Kategoriarkiv: Från Holafors

Windows 8…

Josefines tänkvärda tavla
Josefines tänkvärda tavla

Jag saknar min gamla version av Mommas blogg. Ni som kan läsa den version jag skriver på nu, många har bara en svart skärm, så finns delar av den gamla bloggen att läsa under Primär Meny uppe till höger.Jag tycker det känns så futtigt med bara texten. Men jag kämpar på. Tog mig en extratur igår när jag hämtade posten, och vet ni, det var vår  luften, och fåglarna  kvittrade sina vårläten. Det spratt i benen på tanten, vårkänslorna var inte långt borta. Vårt barnbarn Josefine har uttryckt det här med känslor så fint, tillsammans med en tavla hon målat.

” En tavla för livet inom oss, sprudlande färgrikt och vackert. Våga känna färgerna inom dig . Mörka och ljusa.”

I dag är det lite annorlunda, snö och mulet, men det härliga speciella vår ljuset uppväger det trista. Vi hade en stor flock domherrar vid fågelbordet i morse. Enligt en gammal sägen så kommer domherrren med snö, så det kanske stämmer.

Dagens citat :  Alla dagar är betydelsefulla.

-0gr …                                   vi hörs …

 

Dagens post ,mm…

Oskar vår evt. prao
Oskar vår evt. prao

En av dagens höjdpunkter är, dagens post.  Sitter där i fönstret och tittar, väntar,. På vad kan man undra. Reklam, reklam, räkningar, nått intressant som  brev eller kort  kommer sällan med  posten numera. Det får man som E-mail på datorn. men idag kom ett intressant brev från Pensionsstyrelsen, gällande bostadsbidrag för pensionärer. Eftersom min tjänstepension på 400 kr/mån. efter skatt höjts med 2 kr, sänks bostadsbidraget med 11 kr /mån. Bra gjord uträkning, jag överlever, men undrar vem som behöver min enormt stora penningsumma, vad bidrar den till?

Vårt 13 åriga barnbarn Oskar, kom med en knepig fråga i helgen. Morfar kan jag få praa hos dig på min praovecka i Mars ? Javisst, men vad ska du praa som ? Som pensionär,jag vill hjälpa till hos   en pensionär. Se hur en pensionär lever som.   Hoppas du får det för skolan Oskar.  Unga krafter behövs i framtiden, för att få  status inom vården,

Dagens citat :   För mycket av det goda är ibland precis lagom.

+1 gr …                                                                  vi hörs …

 

OS guld…

Bara blött på gården
Bara blött på gården

Nog är det väl tur att vi är pensionärer och kan få titta på OS, alla dagar och tider. Vi ser på all sport. Från kl 6.00 på morgonen, Eftersom vi även har tv i sovrummet, så lyxar vi och ligger kvar och tittar. Struntar i nyheterna där det ändå bara är krig, död och elende.

Förflyttar oss till rummet efter frukost och fortsätter där. Gårdagens stafettguld till skidtjejerna var ju höjdpunkten. Likaså killarnas guld idag.. Fick även en överraskning i gårkväll, närJessica och grabbarna kom hem. Stämmningen och heja ropen steg när vi var flera som hejade på stafettkillarna idag.

Men vilket märkligt väder vi har, 0 gradigt blötsnö. Traktorn var här och skottade upp stora drivor i morse. I kväll har nästan allt regnat bort, gården ser ut som en sjö. Även där har vi tur att OS underhåller oss, vi slipper gå ut.

Dagens citat :  Ett sätt att finna glädje i vardagen är att göra lite mer av det vi tycker om.

+1gr…                                               vi hörs …

Alla hjärtans dag …

001. Visst är det fint att påminna och bli påmint om att vara snälla mot varandra. Men ska vi inte tänka på det varje dag? Det behövs så lite, ett litet leende . Eller stanna upp och lyssna till någon som kanske har nått viktigt att säga.  En kram till någon du möter, som sällan får en kram.

Jag ger er min mormors dikt, som jag fick av henne för 70 år sedan. Hon har nog inte skrivit den själv. Ej heller fanns då en särskild dag som påminde om hur vi skulle leva. Men den dikten och min mormor tänker jag på varje år på Alla Hjärtans dag.

——————————————————————-

Ett hjärta är ett bittert ting, ve den som inget äger.

Han vandrar jorden tom, all världen kring, i motgång eller seger

Ty hjärtat bär en hemlighet som gömmer livets gåta

Den tyder ingen som ej vet, Att Älska och Förlåta.

—————————————————————————-

Kortet fick jag på min 5 årsdag, från Julia” på Lappåsen/Bysjön ,som 14 åring flyttade till Stholm för att arbeta. Vi håller kontakt än, hon ringde mig nu när jag fyllde år den 9/2. Håll med om att hjärtat finns med.

Dagens citat : Hör idag av dig till någon som du tycker om.

+2 gr …                                                             vi hörs …

Livsuppehåll eller …

Har hämtat ut tre månaders medi

Kjells medicin
Kjells medicin

cinförbrukning till Kjell .Jag brukar tänka vad skulle hända om han inte åt all denna medicin? Han börjar äta den kl 6 på morron till 7 på kvällen. Vi får hjälpas åt att komma ihåg tiderna. Dosetten är en ovärdelig uppfinning.

Frågan om var vi gamla ska ta vägen, vad samhället  tänker göra med oss, har kommit upp igen. Vi skulle ju få bo hemma så länge som möjligt med Hemtjänstens hjälp. Som vanligt blir det för dyrt, för samhället. Kanske  meningen är att vi ska käka medicin så vi håller oss vid liv, kan klara oss själva.

I morron är det Alla Hjärtans dag. Sänder en  varm tanke och kram till Er alla som läser min blogg. Var rädda om varandra och om ert hjärta, ni har bara ett.

Dagens citat :  Glöm aldrig bort att du är den viktigaste personen i ditt liv.

0 gr …                                                                           vi hörs …