Kategoriarkiv: Från Holafors

Kärt besök …

Farfarsfar Kjell med Hardy, mamma Evelina, Morfar Jonnie.
Farfarsfar Kjell med Hardy, mamma Evelina, Morfar Jonnie.
Farmorsmor Annagreta, morfarJonnie, MammaEvelina med Hardy
Farmorsmor Annagreta, morfarJonnie, MammaEvelina med Hardy

I dag fick vi kärt besök  av  barnbarnsbarnet Hardy fyra mån. Hans mamma Evelina, pappa Per, morfar Jonnie, moster Amanda. Per skulle hjälpa Kjell att byta bromsbelägg på Volvon och då passade  övriga fam. att följa med.

Klart var det ju också att fyra generationer skulle  fotograferas, förevigas inför framtiden. Vilket blev i mitt tycke härliga kort i vardagen här och nu.

Dagens citat : Fånga nuet och lev i det.

+23 gr…                                                                  vi hörs…

Oj.oj.oj.så det kan bli…

100_3269 fotvårdGårdagen blev en toppendag solig varm, en sån dag när man njuter, suger i sig sommarens kanske sista utedag. Passade på att ta en fotvårdsdag ute i det fria. Än kan jag  med olika gymnastiska krumbukter sköta mina fötter. Men för Kjell med sin stela rygg är det sämre. Han får hjälp av mig. Efter någon timme hade vi klarat av det hela och kunde promenera  med nyfixade fötter i gräset, som om det var bomull vi gick på.

Våran rödvita hackspett Hacke, som jag berättat om, är en märklig en. Han följer oss ochvill vara där vi är. När vi följde Jessica och Jacob till bussen i förrgår flög han med. Stannade på telefonstolparna och kollade in oss både dit och hem. Även” fotvården ” kollade han in.

Gjorde oss klara idag ,för ännu en utedag. Men solen lyste med sin frånvaro och vi fick annat att lägga vår energi på. Avloppet hade fastnat igen helt. Ingen kul syn i källarvåningen. Men vi är vana med den proceduren, så det var bara att rycka in och få det gjort. Kul var det inte, vi hade förberett oss på en OS-dag framför Teven.  Sol är utlovat i morron så vi får väl lita på det.

Annars känns att höstluften är på intågande. Enl. Bondepraktikan så sägs det att om solen sken klart på Larsmäss 10/8 (igår)  så får vi en mild höst, men en sträng och besvärlig vinter. Min Far sa att om man såg Larsmäss hängen( Gula blad som hängen) på lövträden tidigt på hösten,blev det en tidig vinter. Jag har redan sett dem, så vi får väl se hur det blir …

Dagens citat :   Att känna hopp inför framtiden är ett val och samtidigt en förmåga som går att öva upp.

+17 gr…                                                                        vi hörs …

Kärt besök..

Hej då !  Vi saknar er redan, kom snart igen.
Hej då ! Vi saknar er redan, kom snart igen.
Ett dygns besök gick fort, dags att återvända till Sollefteå.
Ett dygns besök gick fort, dags att återvända till Sollefteå.
Jessica och Jacob
Jessica och Jacob
Så här glad blev "momma och Poppa" och Jacob när vi träffades vid bussen
Så här glad blev ”momma och Poppa” och Jacob när vi träffades vid bussen

Fick kärt besök igåreftermiddag av vår yngsta dotter Jessica , och tillika vårt yngsta barnbarn Jacob. Pappa Björn och storebröderna skulle ut på eget äventyr, så då passade Jessica och Jacob på att ta gratisbussen  till morfars i Holafors.

Överraskningar …

Tråkigt,snart är hösten här. sommarblommorna vissnar eftersom.
Tråkigt,snart är hösten här. sommarblommorna vissnar eftersom.

I morse när vi vaknade, bestämde vi innan vi ens hunnit ur sängen. I dag ska vi bara ta oss i kragen och tvätta fönstren. Hade hunnit med två, när vi fick besök av dottern Madde med familj. Innan vi hunnit protestera hade hon tagit över fönsterputsningen, dammat, damsugit torkat golven. Tomas tog hand om gräsklippningen som belv klar i ett ”nafs”. Tänk såna krafter och snabbhet har vi också haft engång. Men tack snälla ni. Vi fick i stället ordna med lunch. Hittade kycklingpaj och plättar i frysen. Kycklingpaj med grönsallad, plättar med sylt och grädde.  Man tager vad man haver,det är inte nästgårds precis  till handelsboden.

Igår fyllde vår dotterson Peter år. Vår dotter Mona ringde och sa. Ät ingen middag, jag bjuder på soppa.  Oj,oj, vilken överraskning som mötte oss En födelsedagssupe som hette duga. Jättegod soppa, ostmacka.Skinkstek och potatissallad, sallad. Smörgåstårta, gräddtårtor,  jordgubbar och grädde. Mjuka kakor,småkakor.Släkt och vänner, ung som gammal trängdes vi runt borden, och lät sig väl smakas. Mätta och belåtna åkte vi hem efter en trevlig kväll.

En annan överraskning upplevde vi i förra veckan. Efter att vi varit borta över dagen, kom vi hem för att till vår glädje se två stycken hästar inhägnade på vår åker. Vems kunde de vara? Utan att fått veta så var dom plötsligt borta en morron. Tråkigt, för dom var fina hästar, och det var hemtrevligt och mysigt att åter få se hästar på åkern.  Det är nu 35 år sedan vi hade egna hästar där, förutom att grannens flickor haft sina där under flera år.

dagens citat : Omge dig  med människor som gör dig till en bättre människa

+ 18 gr. spöregn på våra nyputsade fönster !!                                                         vi hörs ..

Urkult 2012 ?…

Sonen Jonnie. barnbarnet Evelina och barnbarnsbarnet hardy, njuter en stund i gräset på Urkult
Sonen Jonnie. barnbarnet Evelina och barnbarnsbarnet hardy, njuter en stund i gräset på Urkult
Urkult 2012
Urkult 2012

Nog suger det allt i ”Urkultsnerven” när aug.månad infaller. Med blandade känslor läser jag  om de olika artister och uppträdande  som ges. T.om. vädret gör sitt bästa för att känslan ska infinna sig, dimma, mörker, sol, regn. Precis som det ska vara.

Kjell och jag var med från det första året för 18 år sedan. Då var det en liten trevande festival, nästan familjär. Sedan blev vi Urkult trogna i 10 år framåt, innan la vi av. Eller som Kjell sa : ”När man som nykter besökare, raglar omkring som en fyllhund, snubblande på trärötter och ojämnheter.” Då är det dags att lägga av. Men roligt har vi haft, fått uppleva och lyssna till  musik , människor från olika kulturer.Fått slukas med, vara med i en gemenskap av festivalsbesökare i olika åldrar, från hela landet.En gemenskap som jag trodde inte fanns.             Tack Näsåker för Urkult.

Nu får vi glädjas åt att våra barn, barnbarn t.om. barnsbarnbarn hittat dit och får uppleva  musiken, sammanhållningens glädje, atmosfären. Men vi kan säga, som jag brukar säga om allt annat som är ”avverkat”   Det har vi varit med om, det har vi gjort !…

Dagens citat :   Att längta efter mer handlar om utveckling. Om vi redan hade alla saker och all kunskap som vi skulle vilja ha, vore livet tomt.

+ 12 gr…                                                                                           vi hörs…