Kategoriarkiv: Från Holafors

Farsdagsbekymmetr …

Till helgen är det farsdag, jag måste nog börja förbereda  med lite mat och bakverk antydde jag till Kjell. Det är väl ingen mening, alla våra barn har ju egna barn och barnbarn nu, inte kommer de nån till oss. De ringer nog och grattar, tyckte han. När jag tänker mat och bak, då tänker jag för 14 – 15 pers. vilka bor närmast, har möjlighet att komma.

Ja men du och jag kan väl fira, äta lite gott i alla fall, inflikar jag och börjar planera. Plockar upp en köttbit ur frysen (1 kg). jag gör kallops, det älskar Kjell.  Men tänk om nån kommer i alla fall,  jag fyller ut med grönsaker, mycke sås.  Tårta då ? det får bli en Kladdkaka med grädde, som  kombinerad efterrätt.

Lördag efterm,besök av sonen med fru, tårta och present.  Bjöd på mat,men va gott, vad är det här? Det är ”kollijox” drog jag till med. Madeleine och lilla Saga kommer med presenter  lagomt att få äta. Saga äter tycker om mitt ”Kollijox”  säger/ Meja ,meja.  meja gås . Söndagförmiddag. kommer Jessica och sonen Oskar medTårta och presenter. Är ni hungriga ?  Jaa.  Ja jag bjuder på ”Kollijox” och kladdkaka.  In kommer Tomas Madeleine, Mona och Uffas. Tyvärr är min ”Kollijox slut. Men jag kan bjuda på Kaffe och vrålfika. Tre tårtor, kladdkaka grädde, chockladrutor Kanelbullar  Pepparkakor. mm.  Vad hände ? Hur kunde ett kg kött räcka till så många. Och en liten kladdkaka. mm.

Dagens citat : Bara genom träning kan vi utveckla en färdighet eller förmåga som vi vill äga

+ 4,9 gr …                                                                                  vi hörs …

Samma sak varje år…

Vinterkväll -6gr... månsken
Vinterkväll
-6gr… månsken
Vinterdag -14 gr ... sol...
Vinterdag
-14 gr … sol…

Tänk att det är samma sak varje år, vintern kommer som en överraskning.Inte har jag plockat fram varmare kläder och skor. Snön ligger fulla bron och rampen,  piasaven och kvastarna , snöspaden är inlåst i garaget. Visst är det vackert med den första snön, månsken,  12 minusgrader som vi har i kväll, men jag vill ändå inte ha vinter. Allting blir så bökigt och jobbigt. Ni förstår när man blir äldre , behöver man längre ”startsträcka” än när man var ung. Allting tar längre tid, det är inte att bara rusa iväg. Det är bara tiden som inte står stilla, väntar tills man är klar.

Då är det bra med vänner, snälla medmänniskor och våra barn. som ställer upp utan att vi  behöver be om hjälp. bara finns där. Tack Tomas för att du löste det med besiktning av bilen i går morse . Vi hade tid i Sollefteå kl 7.20. ”okristligt tidigt”.  Tomas du är en ängel, och bilen ”gick i genom” felfritt för 15 :de året. ( Raringen).

Och till dig Gunilla,  som ringde och erbjöd dig att köpa potatis till oss av  Potatisbilen , när du ändå var i Näsåker.  /Ja men det är ju två timmar tills dess Gunilla /  Sitt hemma ni i värmen, så kommer jag med pärern /   Tack Gunilla och kram, vi tänker extra och med värme  på dig idag.

Kjells kommentar /  Vi har nog hamnat ”önner ä gökträ” ( gammalt talesätt )

Dagens citat : De människor som lever i tysthet ,lever som de lär, är de som väver det nät av vänlighet som får världen att hålla i hop.

– 6 gr …                                                                                                       vi hörs …

Nostalgi – bilder …

På Fransåsen. Mor - Far -Jan-Ola-  Irma
På Fransåsen. Mor – Far -Jan-Ola- Irma
Kusiner.  Eine Styf och Jan- Ola
Kusiner. Eine Styf och Jan- Ola
Marianne  G. och Knall
Marianne G. och Knall
Kalas  gäster.
Kalas gäster.
Mors 50 årskalas. Bysjöbor
Mors 50 årskalas.
Bysjöbor
vinterfiske. Eskil o Georg Vallgren Hans-Ingvar. Teres och Fritjof Vallgren
vinterfiske. Eskil o Georg
Vallgren Hans-Ingvar.
Teres och Fritjof Vallgren
fiskelycka. Hans-Ingvar - JanOla - Sixten Kjerf
fiskelycka. Hans-Ingvar – JanOla – Sixten Kjerf
Utflykt till Omsjö. Jag -Mor -far -Janola
Utflykt till Omsjö.
Jag -Mor -far -Janola
Vid "Ysterådammet"
Vid ”Ysterådammet”

Min bror jan-Ola mailade mig  några bilder. Skulle  gissa  att dessa bilder är från  omkr. 1952-53.   Jag var då 14 år, sista sommaren med fam. i  Bysjön.  Sommaren -53 arbetade jag som 15 åring på en koloni på Barnens Ö  i Norrtälje. Alla år därefter har jag tillbringat i Holafors,  Personerna på bilderna är mina föräldrar, – bysjöbor m.fl. Tycker det känns bra att få dela med mig av tidsandan –  klädseln – lugnet som råder , som bilderna ger .  Kanske  är det bara jag som känner så, blir nostalgisk. Men bilderna väcker många minnen från  min lilla skogsby Bysjön, som fortfarande är en levande by med bofasta innevånare. bl.a min  snart 85 årige bror Hans Ingvar, som varje dag arbetar i sin snickarverkstad. Han är också med på en del av bilderna , samt fotograf till några.

 

Dagens citat :  Människovärde är nått helt annat än marknadsvärde. +1 gr …                                                                       vi hörs …

Jacob…

Jacob
Jacob
Skolhemsbarn 1944 Jag står till vänster , första rad
Skolhemsbarn 1944
Jag står till vänster , första rad

I dag firar vi barnbarnet Jacob som fyller 7 år . Jacob är vårt minsta och förmodligen den sista av våra 11 barnbarn.  Men vilken ynnest att fått uppleva  denna glädje som barnbarn ger. Nu är våra barn så gamla att  det är deras tur att ta emot sina barnbarn.  Vilket redan har blivit fem st. som nu även är våra barnbarnsbarn.     Födelsedagsbarnet Jacob är en pigg krabat, som har svar på det mesta, vet vad han vill. Skolan är inget problem, men bäst är att få vara hemma, spela dataspel och paddan är favoriten.

Som en liten kuriosa så ,  kan jag nämna  att ett barnbarnsbarn Gusten fyller också 7 år  26 nov. Således blev jag både momma och mormors mor samma år och månad. Gör om det, om det är möjligt.

Min 7 årsdag firade jag för 70 år sedan på Skolhemmet i Junsele. Det var ingen speciell dag. inga presenter. Ingen  Mamma eller Pappa  kom på besök.  men det var lika för alla 40 skolhemsbarn.   Jag är glad för att den tiden är förbi, när barn måste lämna hemmet för att gå i skola. Om än jag inte tagit skada av det.

Dagens citat :; Det är roligt att leva för då får vi se hur det går.

+ 5 gr …                                                                              vi hörs …

På sta´n …

Till minne för alla som lämnat oss.
Till minne för alla som lämnat oss.

Jag var till Sollefteå igår. Det händer inte allt för ofta numera. Fick ett nytt glas insatt till mitt vänstra öga i glasögonen, så nu är jag inte enögd längre. Jo på sätt och vis är jag det,  mitt högra öga , med gulafläcken, blev inte bättre.  Men jag behöver inte blunda med det längre,när det vänstra fick rätt styrka, som hjälper  det högra.

Blev sedan  efter ett besök på MM för diverse inköp, bjuden på lunch av Jessica på Vesterlunds café´vid Hullsta gård. Det också en upplevelse. Har glömt  hur mycket, och stora portioner folk kan äta. I vår ålder äter vi inte så mycket, De portioner som vissa åt, och då två ggr. skulle ha räckt en hel vecka åt Kjell och mig. Det var Tacos till lunch, gott men mättsamt.  Något mer besök på stan´ blev det inte, utan efter ett kort besök hemma hos Jessica fick jag äran att köra hem. Kjell är som jag förut berättat åkrädd,  men nu hade jag ju nytt glasöga. Vilket avgjorde det hela.  Vi har en  otrolig skarp sol ,som glöder på en helblå himmel, både igår och idag. Vacker men bländande.

I morron  1 nov. Allhelgonahelgen. En helg när man ska minnas alla som gått före ,lämnat oss.  Dom minnena – tankarna  bär  vi med oss alla dagar. Men visst är det vackert  med alla tända ljus på kyrkogården.  Vi tänder våra ljus, här hemma och minns.

Dagens citat : Det är viktigt att vi tar oss tid för sorg .  Finns det någonting som du inte har tillåtit dig att sörja färdigt ?

+ 1 gr …                                                              vi hörs …