Kategoriarkiv: Från Holafors

1:a april…

Kvällsbaket
Kvällsbaket

I dag är det första april. Den dagen då man har rätt att luras. Undra hur den dagen uppstått som ?  När jag var liten och när våra barn var små , var det väldigt populärt att luras. Det kunde vara allt möjligt.  Få se om jag blir lurad idag.

Det fina vårvädret lurade oss redan igår. Det försvann med ett snöoväder, Inställde mina nyss påkomna vårpromenader. Ägnade dagen åt mitt stora projekt , Ett LIVSÖDE.  Att läsa fars brev, tyda dem och förflytta mig 70 år bakåt i tiden, va inte så lätt som jag trodde.  Bakade även 150 st. kanelbullar.  Tror att våra nya madrasser ger extra energi , hitintills har de fungerat bra. Är mest förvånad över att det finns sådana hjälpmedel att hyra gratis.

Några nya vårtecken kan jag inte rapportera om, mer än de 50st bofinkar och 6 koltrastar,2 starar 5 talgoxar 3 blåmesar m.fl. som invaderade marken under fågelbordet i går. 1 kg. havregryn försvann snabbt. Tyvärr kan jag inte bekräfta det med bild. Jag har lyckats omprogramera nya kameran, den funkar inte.   Aprilskämt ????

Dagens citat :    I dag är det en bra dag att tänka ut något som vi alltid velat göra men inte provat på tidigare.

– 5 gr …                                                                   vi hörs …

Vårtecken…

Jag i min fina basker och barbarnet Teodor för några vintrar sedan
Jag i min fina basker och barbarnet Teodor för några vintrar sedan

Hade tänkt samla några vårtecken och visa er, men våren kom av sig. I går hade vi en fin dag, soligt och varmt. Vi tog våra rollatorer och gick på vårpromenad..  Vi gick långt, fram och tillbaka på byvägen, framför, vårt hus. 4ggr.  mellan 4 telefonstolpar. Vi såg videkissar, o två starar som satt på telefontråden. Skatorna hade nog tagit ledigt från bobygget, för dom syntes inte till. Skulle göra om samma sak idag, men vi ångrar oss. 2 gr varmt och nordanvind lockar inte . Och en sak till, jag har tappat min röda vårbasker. Utan den är det ingen vår. Ett av våra barnbarn sa för några år sedan /” momma du ser ut som en krokus i den mössan.”/

Svartmyrorna har vaknat. Springer runt inomhus och letar sötsaker. Det hör också våren till hos oss, till mångas förfäran.

Ett säkert vårtecken är när min bror Hans – Ingvar börjar med försäljning av sina fina hantverk han tillverkat i sin snickarverkstad i vinter. Skärtorsdag den 17 april finns han i Junsele.

Hörde även ett Rådjur” ropa” i går morse när jag hämtade  tidningen…

Dagens citat : Vi kan besluta oss för att  ändra tidigare beslut.

+3 gr …                                                                         vi hörs …

 

 

En annorlunda dag …

Lycka. En brasa och en sotig korv !
Lycka. En brasa och en sotig korv !

Jag hade bestämt mig, till Kjells förskräckelse, jag skulle gå ut och tända en brasa  och grilla korv igår. Nu eller aldrig, innan det blev för torrt i gräset .Kjells protest som alltid / ” det bli bärä rök sot och elände” Men jag älskar att sitta vid elden, känna doften av rök, känna stillheten, tystnaden. äta en bränd sotsvart korv.

Klart det blev lite krångligare än förr, när jag nu skulle dra på en rollator, men jag gjorde det. Och den rätta känslan infann sig.

Det brukar inte hända så mycket om dagarna hos oss numera. Gårdagen blev annorlunda. Förutom korvgrillningen.  Dottern Mona kom på besök i sin knallgula Amason. Bjöd på ”gofika” Sjukgymnasten ”Ralle” kom och levererade madrasser till våra sängar. Ett hjälpmedel mot värkande kroppar. Hoppas det blir bra.

Grannen Gunilla kom förbi vid brasan, på väg för att hämta dagens post. Gav oss 12 st fina hemägg.  Sist men inte minst, kom barnbarnet Josefine förbi, ”Och vad mysigt , grillar ni korv”, var hennes kommentar.´, och överlämnade en godispåse.  Vad hände ? Var det den fina vårdagen, som utlöste det hela ? Eller var det mitt beslut om korvgrillningen?

Mona med sin kära Amason
Mona med sin kära Amason

Jag tror på det sista.

Dagens citat :   Vår förmåga att föreställa oss det som är möjligt avgör vad som händer.

-4 gr …                                                                                    vi hörs …

 

Premiärfika …

Sollefteå lågprisaffär
Sollefteå lågprisaffär
Vårstädning av bilen
Vårstädning av bilen

Vi premiärfikade ute i går. Visst var det soligt och varmt i lä,  men det var ändå kallt om rumpan. Nordan är inte lätt att gömma sig för. Så fikastunden fick bli kort. Men vi kände ändå en tillfredställelse över att vi fortfarande kan få njuta av att  få bo kvar här hemma . Få vara med och se hur naturen vaknar. Känna tacksamhet över livet här och nu.

För Er som funderar över vad M.M är , så är det som  jag nämnde i kommentaren, en  lågprisaffär, där det går att köpa allt från mat ,skor kläder, verktyg, elsaker,Hushållssaker , leksaker, hund och kattmat, prydnad, dricka ,godis, mm.mm. Den finns däruuppe vid gamla I21.  mittemot nya badhuset.

Ett nytt vårtecken för idag är när Kjell dammsuger bilen ute. och att  det är deklarationsdags. Jag har i dag deklarerat min stora årsinkomst- pension  (79.956 kr )på datorn. Lätt som en plätt , bara sätta ett kryss i en ruta, så har jag godkänt. den.

Dagens citat :  Att vara lycklig är ett val vi gör, ett mentalt tillstånd som vi kan träna oss till.

+12 gr …                                                 vi hörs …

Stadsresa…

 

Det finns myror där !
Det finns myror där !

I går morse ”fick vi för oss” att vi skulle åka till Stan. Närmare bestämt  till Sollefteå. Hela efterjulsvintern har vi pratat om att vi skulle ha åkt till stan. Men det är ju också en del av att åldras. Det att man måste må bra, det ska va någorlunda bra väder.  Det är korta

Alhängen högt mot skyn.
Alhängen högt mot skyn.

ljusa  dagar o.sv. Vad ska ni göra i stan då? frågar barnen. Vi har en del småärenden och så är vi nyfiken på nya ICA Kvantum. och samtidigt gå på MM.

Men det insåg vi snart, att där har inte vi gamlingar någe att göra.  Som tur är har Kjell parkeringstillstånd nära ingången. Men oj vilken röra.En kundvagn stor som en buss. Trångt mellan alla varuhyllor,  Jättestor affärsyta med myckna sorterade varor. Och i vägen var vi, överallt va än vi gick ,så nog sjutton skulle nån annan fram där.  Och ingenstans att slå sig ner och vila. Nä tacka vet vi. våra små personliga småaffärer hemma omkring.

Flera vårtecken. Vi såg Canada gäss på hemväg från stan. Myrorna har vaknat. I stacken här hemma, var det fullt av liv. Alen har slagit ut sina hängen. Och skatorna bygger bo i gårdshäggen.

Dagens citat : Vår tid är för värdefull för att slösas bort på oväsentliga saker.

+ 12 gr …                                                                       vi hörs …