Kategoriarkiv: Från Holafors

Sommar= kalas …

Skönt med en siesta
Skönt med en siesta
Vår lilla oas..
Vår lilla oas..

Ända sedan jag var liten , så har sommar för mig varit fest och kalas. Därför är jag så glad att vi även nu , när vi blivit äldre och skröpligare blir bjudna, får vara med på kalas. Från att förut varit den som ordnat och bjudit in till olika fester, nu få sitta och njuta, titta på.

Amanda vår yngsta flicka bland barnbarnen, tar studenten, och vi är inbjudna att få vara med och fira. Hoppas bara att Kjells envisa influensa har givit med sig  tills dess.

Annars tycker jag att varje dag är en fest, så länge som vi kan vara hemma, kunna få gå ut på och njuta av vår egen lilla bit av universum. Kjell oroas över att gräset växer ,behöver klippas. Men jag tycker att det behöver inte va så perfekt, det gröna är vackert, även om det är lite långt. Ovårdat kallar Kjell det för. Lättsamt och skönt att gå barfota på tycker jag… Eller som i Carl Antons visa :

”Jag lät alla mina maskrosor finnas, fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut .. men det är så skönt att sitta och minnas,     små solar i gräset när sommar´n är slut.”

………………………………………………………………………

Dagens citat :   Genom att påminna oss själva att vi har mycket att vara tacksamma över, lär vi oss att förstå att allt det goda vi har i livet är inte självklart.

+ 10 gr..                                                            vi hörs ..

 

 

 

Inbjudan
Inbjudan

Kärt besök mm.

Hardy på besök
Hardy på besök
Jan-Ola och Hans Ingvar
Jan-Ola och Hans Ingvar

Några innehållrika dagar harvi haft, med konfirmation, besök av min bror Jan- Ola. Besök av  Hardy med fam. samt uppvaktning av min äldre brors 84 årsdag.         Kombinerade  lördagens konfirmation med att möta bror min Jan- Ola som kom med buss från Stholm.  Eftersom delar av vår  familj var samlad i Sollefteå  hos  Jessica, så fick han då också chans att träffa dem. I går åkte vi vidare till Bysjön och firade vår äldre bror Hans – Ingvar på hans 84 årsdag.  Där Jan – Ola  stannar  några  dar innan hemresa…                                            Jan- Ola  hjälpte  mig även att

Oscars konfirmationsdag
Oscars konfirmationsdag

installera SKYPE, så nu går det bra att SKYPA med mig.

Hardy med mamma och mostrar kom på besök en dag , för att träffa J-O vilket  blev en fin  dag , med sol  och sommarvärme.

För oss återstår nu gräsklippning, men i dag regnar de, och Kjell är förkyld så vi får vänta med det några dar …

Dagens citat : Vi kan besluta oss för att ändra ett tidigare beslut.

+ 14 gr …            mulet – regn                                               vi hörs …

Konfirmation…

Morotskaka på rulle
Morotskaka på rulle
Smörgåstårta
Smörgåstårta

Idag konfirmeras vårt barnbarn Oskar i Sollefteå kyrka. Och vi får vara med.  Vi är glada och tacksamma över att vi trots vår ålderdom och skröplighet , kan få uppleva familjens högtidsstunder.   Och att jag kan hjälpa till med saker inför dagen. I går bakade jag tre st. ”Morotskakor på rulle.”  gjorde en ”Smörgåstårta”, 30 st.” Heta kycklingspett” och en Vitkålssallad.    Vår fam är stor och dom flesta tar tillfället en sån här gång att få träffas.  Synd bara att det är så dåligt väder idag, så vi inte kan vara ute. Men Jessica och Björn har ett stort hus, så vi kommer nog att rymmas.

Min bror Jan-Ola som bor i Märsta  kommer

lägligt på besök idag. Så han blir också med oss. Han ska vara hemma en vecka, ska bli jätteroligt att träffas. Det är några år sedan nu.  Nä nu ska jag ”reka loss” kroppen efter gårdagens bravader.  Sedan göra mig klar inför resan till Sollefteå . Hoppas ni alla får en bra dag.

Dagens citat :  Det är viktigt att prioritera och avsätta tid till det som är viktigt i våra liv.

+8 gr …   regn                                                                  vi hörs …

Städdag m.m…

Solen värmer skönt genom köksfönstret
Solen värmer skönt genom köksfönstret
Tack Gusten och Sigge Fabian, för den goda lunchen.
Tack Gusten och Sigge Fabian, för den goda lunchen.

Det här kalla vädret utomhus ,passar perfekt för en städdag inomhus. Vi började faktiskt igår, så det var bara golven som återstod. Men det blir jobbigare och jobbigare, tråkigare och tråkigare  att städa. När det är städdags önskar vi att vi hade ett litet krypin, men när vi är klara ,  golven är tvättade, bonade och blänker i solen som lyser i genom fönstren, njuter vi av att bo hemma.

Blev sedan bjudna på Lunch , på Bölesåkern, Junsele av barnbarnet Linda och  hennes pojkar, våra barnbarnsbarn Gusten och Sigge Fabian, som annars bor i Järna. En jättegod Kycklingpaj och en trevlig pratstund,  som satt bra efter förmiddagens städäventyr.    I morron får det bli utejobb, med att klippa gräs. Som det har växt efter värmen och regnet …

Dagens citat :   Motgångar kan vara trappsteg till framgång.

+ 13 gr …                                                          vi hörs …

Urban – Vilhemina – Blenda …

Morsdags present.
Morsdags present.

Enligt Bondepraktikan är det  dom tre dagarna i slutet av Maj, Urban . Vilhemina . Blenda, som styr sommarens väder. Urban den 25:es väder blev har vi redan passerat, med åska och regn  vilket skulle innebära att juni månads väder blir  inge vidare.    Idag den 26 :e har vi Vilhelmina, som jag tycker är ännu värre. + 5 gr. utlovad nattfrost. Det skulle då bli så i juli månad. Nä usch och fy …     Sist har vi Blenda den 27 :e i morron. Verkar som hon heller inte har nått bra väder att bjuda på i augusti.   Den där bondepraktikan  verkad vara förlegad, får vi hoppas.

Då är det roligare att skriva om Morsdag .  En rolig dag trots regn.  Vi blev bjudna på middag på Gomoran Junsele.   Roligt att få ”komma ut”äta gott och uppleva atmosfären på restuarang. Det var ett tag sedan.

Blommor och presenter fick jag också. Ett par jättesköna skor, köpta på Edins i Junsele. På den affären kan man hitta det mesta. Både billiga och dyra märkesvaror. Även få uppleva en atmosfär som det inte finns många av nu för tiden. En guldgruva i tiden.

Dagens citat :  Entusiasm smittar av sig. Vem vill du entusiasmera idag ?

+ 4 gr …                                                        vi hörs …