Kategoriarkiv: Från Holafors

Tacksam…

Lova Lee med föräldrarna Camilla och Peter
Lova Lee med föräldrarna
Camilla och Peter
Vid dopfunten.
Vid dopfunten.
Familje bild Camilla Peter (vårt barnbarn) och Lova - lee  Vårt barnbarnsbarn
Familje bild
Camilla Peter (vårt barnbarn) och Lova – lee Vårt barnbarnsbarn

I går var Kjell och jag inbjudna till dop i Junsele kyrka av vårt 5 : och senaste barnbarnsbarn Mari Lova-lee  Lillemon. En dag fylld av känslor.Glädje , vemod , kärlek. tacksamhet.   Glädje över att vi finns kvar i livet, får vara med om att en nytt liv fortsätter där vi började. Vemod över att vi som äldst i fam, har gjort vårt, vet vad som väntar. Kärlek när alla barn ,barnbarn, med respektive, och  små barnbarnsbarn hälsar oss välkommen med kramar. Tacksamhet över att hälsan står oss bi, vi kan själv om än med lite krångel  ibland , ta  oss fram, bort och hem med  vår egen bil.

Som seden bjuder så blev det efter dopet, dopkaffe med goda hembakta kakor,  och tårta. Stor eloge till alla i köket som  trots trasslande säkringar, kunde bjuda på gott kaffe. Även en stjärna för den fina dukningen.

När jag satt där och såg på ” alla de våra”,  från vårt släktträd, kom tanken /Det är tack vare Kjell och mig som ni finns här idag.

Dagens citat :  Glöm aldrig bort att du är den viktigaste personen i ditt liv.

+15 gr …                                                          vi hörs …

Snart så …

Snart så. är vägen fri...
Snart så. är vägen fri…
Småpyssel inför vintern
Småpyssel inför vintern
Det gäller att hålla den vid liv
Det gäller att hålla den vid liv

Snart så är våra förskräckliga  spökgranar ett minne blott. Snart så kan jag gå ut på morronen, för att hämta tidningen och slippa smyga under det mörka grenverket. Vi har så mycke träd och skog omkring oss ändå, så jag tror saknaden inte blir så stor.  Nu kan vi nog också säga att hösten har kommit på riktigt. Det är slut på den goa värmen ute. Solen orkar inte längre jaga bort diset och dimman. Nu känns det bra att allt utegöra är fixat. När man är i vår ålder tar det tid, och det får ta tid.,om man ändå måste lämna vissa saker ogjorda.

Jag har också tagit in min gamla ”penningblomma” idag. Den är nog ca:30 år. försöker ansa den och hålla den vid liv. Ser inte så fin ut nu, men den kommer innan våren igen. En gammal sägen säger / Att så länge den lever, skjuter skott, så ska det  inte ta slut på pengar i huset. Skröna ? kanske det.

Dagens citat :   Vi måste bestämma oss för att kunna skapa utrymme för förändring.

+9gr …                                                                      vi hörs …

Lyxlunch…

förrätt/ tunnbrödskorg med rökt skinkröra och grönsaker
förrätt/ tunnbrödskorg med rökt skinkröra och grönsaker
Vår eminente kypare
Vår eminente kypare
Jessica
Jessica
lamfärsbiff rostade grönsaker västerbottenlax klyftpotatis
lamfärsbiff rostade grönsaker
västerbottenlax klyftpotatis

 

Ja vad väljer vi?
Ja vad väljer vi?

SAM_0644 (2)I går bjöd  vår dotter Jessica oss på en riktig Lyxlunch. Att jag kallar den för lyx , är att ta bilen och åka dom 7 milen till Sollefteå t o r, för att äta lunch.  Men det var inte vilken vanlig lunch som helst,  utan elever från Gudlav Bilder skolans Restaurang och Livsmedelsprogram som höll i hela lunchen. Jag kommer att lägga ut bilder i stället för att försöka förklara. Men kan bara säga att de var otroligt duktiga, fina ungdomar. Rena proffsen. Från dukning , den goda maten, servering mm. Kyparen vid vårt bord var helt underbar .Lunchpris  80 kr/ person. En upplevelse vi kan rekommendera.  De 14 milen till trots…

Dagens citat :   Din mest värdefulla tillgång är tiden, investera i den istället för att spendera den.

+8 gr …                                                                                       vi hörs …

Märkliga saker …

Ser ni ringen i glaset ?
Ser ni ringen i glaset ?

Det händer märkliga saker på vår fastighet i  Holafors . Åskan slår ner i huset på sommaren. När det stormar blåser träd ner över huset. Förtälten på husvagn blåser sönder. Partytält blåser till skogs.  Men märkligaste var väl det som hände idag. Helt onaturligt tills vi fick en förklaring på radion.  Vi sitter i köket och äter frukost, när en kraftig duns hörs från rummet. Första tanken en inbrottstjuv, rusar in i rummet. Glaset i altandörren var trasigt. Det ser ut som om någon skurit en rund ring i glaset. Fanns inte ett spår av någon förövare.   Vad hade hänt ?

Jo ett jordskalv sa  dom på radion. Troligtvis var det tryckvågen av skalvet , som tryckte sönder glaset. Tror ni inte på mig så finns det att läsa på www. allehanda.se.

Dagens citat :  Det som var pinsamt igår kan vara humor idag.

+15 gr …                                          vi hörs …

Min första valdag ..

Sitter och försöker att erinra mig,  hur såg min första valdag ut. Att den in föll på slutet av 1950 talet, är helt klart, myndighetsålder var då 21 år.  Vallokal  – Holafors nedlagda skola. Partier att rösta på. Socialdemokrater – Högern – Bondeförbundet – Kommunisterna – och Folkpartiet.   Någon större valinformation eller debatt har jag inget minne av.  Efter landsvägen vid varje fastighet sattes valaffischer upp som skvallrade om deras valtillhörighet. Det disskuterades val  när man möttes på affären , posten , efter vägen eller hemma hos varandra. Ibland kom något parti med tältbio till byn, det visades valfilm   .Annars informerade radion om vad som skedde ute i landet. Tidningarna Nya Norrland och Nord Sverige skrev om valet , vad som hände lokalt.

Så kom då valdagen, som en allvarlig annorlunda högtidsdag. På skolan vid katedern satt de ” tunga” gubbarna i byn. Bakom sig hade de svarta tavlan med de olika partierna uppskrivna. Framför sig på katedern stod valurnan. Tysta , allvarliga finklädda, lämnade vi alla våra röster. Blev avprickade.  Innanför dörren satt en vakt , som såg till att allt gick rätt till.På skolans övervåning huserade kvinnorna. bjöd på kaffe och  hembakta bullar och kakor. Där pratades och diskuterades allmänt, stämningen var liksom spänningen och ljudnivån  hög.

På utsatt tid var röstningen över hela landet slut. Även i Holafors.  Nu var lokalen fullsatt ,  valurnan öppnades, rösterna räknades.  Skrevs upp på svarta tavlan .Bondeförbundet och Socialdemokraterna var dom ledande i byn. Men vem fick flest röster ? Många småbrukare kände tacksamhet över Per Albins torpen.   När alla landets valdistrikts röster var sammanräknade, kunde radion meddela att Sossarna det året fått förtroendet att leda landet. Jag kände mig nöjd med mitt första val.

Dagens citat :  Andlighet är att anstränga sig för att leva efter det vi tror på.

+5 gr …                                                                   vi hörs …