar.  Diagnosen blev vad vi förstått och var beredda på. Han har en begynnande Parkinsons sjukdom. Onödigt kan vi tycka, när han bär på så många andra sjukdomar. Men vi ska nog tillsammans rida ut det här också.

Vi kommer att få hjälp med anpassning av bostaden, och är båda glada över att vi bestämde oss för att stanna i Holafors. Här har vi bott i 60 år och Kjell i snart 79år, här känner vi oss trygga och hoppas på  flera år än ,tillsammans här. Klart det blir många resor till vårdcentral och sjukhus framöver.  Idag var vi till Junsele och fick årets influensaspruta. Men var fanns allt folk ? Vi kände oss riktigt ensamma, det var vi och två stycken till.

Vi hade första riktiga frostnatten i natt, längtar inte tll snö och kyla. Tur att vi har det varmt och gott inomhus, nysotad pelletspanna. Sonen Jonnie har tagit på sig sotningen en gång i mån , nu när inte pappa klarar det längre.

Dagens citat : Ett beslut utan handling leder sällan någonstans.

+ 3 gr …                                                                   vi hörs…

Kalas …

Vi blev bjuden på middag igår. En riktig trerätters ”pangmiddag !

  Förrätt =  Ägg och anjovisröra på Kavring.

 Huvudrätt = Omelett med kantareller – Fläskkottlett med gräddsås och råskalad potatis + sallad. Hembakt tunnbröd till smörgås och ett gott öl att dricka.

Efterätt =  Chockladmosse med hallon toppad med grädde.  Efter det—-

Kaffe och Toscatårta.

Det var vår äldsta dotter Mona som fyller år i veckan , och ville bjuda oss på middag, och inte nog med det, vi blev bjuden på resan i deras nya fina bil / en blå Pegeuot diesel  med panoramafönster i taket. Väldigt flott. Tusen tack för en trevlig dag!

I dag har vi gjort den obligatoriska måndagsresan till Junsele Hälsocental för Kjells PK- prov Plus att han fick  lämna blod i sex rör för morrondagens  besök hos neuorologen  på Soll.Sjukhus.  Olika falla ödets lotter sägs det. Men att som äldre få njuta av ålderdomen, är inte alla förunnat. Men det gäller att leva i nuet, ta vara på  det goda och vara tacksam över alla dagar som kommer till oss. På lördag kommer min Lillebror på besök.  Han är efterlängtad. Eftersom han bor i Märsta blir inte besöken så ofta.

Såg ni partiledardebatten i gårkväll ? Tänk att 50 kr i påökt till pensionärer ska kunna  ge 60 st hamburgare i mån. Var köper man dem Göran Hägglund ?  Inte i Holafors i allafall …

Dagens citat :   Det spelar mindre roll när och

Festmiddag hos Mona och Uffas.
Festmiddag hos Mona och Uffas.

 hur vi dör, eftersom nuet är det enda vi säkert har.

+ 9 gr…                                                           vi hörs …