Kategoriarkiv: Från Holafors

Grattis !!

Jonnie-sommar- motorcykel = Lycka
Jonnie-sommar- motorcykel = Lycka

Idag fyller vår son Jonnie 48 år. En speciell dag på många vis. Speciell därför att tankarna för mig 48 år tillbaka. Vi firade vår första jul tillsammans på BB. Spelade ingen roll att det var jul, ingen hemresa förrän om 14 dagar. Vi var ju inte sjuka. Annat är det numera när man om man vill,kan få åka hem samma dag som  barnen föds.Stor grattiskram Jonnie , om jag når upp du är betydligt större nu än för 48 år sedan. Mitt getingstick som jag fick för några dar sedan har hållit mig vaken i natt. Det har kliat så jag har hållit på bli galen, ingenting har hjälpt  förän jag kom på att ta en bommulstuss indränkt med Absolut Vodka !! och baddade med. Eller som kajsa Varg sa : ”Man tager vad man haver”. Försökte även med min Mors favorituttryck när vi som små klagade över olika krämpor : ” Spött pårne sä går ä över”. Men jag säger bara 1 -0 till Vodkan.  Idag är det dan, före dan, före dan, före dan och vi har fått kyla. Och om jag får välja ingen mer snö nu. Inget elavbrott.

Dagens citat : Idag är en bra tid för en ny början. Vad vill du börja med i dag.

– 8 gr …                     vi hörs…

Snö och mörker

Snö och mörker
Snö och mörker
Kvällsbaket
Kvällsbaket

Så händer det igen. Klick och så är elen borta, kolsvart inne och ute,ficklampor, tändstickor, stearinljus var la vi dom. Tänk att det är så svårt att lägga sånt så det finns framme när det behövs. Ute har snön vräkt ner i två dygn,lika bra att gå ut och skotta. Håller tummarna för att traktor och snöslunga ska starta. Snödjupet är ca; 25 cm. Hur ska vi orka? Jag som skulle baka idag.Det får bli kvällsbak om nu strömmen kommer tillbaka till dess. Vår son Jonnie kom hem och hjälpte oss med snön tack och lov. Posten kom med en fin glädjande julklapp från våra goda vänner i Solna. Humöret blir åter på topp och elen har återvänt. Gården är skottad och jag fick baka mina bullar.Slutet gott allting gott.

Dagens citat :Gör vad du kan, med just det du har, där du just nu är.

-4 gr …                                              vi hörs…

4:e söndagen i Advent

Nu är det inte många dagar kvar till julafton.Snön vräker ner ute, vilket kan vara vackert och stämningsfullt för vissa. Men för oss som är gamla och ska ta hand om snömassorna är det både jobbigt och hindersamt.Ska i allafall efter snöskottning

Bågen. 4:e söndan i advent
Bågen. 4:e söndan i advent

  imorron baka lite matbröd och bullar. Nåt mer är det väl inte lönt att börja med när kylan lyser med sin frånvaro. På onsdag har väderrapporten lovat  köldgrader, Jag har väl aldrig tidigare önskat  kallt väder. Men just nu vore det tacksamt, för julmatens skull.

Dagens citat :  Det är roligt att leva för då år vi se hur det går. 

– 1 gr …                                               vi hörs …

Olika jular

Som ”skolhemsonge” fick jag uppleva  två olika jular. Julen på Skolhemmet var diciplinerad, förberedd. organiserad. Alltid likadan år från år. Julfest, jultablåer,sånger. Jättegran i matsalen, tomte,julklappar . God mat mm. Men vad vi alla längtade hem till vår egen jul. Om än den firades i enkelhet så var det hemma hos våra föräldrar, syskon, allt som var oss kärt,

Jul på skolhemmet 1946. Några av de yngsta barnen, Jag nr två från vänster.
Jul på skolhemmet 1946. Några av de yngsta barnen, Jag nr två från vänster.

 vi ville vara. Men på något märkligt sätt,känner jag mig ändå nöjd som fått uppleva åren som ”Skolhemsonge”. Vilket jag också skriver i min bok  Skolhemsongen. Matriellt hade vi det bra, bättre än vad flera andra  barn hade det, men känslomässigt  var det inte bra.Många fick ett sår för livet. Hur vi än försökt glömma ,så finns minnena kvar, och ett varför. Varför hade skolgången inte kunnat lösas på ett annat sätt ?

Dagens citat : Vi har makten att välja våra tankar.

_ 1 gr…                                  vi hörs …

” Dit dä bär sä bärä”

Jul i rumsfönstret
Jul i rumsfönstret

Kan ni tänka er, jag blev geting stucken igår. Kunde väl inte tro nåt annat än att det var ett häftstift jag klev på, Men det visade sig att det var en riktigt stor geting. Full med gift, vad den kom ifrån? Ja inte vet jag, men den påverkade mig, kände mig varm och vissen hela dan. Så visst är tiden ur led. är det vår, vinter eller höst. Bara en vecka till jul. Nu gäller det att knyta ihop säcken,jag hoppas på kyla, varken kyl eller frys räcker till föratt kyla  all mat. Ej heller matkällaren håller den kyla som behövs. Har tagit ett beslut, i feb. fyller jag 75, i 50 år har jag ansvarat för julfirandet. Nu får någon yngre ta över. Fam. har blivit alldeles för stor, det har varit ett roligt ansvar, men nu lägger jag av.  Spännande att se vem som blir  den som för traditionen vidare.Vår fam. består just nu av 32 pers. Eller som det sägs : ”Den som lever får se”

Dagens citat : Att känna hopp inför framtiden är ett val och samtidigt en förmåga som går att öva upp.

+ 0,5 gr …                                   vi hörs …