Kategoriarkiv: Från Holafors

Lurad !!

Ingen sommar än...
Ingen sommar än...

Tänk så man kan bli lurad,i två dagar har Tv -radio- tidningar proklamerat ,att nu är sommaren här med sol och värme. Int har ja sett nå av det. Tydligen så slutar Svergies gränser vid Gävle. Igår spöregnade det,även i förrgår. I morse va det två minusgrader, frost på farstubron, mina stackars penseer  låg  platta i kölden. Var är solen , värmen ? Min vännina i Solna ringde i förmiddgas sa : ”Vilken värme vi har fått ,25 gr. på balkongen”. Nu har ni det väl skönt däuppe. Vill du veta det sa jag ? Vi har 4 +grader och snålblåst.

Jag kanske hörs bitter, men när man har suttit ”inne” en hel lång kall snöig vinter och längtat till att få komma ut i sommarvärmen, då känner jag mig lurad. Men jag vet, ska inte vara sån fast ibland måste även  jag få  gnälla. Jag såg EN svala igår som flög runt över gården.Kanske ville hon visa det som ordspråket säger,att en svala gör ingen sommar. Jag hörde även Göken, det hördes lite som sommar. Inte ens Bondepraktikan känns sanningsenlig som  bl.a säger om den 21 maj att : Nu har sommaren anlänt.

Det är bara att dra pläden över sig och hoppas på en bättre dag i morron.

+ 12 gr…                                                vi hörs …

 

Dagens citat :  Det goda segrar alltid tillsist.

Sakta men säkert…

Så ska det bli..
Så ska det bli..
Så ser det ut idag
Så ser det ut idag

Sakta men säkert är ett uttryck som man ofta  hör, och ett svar man får, när man frågar någon , Hur går det ? Samma sak gäller hos oss numera, det går sakta men säkert. Vi jobbar på ute för att återställa vad vintern har ställt till det.Buskar, träd, rabatter gräsmattor.mm. som legat i träda under snön, börjar få liv men behöver en uppsnyggning. Oj vad jobbigt det är. Det som vi gjorde förr på några dagar, tar veckor nu. Vi jobbar en stund ,vilar ofta. Tar oss en kaffeslurk, jämför krämporna, klagar över vem av oss som har ondast. Haltar vidare,det blir korta arbetsdagar. Men snart så är ordningen återställd, vi kan sitta och njuta av ännu en sommar.

Klart är det ju att gräsmattorna ska klippas, ogräs rensas. Men vi genar , är inte så noga längre. Det märkliga är att ju äldre vi blir, desto större blir ytorna i trägårn. Tänk ändå vilken lycka att kunna få gå ut på sin egen mark och göra precis som  man vill. Det kallas för livskvalite det.

Dagens citat :  Passion är energi. När du gör det du brinner för är din kraft som störst.

-1 gr …                                                                                    vi hörs…

Främmande…

Kärlek...
Kärlek...

Vilket konsigt ord.  Minns som liten när mamma tittade ut och sa/Nu komme ” främmärnee, finfrämmärne eller nu fo vi storfrämmärne.” Främmandet var för det mesta släkten eller känt folk. Vad som skillde det åt var nog tiden mellan besöken. När man blir gammal kommer det sällan något främmande. Numera är barnen och deras familjer, det största och  finaste storfrämmandet. Som i går när vårt senaste minsta barnbarnsbarn Hardy med föräldrar kom på besök. En underbar fin liten kille, redan 1 mån. Helt frisk men bär på en ovanlig sjukdom som behöver specialistvård. Hans unga föräldrar går in till hundra  procent  för att ge honom kärlek och en god start i livet. Vi kan bara se på, stötta och önska dom all kraft,ork och lycka i framtiden. Han är redan en framåt kille som  gärna ”pratar ” med sin Farmorsmor…

 

KÄRLEK

Kärlek utan gräns, undrar du, hur det känns ?

Du som tror du kan leva utan kärlek, lås upp ditt stelnande hjärta

låt kärleken flöda, se dig omkring, allt är kärlek.

Från minsta lilla blomma, en molfri himmel, ett barns joller

en smekning på din kind, allt är kärlek.

Du som redan hittat kärlekens hav, ös ur det rikligt. Ge. Bara inte ta.

Så länge du ger, tar det aldrig slut.

Ge. Ge av din kärlek

Du får tillbaka mer varje minut.   

…………………………………………………….

ur min diktbok  / Känslor                                                 

 

+ 10 gr….                                                               vi hörs…

Min storebror …

Min storebror Hans – Ingvar är snickare. Så länge jag kan minnas har han snickrat på olika saker. Utbildade sig som ung till möbelsnickare.Men arbetade under alla år fram till sin pension som byggnassnickare. Nu har han en liten verkstad hemma i Bysjön där han hobbysnickrar b.la olika nyttosaker.

När jag och min lillebror var små, tillverkade han leksaker till oss. Bilar, flygplan till Jan-Ola. Till mig små möbler,docksängar, bord ,stolar. I går kom han på besök med några saker jag beställt. En liten barnstol och två ostbrickor. Välgjorda ,fina. Varje vår tillverkar han fågelholkar som han sedan säljer på olika platser från sin bil. Ett fritidsnöje som han älskar.

Min bror heter Hans-Ingvar Eriksson och är 82 år gammal. Hans lilla hobbyföretag heter ”Bylaskaprodukter” tel 0621-21016 

Hans- Ingvar med Bylaska produkter
Hans- Ingvar med Bylaska produkter

han bor i Bysjö Junsele.

En liten Ankedot/  Mor berättade :  Han satt på golvet som liten och snickrade med vedträn. Han gjorde bilar. Sågade ut hjul från runda vedträn, borrade hål med handborr. En dag hör hon honom förtvivlat ropa:   Mamma höle sprack….

Dagens citat : Vi lär oss någonting av alla våra misstag – om vi vill.

– 0,8 gr…                                                                     vi hörs…

Vädret ja …

Våren Holafors 2012-5-15
Våren Holafors 2012-5-15

Vem ska man tro på när det gäller vädret? Inte väderleksrapporterna i alla fall, varken i radio, TV, YrNo, Aftonbladet, Tå, alla säger olika .Vädret blir som det blir, det är och har i alla tider varit ett samtalsämne människor emellan. Dagens väder verkar bli soligt ,här i Holafors i alla fall. Tror nog ändå att jag håller mig till Bondepraktikan som säger :

14 maj/ Efter den dagen behöver man inte räkna med vare sig snö eller frost.

Om ”lillsommaren” i maj (vilken infaller tre dygn före och tre dygn efter den 18 maj) är kylig blir det en varm sommar. Och enl. den gamla bondepraktikan har sommaren anlänt den 21 maj ! Det hörs väl bra.

Har sagt det förr och säger det nu. När man blir äldre påverkas man av vädret, då får experterna säga vad dom vill. Vi som är där,både känner och vet, att allt beror på vädret. Eller som min mor sa / ”Ji skö fo si, när ji sjåv ä där.”  I dag ska jag gå ut och njuta av solen…

Dagens citat :  Allt skapas två gånger, först i fantasin och sedan i verkligheren.

+8 gr…                                                         vi hörs …