Kategoriarkiv: Från Holafors

Att eliminera…

Det här är också godis
Det här är också godis
Gläntan skvallrar , vinter på gång.
Gläntan skvallrar , vinter på gång.

Ett nytt ord har inpräntats i min hjärna. Ordet Eliminera.  Jag har börjat eliminera saker och ting, vilket är en naturlig del av åldrandet.     Ta tex. bilåkandet. Det inskränker sig nu , när det gäller inköp , till veckohandel och läkarbesök. Veckostädningen har blivit varannan vecka.  Tv tittande till kl 21.00 sedan gonatt.

Inomhus har mattor och onödiga möbler åkt ut. Något som är svårt att eliminera är kroppsvikten. Men ett stort grönsaksfat ska nog hjälpa till att  hålla emot sötsuget.  Hörs det tråkigt ?  Men konstigt nog så är det inte det. Det gör sig själv.  Det finns alltid något att ”ta händerna i.”   I går bytte Kjell ut trädgårdstraktorn  mot snöslungan. Ringde idag och  bokade traktor för snöröjning.

Vår nya utsikt från köksfönstret, skvallrar om att snö och kyla är på gång.   Domherren har visat sig vid fågelbordet,  vilket också betyder snö. Tomas har satt vinterdäck på bilen åt oss. Så vi är beredd på ännu en inomhusvinter.

Eliminera = Ta bort.

Dagens citat :    Vi har friheten att välja, även när vi tror att vi inte har det.

+ 6 gr …                                                 vi hörs …

Nostalgi …

Bilutflykt 1953
Bilutflykt 1953

Hittade denna bild bland några gamla kort, föreställande  min storebror Hans-Ingvar och mig och hans nyinköpta Saab.   Hans. Ingvar var en av de första ungdomar i Bysjön som köpte sig en ny bil.Jag skulle tro att han är 21 år och jag 15. Innan dess körde han motorcykel. Tror att  man för att få ta körkort på bil måste man ha fyllt 21 år. Bilden är tagen på Mjösjön framför  Ville Fängströms hus. Ser ut att vara midsommar, förstukvisten är prydd med björkar.  Och vi är finklädda. Undra om inte Hans – Ingvar skulle hälsa på Karl Axel Fängström som då också bodde där. Jag har inget minne av just den dagen, men jag minns att jag ofta fick åka med honom. Bl. a. på logdanser, det var så kjell och jag träffades, just på Mjösjön. 1953.

Den sommaren skötte jag , där också  om  en häst som Kalle Fängström ägde. Hästen hade trampat av en stör som gått in i buken. Jag var hästrädd, men måste flera ggr. om dagen gå omkring med hästen ,en nordsvensk arbetshäst , för att såret skulle läkas. Hästen blev frisk, såret läktes och jag fick åka hem.

Dagens citat : Om vi vill så kan vi mycket mer än vad vi tror.

+ 5 gr …                                                        vi hörs …

 

Lille – Mon …

Lille-Mon 1 år
Lille-Mon 1 år

I fredags fyllde vår dotter Lille-Mon 59 år. När jag sitter i tidiga morrontimmen låter minnen och år få passera,  känns det både  nyss och längesedan. Vi var så unga då Kjell och jag, 18 0ch 21 år. Vi levde för varann i vår bubbla i vårt lilla hus. Så skulle det alltid va. Trodde vi. Framtiden tänkte vi inte på. Ålderdomen låg långt borta. Men nu är den här, vi har gjort vårt verk ,är på väg bort, yngre generationer får ta över efter oss. Då kommer tanken, vilken värld har vi lämnat det bästa vi har, att leva i.  Dom vi älskar mest.        Krig – Ebola -terror. mm . Men även positivt . Inom utbildning, medicin, Tv. data mm.   Åren ,utvecklingen har gått framåt, men tänk om vi stannat kvar i vår lilla bubbla i vårt lilla hus. Stoppat åren , utvecklingen. Skulle Du ha velat det Lille- Mon ?

Teller du uker blir livet kort, teller du dager, går livet fort, Teller du timmer, varar livet en stund, men längst varar livet, om du nyter vert sekund.                                                       ( av okänd norsk författare)

 

Dagens citat :  Det finns inga allvetande och felfria föräldrar.

+ 3 gr …                                                            vi hörs …

 

 

Äntligen…

Festmåltid i sena timmen.
Festmåltid i sena timmen.

Äntligen var det dags att få njuta av årets mandelpotatis. Som vi väntat på Lappmarksbonden. Fanns det nått godare, på den tiden vi hade eget potatisland, att få gå ut och hämta, koka och njuta av höstens första nypotatis. Dom åren är förbi, Men potatisbilen har aviserat sitt körschema. Näsåker 9 okt. kl 18.00.  Så i gårkväll trotsade vi mörkret och busvädret för att äntligen få njuta av läckerheten.

När vi kom hem , fast timmen var sen, kokade vi  några ”mandelpärer”.   ”stampade” dom i smör åt med en tunnbrödsmörgås till och njöt. Att många” förståsigpåare” säger att det inte är nyttigt tror vi inte på. Har vi inte ätit pärern sen Alströmmers tid?   Och tänk så många bilder och minnen som den goda smaken framkallar. Och visst kan man känna feststämning, utan att gå på restaurang, med lite mandelpärer och smör och en tunnbrödsmörgås, medan regnet vräker ned utanför fönstret.             Det är njutning av stunden och livet det .

Dagens citat : Genom att påminna oss själva om att vi har mycket att vara tacksamma över, lär vi oss att förstå att allt det goda vi har i livet inte är självklart.

+ 4 gr …                                                         vi hörs …

 

Birgittadagen…

Sidensvans - mätt nöjd och belåten.
Sidensvans – mätt nöjd och belåten.

Årets Birgittadag skiljer sig ifrån vad den brukar stå för,  nämligen brittsommar.Vi har nog tagit ut brittsommaren i förskott , så  fina och varma höstdagar som vi haft i September. Annars  påminner  Birgittadagen mig varje år, om att  det var just den dagen år1988, vår kära mor Ada lämnade oss. Tankarna går då som oftast till min barndom och uppväxten i Bysjön.  Min mor hade det inte så lätt, med sjukdom i familjen, eldsvåda av vårt hem och dagsverksarbete hos bönderna i byn.

Men hon hade en ljus och positiv livssyn, som hjälpte henne ur det svåra,  Jag är stolt och tacksam över att  fått  växa upp , mina tidiga barndomsår  med mina föräldrar och bröder i ett kärleksfullt hem.

Under länken  Ett livsöde , här på mommasblogg , kan ni läsa mer om en period av mina föräldrars svåra tid.

Hösten verkar nu ha kommit för gott. Nu gäller det att boa in sig, med varma filtar ,och sockar, tända lampor, så det är ljust i varje vrå. Som äldre kan man inte stappla omkring i skymning, ej heller tända ljus som man glömmer. Nä bygga upp en vrå med det som  man behöver nära intill, göra det så mysigt som möjligt och hoppas på att vintern går fort, Och att vi får uppleva ännu en vår och sommar här hemma på Mältorp

För övrigt har sotaren varit här idag, så nu är skorsten och pelletspanna också servad in för vintern. Och Sidensvansarna äter  sig onyktra  på  dom frysta rönnbären, som det finns gott om. Flyger i flock vingligt mellan  de många rönnarna.

Dagens citat : Det är en konst att se det vardagliga med nya ögon.

+ 6 gr …                             vind östlig…                                       vi hörs …