Kategoriarkiv: Från Holafors

Några dar sen sist …

Visst är det en Julstjärna ?
Visst är det en Julstjärna ?
Bullar som som snart tar slut
Bullar som som snart tar slut
 En konstgjord stjärnhimmel lyser upp i mörkret
En konstgjord stjärnhimmel lyser upp i mörkret

Nu har det gått några dar sedan jag uppdaterade Mommasblogg. Vad har jag gjort ? Haft för mig sedan sist ? Jaa, jag har njutit av tre härliga höstdagar, passat på att vara ute när dimman lättat och solen  värmt gott.   Fikat  ute med alla höstlövens färger som ögonfröjd.

Ordnat med ”stjärnhimlen” så den lyser i kvällsmörkret. För mörkt är det utanför fönstret. eller som Mor sa / Man sint hanna framför yga ”

Jag har bakat bullar : 80 st Rimbobullar + 120 kanelbullar , ingen har väl undgått att det var kanelbullens dag igår.  Vi var till Ramsele en dag, Kjell behövde gå till optikern, Jag passade på att köpa en blomma till köksbordet. En vacker novemberros. Men visst är det en Julstjärna ?

Igår köpte vi den godaste mandelpotatis man kan få, av potatisbilen från Gafsele. Hade stekt fläsk på gammalt vis, åt middag kl  halvsju , Kokt mandelpotatis  mosad i stekflott och knaperstekt fläsk, med hembakt tunnbröds smörgås till ”Dä ä grejer dä” om man är norrlänning.  Nästan en konkurrens till Surströmming.

Dagens citat : Att längta efter mer handlar om utveckling. Om vi redan hade alla saker och all  kunskap som vi skulle vilja ha, vore livet tomt.

+ 5 gr …                                            vi hörs …

Höstmys eller …

Avslappning
Avslappning
Egen parkering !
Egen parkering !
Hardy 6 mån.
Hardy 6 mån.

Har ju skrivit om hur mysigt det är med hösten, när man får stänga in sig och kura ihop med musik, böcker, ljus etc.  Men mörkret, varför måste det vara så mörkt och morrondimman. Kanske det är fler än jag  som känner olusten krypa på, inte bara olusten utan även den oförklarliga värken  infinner sig.

Då är det gott att kunna plocka fram CD spelaren, få försvinna in i avslappning, mota  det onda. Ni vet ju att ni kan lyssna på min avslappning ,under Mental träning och även få spela av programmet. En skön stund om man mår dåligt i höstmörkret.

Någonting annat som är bra är handikapp parkeringar.Så enkelt och bra , när ben och rygg inte bär. Tänker då mest på Kjell.

Nu väntar vi bara på att få höra hur det gått för Lill Hardy, vårt barnbarnsbarn som är på återbesök i Umeå Sjukh. Han har redan fyllt 6 mån. och ska få börja äta sin proteinfria specialmat. En stor utmaning för hans unga föräldrar.

Dagens citat :   Vad kan du göra för att påverka din egen framtid idag ?

+ 9 gr…                                       vi hörs …

Ännu en epok är förbi…

Så rullade traktorn ut från gården, för en sista gång.
Så rullade traktorn ut från gården, för en sista gång.

Visst kändes det vemodigt när ”vår”  traktor rullade ut från gådsplanen igår. Traktorn som egentligen tillhörde vår son Jonnie, men som vi har fått ha som vår egen under flera år nu. Den har varit till hjälp både sommar och vinter, mest vinter när snön vräkt ner. Även för grannen Ebbe har ”raktorn” varit tjänstvillig. Men nu är den såld och epoken trator är över.  Den kommer att rulla vidare hos ett ungt par i byn Sil i  Backe. Så är livet ,där vi gamla slutar, tar de yngre vid.

Dagens citat :   Allt blir enklare när vi slutar att kämpa emot våra svagheter och istället utvecklar våra styrkor.

 

Intresset stort vid lastningen av div.tillbehör
Intresset stort vid lastningen av div.tillbehör

Förtröstan…

Klart för mysstund
Klart för mysstund

År det flera än jag som känner förtröstan inför hösten ?  Vet inte om det har med åldern att göra. men hos mig infinner sig ett lugn både utom och inomhus. Ute när allt vilar i väntan på vinter, snö och kyla. Snö ja, det ska bli skönt att få sitta inomhus och titta på när snön blir bortforslad av lejd traktor.Särskilt för Kjell som slitit med snön, trots att han inte mått bra.

Inomhus att få ”boa” in sig med en bra bok ,tända ljus, bra musik, leva för dagen och nuet. Ett privelegium  som man kan ta vara på som äldre.  Kan rekomendera två böcker som jag läser just nu. Det är böcker som handlar om Mind-Fulness skriven av en zenbuddhistisk munk. THICTH NHAT HANH uttalas 🙁 ”tick nåt hånn” ) Titlar/ Ögonblickens under och  Finn kärlek med mindfulness.

Får även tacka för alla positiva tillrop jag fått för mitt ”röda hår” Börjar själv se positivt på mitt tilltag, när dagens horiskop i TÅ skriver / Var inte så självkritisk. Du charmar faktiskt en och annan, fast du inte tror det.

Dagens ord : Gör idag något för dig själv som du blir glad av .

+  8 gr …                                                                    vi hörs …

Så var det gjort…

Granen är nyputsad och fågelhusen uppsatta
Granen är nyputsad och fågelhusen uppsatta
Kanske inte så tokigt ändå !
Kanske inte så tokigt ändå !

Så var det fixat för den här hösten. Jonnie kom hem och hjälpte oss. Beslutet vi tog att stanna kvar hemma en vinter till, trots att vi inte duger till så mycket, blev ju inte direkt vad vi hade tänkt. Med egen fastighet, bil, mm. så fick våra barn extrajobb.  Som idag, Jonnie har bytt däck på bilen. Sågat av kvistar från den andra granen och buskar som föväxt i sommar. Satt upp fagelhusen,Skiftat gräsklippare med snöslunga i vintergaraget. Satt upp ljusslingan på taknocken inför kommande advent.Hjälpt mig med blommor som ska beskäras mm.Det har varit en fin och solig höstsöndag,  vi har kunnat fika ute,  vilat och solat oss. Nu är det bara att invänta senhöst och vinter. Njuta av höstfärgerna innan frotsen tar alla fina löv.

Själv har jag gjort mig höstfin i håret. Som vanligt blev det inte till belåtenhet. Får trösta mig med att jag flyter in i höstens färger.

Dagens citat :  Tyck om dig själv –  det är attraktivt.

+8 gr…                                                     vi hörs …