Kategoriarkiv: Från Holafors

Ny Hemsida …

Breven
Breven
KOltrasten har anlänt
KOltrasten har anlänt

Jag har öppnat en ny hemsida;

http://livsode.junselebyar.se/

Har bland alla mina sparade papper, kort och urklipp några( ung.20 st) gamla brev från 1944.Brev skrivna av mina föräldrar,som  jag tänker delge Er.  Minnet börjar svika, men breven finns. Så länge jag kan minnas bakåt, har jag  minnen av en tid av eld, människors förtvivlan. en tid av både sjukdom sorg, glädje, fattigdom och nöd. En tid där kärlek och trygghet fanns som en stor grund att stå på.  Jag kommer att använda den hemsidan som en bakåtblick från året 1938 och framåt .Skriva lite då och då om en tid som varit …

På Mommasblogg kommer jag som vanligt att delge er mina dagliga funderingar om livet här och nu. Vårfåglarna dök upp igen igår,  kanske ett tecken på att våren ändå är på väg .Mest  glad blev jag över att Koltrasten dök upp. Hungrig sökte han bland torrt gräs och kvistar efter något att äta. Vi bjöd på deras favoritmat , havregryn.  De ska inte vara bra för fåglar sägs det. Men vi har alltid matat med havregryn, tror inte på att det kan skada.

Dagens citat :  Var du än är. –  Var där.

+-0  gr …                                                              vi hörs …

 

Skype- nyfiken…

000_0906  somjagberättat, sitter jag som oftast i arla morrontimmen vid datorn. Nyfiken på vad som kan gömma sig bakom alla appar jag än inte tordas klicka på. Som t.ex. Skype. I morse vann nyfikenheten och jag tryckte till. Oj då, här hände det saker.  Jag måste få lära mig mer av det här,  så nu Jonnie är listan över, ”det här behöver vi hjälp med ” lång.

RLS är nog svaret på mina bråkiga ben. Sjukdomen som ger allt från kryp obehagskänslor till smärtor och kramper. Fysisk aktivitet lindrar symtomen. Var hittar man den aktiviteten, här i Holafors, mer än de dagliga göromålen? När benen bråkar och inte riktigt vill bära. Men huvudet vill. Expressen hade en bra art de 19 /3.om RLS Adress : http:/www. expressen.se/halsa/nya metoden-mot-rls.

Tittade på TV i går kväll. Let´s dance. Där kan man tala om fysisk aktivitet. Bra underhållning med  glädje och bra musik.     För övrigt verkar det  bli en fin dag idag, ingen snö i natt. I går kom traktorn och röjde på gården, tung smutsig snö, i dag är allt borttöat. Märklig vinter vi har i år.

Dagens citat:  Det är svårt att känna glädje över utsidan om man  inte arbetar med insidan.

+1gr …                                                                      vi hörs …

 

 

Busväder…

Frukosten är serverad
Frukosten är serverad
Här var det barmark i början av veckan
Här var det barmark i början av veckan

Dagens väder kan man kalla för ett riktigt busväder. Vad det ordet nu kan betyda. För oss som pensionärer betydde det att vi kunde stanna kvar i sängen, titta på morron Tv .Strunta i att snön yrde utanför huset. Pallra oss upp så småningom till frukostbordet.

Fåglarna som samlats vid matstället såg förundrat på ett tomt matbord.  Fodervärden var försenad. Såna här dagar blir det inget av värde gjort. Har suttit några timmar vid datorn, för att klura ut ett skrivprogram. Men lyckades inte. Hittade  bland mina papper en dikt som pappa Johan har skrivit. Undra om det inte var busväder den dagen också.

Nordanvinden

Man ska inte skriva när nordanvinden tjuter, och snövindar virvlar genom grenverk och piskar fönsterrutan

Nej skriv när solen skiner och du njuter, och nordanvinden kolnat.      Ty skönt det är att vara den förutan.

Då har humöret knogat sig över+ -0. Du känner lättnad och kan se åt alla håll.         / Johan.

Dagens citat : Alla dagar är betydelsefulla.

+- 0 gr …                                                                 vi hörs …

 

 

 

 

 

 

Tidevarv försvinna …

 

Från v. Kjell- Lisbeth Viola- Singvall -Vivianne - Alf -Nisse
Från v. Kjell- Lisbeth Viola- Singvall -Vivianne – Alf -Nisse

tidevarv försvinna 002

Singvall o Annkristin
Singvall o Annkristin

Har nu fått hem och läst Julia Hellströms bok/ Tidevarv försvinna. En bok som fick mina tankar att förnimma tidevarv från gångna tider. Tider och personer ur Julias bok som funnits i Bysjö och som  även tillhört mitt liv. Närmast då  mina farföräldrar, mina tre fastrar som dog i tidig ålder, min farbror som dog 43 år gammal.

Tant Beda på Lappåsen, Petter, deras barn och barnbarn. Alla har genom boken,fått mig att åter få uppleva en gemenskap av tid som inte längre finns. Tack Julia !  Kanske” få gå skåp gann”

Någonting annat som får mig att tänka på Tidevarv försvinna är när Kjells kusiner frågar efter kort på Kjells bror Singvall, som lämnat oss. Åren flyr och vi med dem. Hittade ett kort från Singvall och Violas bröllop, där  en ung Kjell är Bestman. Det andra kortet är på Singvall och dottern Ann- Kristin fram för vår gemensamma bil. En Morris minor som hade tagit oss två fam. på semesterresa till Norge. Året var 1956.

Dagens citat : Vi ger till oss själva, när vi talar gott om andra.

-8 gr..                                                     vi hörs …

 

 

Frustrerad…

Hur ska jag fixa det här ?
Hur ska jag fixa det här ?
Hackspetternas festmåltid
Hackspetternas festmåltid

Känner mig frustrerad.  Hur ska jag kunna komma överrens med denna dator. Jag vill ju kunna själv, som barnen säger,  men vi blir bara ovänner.Jag slappnar av, tar djupa andetag, läser i boken, men fattar ingenting. Jag vill så gärna skriva om ”ett livsöde”,brevväxlingen mellan mina föräldrar på 40-talet. Lägga in det på mommasblogg. Men det vill inte min dator. Jag har satt min målbild, jag ska fixa det.

Annars har vi fått vinter igen, vårfåglarna har flytt, inga vårsånger hörs längre. Men vårt hackspettpar är kvar, festar på fågelfettet som Kjell spikat upp. Än har deras smattrande, ihärdiga  parningsrop inte hörts. Så våren är nog en bit borta än. Våra ekorrar har inte synts till, hoppas de hittat ett nytt bo. Räven kom för sent i natt till sin mat, grannens hund hade av spåren att döma  hunnit  före .

Idag skickar vi en grattishälsning  och kram till Jenni-li i Umeå som fyller år idag. Hon är vårt barnbarn Gustafs flickvän. Vi är många i vår fam. nu. Många att hålla reda på.

Dagens citat :  Allt går om vi vill ! Bestäm dig i dag att genomföra något du  drömt om.

-5 gr …                                                                         vi hörs …