Kategoriarkiv: Från Holafors

Inte nu igen…

Jorå nu var det dags igen. Fram med ljus ,pannlampor ,fylla upp vatten, in med gasolkök. Har snart tappat räkningen på  hur många gånger vi suttit strömlösa.  Ingen telefon.,ingen TV, men gudskelov en batteriradio. Datorn är ju också bara att

Dags igen
Dags igen

glömma. Tålamod är vadvi får ha  när Eons kundtjänst upplyser om att strömmen beräknas vara tillbaka om 5 till 10 timmar. Det blir att krypa till sängs för att hålla värmen. Hur , får ni gissa själva. ” En gammal man gör så gott han kan, och tänk va en liten gumma kan gno ”            Häpp, häpp !!

dagens citat :  hur vi har det beror helt och hållet på hur vi tar det som händer oss.

– 8 gr …                 vi hörs…

Längtan…

Harrys dikt
Harrys dikt
Våra vänner Anna och Harry sommaren 2010
Våra vänner Anna och Harry sommaren 2010

Att längta till sommaren gör vi väl alla. Speciellt vi äldre ,nu i januari när mörkret och kylan, snö och is håller oss inomhus. Man blir stel och orörlig. Knöligt och bökigt på vägarna ,häruppe i ”obygden” i allafall.Några som längtar extra mycke är våra vänner sedan 30 år tillbaka.Anna och Harry från Solna.Varje sommar har dom kommit upp till sitt lilla hus i Västanbäck. Och varje sommar har vi umgåtts,haft trevligt tillsammans. I sommar blev det bara en vecka i stugan. Men vi har fina minnen från alla år. Jag fick en fin dikt av Harry för några år sedan som han själv skrivit. Harry blir 90 år i april. Anna är 83. Hoppas att  dom får va friska och orkar åka till sin stuga så vi får uppleva och njuta av några dagar tillsammans igen i sommar.Sitta i vår lilla paviljong, äta och dricka gott.Ta vara på tiden och stunden som även håller på att ta slut för oss här i Holafors…

dagens citat :Den bästa garantin för ett långt och lyckligt förhållande  är att vårda nuet.

-9,7 gr…                       vi hörs …

Dags igen…

Laseleforsen 1954.tiden för kraftverksutbyggnaden.
Laseleforsen 1954.tiden för kraftverksutbyggnaden.

 Såvar det dags igen att sitta fem timmar i mörker och kyla.  Mycke märkligt, vi bor mitt i ett kraftverksområde.Lasele, Kilforsen.Långbjörn, Nämforsen., Degerfors ,Gulsele, Ramsele. Moforsen, Forsmo,Sollefteå, m.fl. Tänk om vi kunde fått ta del av de många miljarder som rullat ut därifrån, kanske bolagen inte behövt skylla på dåliga ledningar, ledningsgator. Då hade vi sluppit sitta i mörker och frysa. Vi lever i den tid när allt sköts -konsumeras med el, se då till att alla även får ta del av den.Nu är det vindsnurrornas tid. Blir det bättre för oss då? Eller går elen samma väg in i kapitalistmens fickor. Många är det som protesterar mot miljöförstöringen, skogsskövlingen. Okey. Men varifrån ska elen tas? Kärnkraften?  Nej sätt upp Vindsnurror, skog växer upp igen men av kärnavfall har vi inte sett slutfacit än. Och nya generationer vänjer sig vid nya vyer. Så var det med forsarna, dom äldre som levde vid forsen lever inte längre.Vi yngre vet inte av annat än vad vi ser, vad som finns idag. Men ett vet vi, alla behöver vi el. Kanske våra efterkommande mer än vi..

dagens citat …När vi inte längre vill bli bättre – slutar vi då inte att utvecklas?

-15 gr …                      vi hörs …

TV-sporthelg…

Min bok om Mental träning.
Min bok om Mental träning.
Min stackars kompis, sparken
Min stackars kompis, sparken

Har ägnat hela helgen framför teven.Skidåkning Tour de ski.ochskidskytte har avlöst varandra.  VMJuniorkronorna, deras hemkomst och mottagande. Visst kan vi vara stolta över våra fina  idrottsmän. Vad som har slagit mig är hur många av dom som använder sig av den mentala träningen för att nå resultat.Ta Helena Ekholm som kom igen med hjälp av Stig Viklunds coachning för att komma igen efter OS ”genomklappning”. och nu ska skriva en bok om hur hon klarade av det med hans hjälp. Eller Magdalena Nouner som kom igen efter tre timmars mental coachning före ett lopp och tog guld. Jag har även ”kommit igen” efter flera års sjukdom med samma hjälp. Har även skrivit boken ”Miraklet”där jag berättar hur jag upplevt förändringen. Under ”Min sida om Mentalträning” till höger kan ni läsa och lyssna  på mig.Under Länken Mental träning finns även Lars Eric Uneståhls hemsida omSkandinaviska ledarhögskolans utbildning. Den utbildning jag gått.Det behövs nya unga fräscha som kan föra mental träning vidare. Termometern visade 25 minusgrader i morse.Min stöttepelare sparken som ännu inte snön har borttinat ifrån,var väldigt trög när jag hämtade tidningen  vid vägen.  Snyft, snyft!!  Vi har stä’dat bort julen idag. Vad kallt och tomt det blev. Trots att jag lever för nuet och dagen kan jag ändå inte låta bli att undra Var plockar vi fram våra tomtar nästa jul? Eller som ordspråker säger: Densom lever får se…

Dagens citat :  Idag är en bra tid för en ny början. Vad vill Du börja med idag?

– 19 gr…                                                vi hörs…

Trettondagsafton

Trettondagsafton / pjäxdans.Finns det fler än jag som minns trettondagens  pjäxdanser? På 40-50 talet var det inte vanligt med dans på juldagarna. Nyårsafton brukade det nya året dansas in på gamla föreningshuset i Krånge. Men pjäxdansen ordnas i regel ute i byarna.  Någon bryggstuga värmdes upp och det dansades till vevgrammofon eller nån byspelman. I Bysjön som jag kommer ifrån, brukade vi elda i ”Kjervens bröggstuga”, Henning Edlund spelade,ung som gammal dansade med pjäxorna på. En rolig företelse som höll på i många år, ända tills folk blev bilburna och drogs till ordnade samhällsdanser. Jag är glad över att ha  fått uppleva och minnas hur det med små medel gick att träffas och roas. /

Så kunde en pjäxdans se ut. Målad ur minnet av mig.
Så kunde en pjäxdans se ut. Målad ur minnet av mig.

  Tillhörde dom som i går satt utan el. Katastrof  inget lyse. ingen TV, ingen telefon,ingen värme, ingen varm mat. Det var bara att gå och lägga sig. En pjäxdans skulle inte ha suttit illa. Men en stor eloge till alla som arbetade ute i snö och kyla för att vi skulle få allt normalt igen.

Dagens citat : Om vi lär oss att hitta glädje i det lilla blir livet så mycket roligare

– 7 gr …                                                  vi hörs …