Kategoriarkiv: Från Holafors

Vänskap…

Jag -Kjell - Anna- Harry tillsammans på en av våra många resor.
Jag -Kjell – Anna- Harry tillsammans på en av våra många resor.

I dag fyller min bästa väninna sedan 30 år tillbaka, Anna 85 år. Anna bor i Solna,  men somrarna tillbringade hon tillsammans med make Harry, i deras sommarstuga i Västanbäck Näsåker. Harry finns inte  med oss längre. Han lämnade oss 92 år gammal för några år sedan.

Det var våra hästar som förde oss samman en sommar, när barnbarnet ville låna vår häst och rida. Sedan dess har vi hållit kontakt. Träffats varje sommar alla fyra, Kjell och Harry blev också bästa vänner.   Så roligt vi haft, så mycket vi upplevt tillsammana, både inom Sverige och utomlands.  Jag skulle väl aldrig fått lära känna delar av Stockholm. Gå på teaterbesök, konserter, biosalonger, fina restauranger mm om det inte varit Anna.

Vi har utbytt både glädje och sorg. Nu är vi gamla och skruttiga, träffas inte så ofta  ,men pratar i telefon så ofta vi kan. Vi har många fina minnen som vi drömmer oss tillbaka till.  Önskar att jag hade  kunnat vara hos  dig idag.  Hoppas även du uppskattade min sång.

Dagens citat :  Den bästa garantin för ett långt och lyckligt förhållande är att vårda nuet.

+10 gr …                                                                                                  vi hörs …

 

Snöyra …

Klart för bullbak
Klart för bullbak

SAM_0774 - kopia

SAM_0771

Vad gör man en sån här dag, när det är snöyra ute, grått och tråkigt. Tungt inombords, jo kanske bakar  man bullar  Då blir man glad och kan även glädja andra, ifall det kommer nån på besök.  Så fram med det som behövs, här ska bakas.

När man bor så här långt ifrån affärer gäller det att bunkra upp varje gång man åker ”in på byn. Även om det gäller andra ärenden än att handla mat. Som igår var vi in till Junsele och tog influensasprutan. Då passade vi även på att veckohandla.

Undra om vintern gjort sitt intåg nu för att stanna. Det känns lite tidigt, men som alltid är man inte förberedd . Det jag gruvar mig mest inför är bilkörningen, Men bara jag får mitt ”nya öga” i glasögonen så ska det väl gå bra.

Dagens citat :  Det är en konst att se det vardagliga med nya ögon- +1 gr …                                                             vi hörs …

R.I.P.

Det är mörkt hos grannen. Nattlampan  lyser inte längre med sitt starka sken. Det onda svåra är över.  Ebbe.  Du får nu  vila  i frid, sova i ro.

I en dröm var jag på väg till paradisets port.

Bakom mig fanns fotspår som någon annan gjort.

Men bredvid spåren fanns ytterligare ett fotstegspar.

Jag frågade vår herre vems dessa fotsteg var.

Det är mina , sa Herren, jag gick bredvid dig på livets stig.

Du kände det ibland att jag stödde dig.

Men det är något jag inte förstår —

I mina svåraste stunder fanns endast ett spår.

När jag var som mest förtvivlad övergav Du mig dessvärre.

Då bar  jag dig i min famn sa vår Herre.

(okänd förf.)

Dagens citat : Sanningen om livets mening måste var och en utforska på egen hand.

+2 gr …                                                                        vi hörs …

” Blöttes”…

Det är inte lätt och vara fågelvän, vi ser ju hur fåglarna saknar granarna. Vi beslöt att  gå och hämta en gran, men oj va vi fick ”blöttes” = krångla. Med var sin rollator och såg, drog vi iväg efter byvägen. Men med gemensamma krafter, vi har dåliga ben bägge två, lyckades vi få loss en gran, och med rollatorn som hjälp fick vi hem den. Skam den som ger sig. För liten ?  Storleken passade oss perfekt.  Och småfåglarna ser ut att gilla den.

Vi fick en härlig ,om än lite kall promenad i solen, i morron kommer snön lovar väderleksrapporten. Vi får se vad det blir med det.   Men enligt” di gamle” så ska man frysa in vintern och svettas in våren.   Det var i alla fall skönt att komma hem och in i värmen.

Ni har väl sett min nya länk  Om Bysjö- Sunnansjö – Östansjö   här till vänster.  Där finns mycket intressant att läsa.

Dagens citat :  Vi kan inte lita på att vår omgivning finns till för oss hela tiden. Istället behöver vi hitta en inre trygghet och lita på oss själva.

+ 7 gr …                                                                       vi hörs …

Den här tar vi
Den här tar vi
Lastat och klart
Lastat och klart
Den va liten
Den va liten

Skumögd …

Kväll och trötta ögon
Kväll och trötta ögon

Hade besökstid hos optiker /Nipoptik Ramsele idag. Har en längre tid haft besvär med mina ögon, speciellt det högra. Dom har liksom inte !”kompat” varandra. Fick för två sedan veta att jag var ”skumögd” =  Gula fläcken på högra ögat.  Nu börjar det bli jobbigt att alltid blunda med det ögat när jag ska läsa, titta på Tv – datorn, eller skriva på datorn. Ska få det vänstra glaset utbytt, det högra är ingen mening att byta-. Så är det och så  får  det bli.

Som liten minns jag att jag ofta fick hjälpa tanterna hemma i byn.       ”Va bra att du komme, då trä du i synålern åt mig, jäg ä sä skumögd,  kan int sjålv ”. Så fick ja trä flera synålar med långa trådar, vit och svart tråd, som dom satte fast i köksgardinerna, för att använda vid behov. Eller symaskinsnålen hos nån annan.  Nu förstår jag varför. Alla hade inte så bra glasögon heller. Glad sprang jag hem, med känslan av att gjort nått bra.

Förstår också Mors ord nu / ” att ållting gå bärä rönt”.  Nu är det min tur att  va gammal och skumögd.

Dagens citat :  När vi vänder oss inåt kommer de gudomliga svaren vid rätt tidpunkt, på rätt plats och i rätt ordning.

+  1 gr …                                                                              vi hörs …