Kategoriarkiv: Från Holafors

Förklaring..

Jacob vår sångartist
Jacob vår sångartist

Jag har bytt profilbild.  Tiderna förändras, vi förändras, det kanske behövs en förklaring vad bilderna står för. Första bilden från vänster är en taknock, inte så märkvärdig kanske annat än för mig.Huset är Kjell och mitt första egna hem1955. Det är den bild jag ser varje morron från vårt sovrumsfönster. Bilden förändras varje dag och jag njuter av den utsikten.

Mittenbilden visar att släkten lever vidare i fjärde generationen, genom våra barnbarnsbarn Gusten och SiggeFabian. Gusten fyller fyra år idag. Grattis !!

Nästa bild är från Laseleforsen  som i höst har bjudit på ett vackert skådespel med fullt vattenpåsläpp. Längst bort skymtar min arbetsplats, kraftstationen där namnet ”Skurkärringen” föddes. Dessa bilder får väl figurera ett tag som både nutid och dåtid.

Kan i nutid berätta om ett telefonsamtal jag fick i morse av fyraårige barnbarnet Jacob. Lyssna Momma, jag ska sjunga för dig. Jag lyssnade, tänk vilken gåva så vackert. Sådant kan inte köpas för pengar, fylldes av kärlek och lycka, tack Jacob…

Dagens citat :Lyckan tar inte slut. Den finns i obegränsad mängd och är öronmärkt för var och en av oss.

+3,5 gr…                                        vi hörs …

Tradition

I vår fam har vi haft som tradition att när det börjar närmas jul, åka iväg till någon större ort eller stad och känna på julrushen. Hemkommna  blev önskelistan lång över allt som hade beskådats i olika affärer. Nu är barnen stora och nu sker det omvända. Sedan några år tillbaka är det barnen som tar med oss. Som igår när Tomas Madde och Teodor bjöd på en resa till Övik. Tack för ert tålamod. Vi hade det nog lättare med barnen som outtröttade sprang omkring själva. Ni hade ett fasligt besvär med oss. Skrattade för mig själv i morse när jag tänkte på hur ni  slet och drog för att få ut våra stela ben, ur och sedan in igen i bilen. Servade oss med mat ,dricka, kaffe , kundvagnar, bar kassar. Dagen gick ändå fort (för oss)  med mycket glädje och många skratt. Teodor var mästare att hitta rätt på oss när vi villat iväg oss.Han har redan tingat på nästa års julresa. Till er som tror att vi inte är köptrogna vår hemort, det här handlar om tradition att få se uppleva och kanske köpa lite småsaker till julen, Känna julstressen som vi alltid gjort tidigare jular,om än benen numera stumnar och värker. En tupplur på hemvägen är ej heller att fördömma.

Dagens citat : Vår tid är för värdefull för att slösas bort på ovesäntliga saker.

+2gr…                            vi hörs …

Snön…

Så kom den då i fredagskväll,den efterlängtade eller hatade snön. Snöflingorna dalade vackert

Min kompis "spärkarn"
Min kompis "spärkarn"

när jag tittade ut,marken var redan vit. Visst blir det ljusare och vackrare när snön kommer,men det kan väl komma lagomt. Som det varit nu i flera vintrar har den vräkt ner. Inte till någon nytta för oss gamlingar som ska försöka få bort elendet själva. Så kommer halkan, tur att sparken finns. Vem uppfann detta fortskaffningsmedel ?  I går plockade jag fram min gröna kompis. Den är vårt stöd i livet under vintern. För övrigt så kokade vi kalvsylta i helgen av 7 kg älgkalvkött. En beställning av tre fam som älskar min hemkokta sylta.Det är lite pyssel med kokning, rensning ,malning smaksättning, paketering.Resultat 20 liter färdig sylta.För att inte tala om diskning av kastruller ,kärl mm. I det fallet är Kjell en pärla , han diskar håller rent och snyggt, packar i och ur diskmaskinen. Sköter även köttkvarnen. Nu är det levererat och klart för i år. Återstår bara att förfärdiga  julmat till vår egen familj, som tradetionenligt vill fira och avnjuta julafton hemma hos oss. Alla 30 kan inte komma,  men 21 tror jag att vi blir. Hur ska vi rymmas var min fråga till ett vuxet barnbarn. Vi kan mingla  och jag som är smal kan stå i en vrå,blev svaret.  Nu ska jag ta min gröna kompis och hämta morrontidningen…

Dagens citat : Vi är bra på mycket ,men inte allt.Det är okey.

– 3 gr … vi hörs …

Vad händer??

Kjell och storebror Singvall på RobertLundins åkern. I bakgrunden Otto lundins ladugård.
Kjell och storebror Singvall på RobertLundins åkern. I bakgrunden Otto lundins ladugård.
Kjell tillsammans med sina småbröder Leif och Tony  samt kusin Gudrun
Kjell tillsammans med sina småbröder Leif och Tony samt kusin Gudrun
En sorgens dag. Lillebror Leif lämnar oss.
En sorgens dag. Lillebror Leif lämnar oss.
Sista sommaren innan flytten till Mältorp
Sista sommaren innan flytten till Mältorp

Vad händer med vår by?  Åkte igenom ”byn” idag på väg från Näsåker. Räknade till nio obebodda mörka gårdar, där det förut varit liv och glädje. Speciellt en gård berörde Kjell, där han tillbringade sina första år tillsammans med syskon och föräldrar. Då Robert Lundins, många olika ägare har passerat, nu sist Rune Svensson. Som nuvarande ägare är Kenneth och Carina Carnabäck. Kjell berättar att han fått uppleva både glädje och sorg under sina år där, vilket man kan läsa under Kjell berättar på  Länken Min hemsida om Holafors. Lägger in några foton från den tiden.

Dagens citat. Fånga nuet och lev i det.

+ 0,4 gr …                                             vi hörs …

Nostalgi

Limosin som tog oss till Bingolottolokalen
Limosin som tog oss till Bingolottolokalen
Interiör av Bingolottolokalen
Interiör av Bingolottolokalen
Jag framför färgfemman
Jag framför färgfemman

Tittade på Bingolottos 20 års jubileumsändning i går kväll. Blev nostalgisk, tänk att vi varit där. År 1999 vann vi att få spela på Färgfemman. Vilken höjdare, vilket minne. Jag spelade över telefon, vann en Volvo, resor, mat, kläder, tv/ till ett värde av 361.000 kr. Lasse Kroner var programledare. Flyg till Göteborg, rum och festmiddag på Radissons hotell. Limosin till Bingolottolokalen. Jag önskar att alla kunde få uppleva det vi fick just då och åren efter. Av en lott då 40 kr.

Dagens citat : Allt blir enklare om man inte tar oss själva på för stort allvar.

–   4 gr…                                           vi hörs …