Kategoriarkiv: Från Holafors

Beslutet …

 
Nu är det färdigskottat och Traktorn är Till Salu
Nu är det färdigskottat och Traktorn är Till Salu

 

 

 

 

Kökslampan
Kökslampan
lampan som ger oss ljusi mörkret !
lampan som ger oss ljusi mörkret !

I  morse tog Kjell ett beslut. Ett klokt beslut som både jag och barnen väntat på. Han tänker inte använda traktorn för snöskottning i vinter. Han har redan tingat Tenglunds maskin att sköta skottning i vinter. Vår son Jonnie är ägare av ”vår” traktor, så nu är den TILL SALU!

 

 

 

 

 

Igår fick vi en fin kökslampa av våra barn. Den är inte bara fin, den ger också ett bra och bländvänligt ljus. Passar bra i vårt ”nya” kök. Tomas och Madde hade också  med sig en Halogen-strålkastare med rörelsesensor ,som Tomas satte upp på ytterväggen. Jättebra när vi behöver gå ut när det är mörkt, den lyser upp hela gårdsplanen.

Det känns märkligt att vi kommit dit redan, när vi behöver hjälp av våra barn, för  att klara av  det vi enkelt klarat av själva förut. Tycker det är inte längesedan vi hjälpte våra föräldrar. Men så är livets gång, alla blir vi gamla en dag. Eller som en gammal farbror sa till mig en gång.    ” dä änt´lönt å stret emot”.

Dagens citat :  När en dörr stängs öppnas alltid en annan.Försök idag att hitta en ny  dörr som du vill och kan öppna.

+ 9 gr …                      vi hörs …

Snabbvisit…

 Vi fick ett trevligt oplanerat besök i går, av min ”mentor” och vår gemensamme vän  Knut, som numera bor i Gräsmark. Det blev några timmars  prat om gamla minnen,   och om nutid.  Det var Knut som förde mig in  och lärde mig grunderna till Mental träning. Om det har det skrivits spaltmetrar i flera tidningar ,jag har även skrivit om det i min bok  Miraklet. Det bästa som  då hände mig, var förutom att jag blev fri från den smärtsamma fibromyalgin, var att jag fick ett självförtroende,  en förbättad koncentration, livsglädje och kreativitet. Allt detta hände  för  18 år sedan. Tio  oförglömliga arbetsår fick jag ,innan jag gick i pension.En pension som kunde varit högre,men som jag kan leva med utan bitterhet. Och nu ska vi ju få 50 kr i påökt av ” regeringen Borg. ” Allt till det bättre.

Annars har jag  bakat bullar idag, fyllt på förrådet som varit tomt ett tag.  Har även plockat undan sommarkläder och skor, tagit fram vinterkläderna; lika tråkigt varje höst. Hoppas det blir en mild snöfattig vinter. Det passar oss åldringar bäst. Men enl. väderprognoserna så ska det bli en ”vargavinter” i år och även  åren framöver.

Någonting annat som glädjer oss är att Kjell mår mycket bättre.Två av hans läkare  från Soll sjukhus ringde honom igår,hjärtläkaren och en smärtläkare. Båda ville träffa honom, för att se vad som skulle kunna göras, för att han ska få må bättre. Han har även fått remiss till en neurolog. Vi håller tummarna och hoppas …

Dagens citat :   Vi utvecklas när vi vågar ta steget ut i det okända.

+ 12 gr …                                                                                          vi hörs …

Fågelsången tystnat …

Hacke vid matbordet
Hacke vid matbordet
Hackes nattläger
Hackes nattläger

Nu är det tyst och stilla på Mältorp. Sommarfåglarna har tagit farväl, dom sista som lämnade oss var Sädesärlan.      Bofink , talgoxe och gråsparv trängs nu på matbordet tillsammans med vår vän Hacke, slåss om matresterna  och havregrynen.  Havregryn har varit fåglarnas basmat i sommar.Skatorna och nötskrikan gör också sina tappra försök att få lite av vad som bjuds. Men snart kommer vinterfåglarna  och det blir dags att plocka fram fågelhusen, fylla dem med fågelfrö,njuta av utsikten genom köksfönsren, tills det blir vår igen och fågelkvittret och sommarfåglarna kommer tillbaka.

Skönt att vi har våran ”Hacke”.   Märklig fågel, älskar havregryn, men så blev han ju också matad med grynen som liten av sin  hackspettmamma. Hon kom med tre små söta hackspettebarn till matbordet, sedan har han blivit kvar. Denna vår Hacke är märklig, om vi inte har hunnit gå ut med mat på morronen, så knackar  han på  dörren, gör oss uppmärksam på att nu är jag hungrig. En annan vana han har är att klockan sju varje kväll , nu på hösten kryper han in en fågelholk  som Flugsnapparen lämnat.  Stannar kvar där tills det blir morron. Att det är samma Hacke förstår vi , för han gjorde så även i fjol.

Dagens citat : Det är klokt att acceptera verkligheten som den verkligen är.

– 1 gr …                                                   vi hörs …

Oro …

Kjell är noga med att vattna "sina" blommor !
Kjell är noga med att vattna "sina" blommor !
Nu är det öppet och bra, nära till soptunna och låda.
Nu är det öppet och bra, nära till soptunna och låda.

Man kan oroa sig för mycket. Det finns mången sorts oro. Genom den Mentala träningen har jag lärt mig att leva i nuet finna lugnet, inte oroa mig i förväg. Tycker att det går ganska bra. Men det finns en oro som är svår att bemästra, det är när det händer något i  familjen.  Med vår stora familj, känner jag mig som spindeln i nätet. Jag får ta många djupa andetag, hitta lugnet…

Som nu när Kjell inte mår så bra och jag förstår att det är jag som måste vara stark, se till att det fungerar. Som tur är har vi underbara barn, som hjälper oss. Men oron gnager, skulle vi ha flyttat ändå, inte stannat kvar. Framtiden får utvisa. Vi jobbar på att göra det lättsammare för oss. I går var Jessica och barnen hem en sväng. Vi hjälptes åt att öppna upp ”stora” ingången. Flytta fram postlådan för morrontidningen,och soptunnan. Jessica gick loss på granen, kapade grenarna så nu är det nära  öppet och bra. Men varför tänds inte väglyset på morronen ? Är det besparningar på gång tro?

Dagens citat :  Vi har makten att välja våra tankar .

+ 24 gr i solen …                                                       vi hörs …

Rocky…

Albin med Rocky
Albin med Rocky

Vårt barnbarn Albin har i flera år önskat sig en hund. Som alla barn har han tjatat och tjatat och föräldrarna har hållit emot, förklarat att det går inte. Men Albin har inte givit upp. Lovat att ta hand om hunden efter skolan, sköta honom. Jessica, Albins mamma förstod hans längtan, hon har vuxit upp med djur, allt från hästar, getter, höns, ankor, hundar, katt, m.fl.

Så en dag hittade de en liten lämplig hundvalp på nätet, den fanns i Nälden ända utanför Östersund. Efter funderingar,resoneringar i famljen för och emot, beslöt Jessica och Albin att åka och titta på valpen. Resultatet blev som vi alla förmodat. En ny familjemedlem. Eller som Albin sa när han stolt ringde och berättade för oss,  Jag har fått en vän för livet, och jag har betalat den själv. Vi kunde bara önska honom Lycka till, du har bara inte fått en vän, utan också ett minne för livet .

Dagens citat : Lita på din längtan. Ingen annan än du vet vad du längtar efter.

+10 gr…                                       vi hörs …