Kategoriarkiv: Från Holafors

Att leva i nuet.

En stund i nuet
En stund i nuet
En njutbar stund
En njutbar stund

Att leva i nuet,kan te sig i många uttryck.Man kan sitta och njuta av stunden. Vilket vi gör just nu. Sitter ute i trägårn och njuter av resultatet av det det arbete vi lade ner i våras. Det kan också vara att acceptera det  som händer, som att Kjell inte kan röra sig som förut och nuet kryper närmare. Men vi upptäcker även positiva saker, ser oss omkring hemifrån., som nu när vi skulle ha tvättat och vaxat bilen, som Kjell gjort själv under alla år. För sånt finns en ypperlig firma i Junsele, dom gör det åt oss  , givetvis kostar det en slant, men det är det värt, under tiden vi gör något annat.

Att leva i nuet är att ta till sig var dag, se sig omkring som ett nyfiket barn  Att med tacksamhet leva till hundra procent,och ej låta bitterheten  ta över det som hänt.

Dagens citat :  Ditt liv är härligt och fullt av möjligheter.

+28 gr …                                     vi hörs …

23/7 BRÖLLOPSDAG !

23 juli 1955
23 juli 1955

I dag firar Kjell och jag vår 56:e bröllopsdag. 56 år  år av kärlek  sorg  glädje allt vad livet har att ge har vi fått uppleva tillsammans. Åren har gått fort, vi har kommit långt på vägen mot det oundvikliga, livets slut. Men hoppas att vi ännu har år kvar att få glädjas åt tillsammans med barn , barnbarn,  barnbarnsbarn . Många frågar hur gör man för att behålla kärleken i så många år. Jag svarar med min egen dikt : Kärlek, samtidigt som jag skänker en tanke till alla drabbade i vårt grannland Norge.

KÄRLEK

Kärlek utan gräns,undrar du hur det känns?

Du som tror du kan leva utan kärlek

Lås upp ditt stelnande hjärta, låt kärleken flöda,

se dig omkring.

Från minsta lilla blomma, en molnfri himmel

ett barns joller, en smekning på din kind.

Allt är kärlek.

Du som redan hittat kärlekens hav.

Ös ur det rikligt. Ge. Inte bara ta.

Så länge du ger, tar det aldrig slut

Ge. Ge av din kärlek

Du får tillbaka mer varje minut.

………………………………………………………….

+ 27gr…                                      vi hörs…

Bröllopps presenten

Tavlan
Tavlan

Fick en present av Kjell idag. En lite för tidig 56års brölloppspresent. Dagen infaller den 23 juli, men det gick lika bra idag.När vi kommit upp i så många år så är det inte så ”kinkigt”. Vad fick jag då? Jo en tavla målad av  Maurits Edlund  år1932. Jag har flera tavlor avMariuts Edlund. Tycker om hans tavlor. Enkel Hötorgskonst säger många, men jag finner en stillhet och ro i dem.Kunde ofta se dom på utedass i min hemby Bysjön och på dass i byarna runt omkring.Det sades då att han målade och sålde sina tavlor för uppehället och för att kunna köpa färg till tavlorna. Jag blev glad för min present,och visst ger motivet ett lugn. En sommar äng framför  en älv med ett lugnt brusande sel.

Dagens citat : Kärlek är att se med andras ögon.

+26gr…             vihörs…

Kontokortsbedragare

Nu är dom igång igen kontokortsbedragarna, inte bara vid bankomaterna utan även i mobiler och datorer.mm. Men det finns även hyggligt och ärligt folk vid bankomaterna, det har jag bevis på. En sen mörk höstkväll förra året, skulle jag hämta ut pengar vid Junseles enda bankomat.Belysningen i automaten var släkt eller trasig. Jag satte i kortet ,famlade mig fram, tryckte på olika sffror som jag trodde var mitt kontonummer. Men ingenting hände, tog mitt kort och gick. Konstaterade att den var nog trasig. Dagen efter ringer Handelsbanken, undrar om jag tagit ut pengar ur automaten kvällen innan. Näe jag var där men den var trasig, jag fick inga pengar. Joo säger damen, du tog ut 1000 kr. Jag vidhåller att inga pengar togs ut.  Jo  fortsätter hon,i morse kom en herre in med 1000 kr han hittat i automaten, vi har spårat dem och de är dina. Kolla ditt konto så får du se om det stämmer. Visst stämde det ,uttag 1000 kr. Kom in och hämta dem när du har vägarna förbi avslutar hon samtalet. Jag stammade fram ett tack.  Jag hade där i mörkret inte sett att det hade  kommit pengar, men en ärlig man som kom efter mig, hittade dem och lämnade in dem på banken nästa dag. Jag hämtade pengarna och fick veta hans namn så jag kunde få tacka och krama om honom samt ge honom en hittelön.

Dagens citat : Var mot andra som du önskar att de ska vara mot dig.

+25 gr…                                            vi hörs…

Karl Oskar

Det var då det
Det var då det

Så har han då anlänt vår Karl Oskar. Vi tog emot honom med glädje. Han ska bli den som tar oss ut på promenader igen. Kjell och jag har  nästan dagligen  gått vår 2km.stav pomenad, men den sista tiden har det blivit dåligt med det. Kjell har i flera år besvärats med diskbråck av och till.  Nu har det blommat opp igen,han har inte bara ont, utan även svårt för att gå . Vi behöver båda röra på oss, så nu Karl Oskar är det du som ska se till att vi kommer igång. Men visst är livet märkligt när det är” på väg utför”.

Karl Oskar
Karl Oskar

   Tycker att det inte är längesen vi gjorde dagslånga turer på motorcyckel. Tack Madde och Tomas för att ni fixade så vi kan komma ut på vägen även i sommar. Vi ska ta väl hand om Karl Oskar.

Dagens citat :Den Starkaste drivkraften är den egna drivkraften.

+ 16 gr…                                             vi hörs …