Kategoriarkiv: Från Holafors

Våra allra minsta små…

image saga
733871_10201023746139243_1786589832_n
skogsmullarFamiljen växer,vilket jag skrivit om tidigare. Barnbarnen växer upp,och nu kommer barnbarnsbarnen. Vi får vara med genom alla kort och hälsningar vi får. Vi får vara delaktiga, det värmer hjärtat. Vi är inte bortglömda, men är ej heller ”prio ett”.

I förra veckan fick vi dessa tre kort. Fyra härliga sysslingar, Gusten, Sigge, Hardy, Saga. De bor alla långt ifrån varandra och oss. Men hade tydligen alla varit ute och njutit av hösten och busat i löven på var sitt håll.

Vi har också varit ute några dagar, men i dag stormar det så löven yr i luften, innan kvällen är nog träden kala. Vi blir nog inne idag,väntar på den snö som väderlekstjänsten utlovat. Kan bara säga Usch och fy , men tur är att vi har värme och tak över huvudet. Tänk alla som genom krig tvingats hemifrån, till flyktingläger. Alla barn som inte får möjligheten att leka tryggt i en lövhög.

Dagens citat : Det är viktigt att sätta ord på våra känslor. Berätta idag för din familj och dina vänner hur mycket du älskar dem.

+8 gr..                                                             vi hörs…

Höstpromenad…

Några penséer stannar envist kvar framför vår dörr
Några penséer stannar envist kvar framför vår dörr
Är det guld vi hittat på vår promenad?
Är det guld vi hittat på vår promenad?

Va jag lovprisar den som uppfann rollatorn.  I dag har vi haft ett underbart höstväder med helblå himmel och strålande sol. Vi har kunnat komma ut på promenad tack vare våra rullatorer. Gått två km, visst tog det en timme, men vad gjorde det. När benen började bråka, satte vi oss ner och vilade, njöt av solen.Tänk så många vinkar och tutningar vi fick av bilister efter riks 90. En sak ångrade jag, att vi inte tog kaffe och macka med oss.

Annars är det tyst och vemodigt på hösten,inga fåglar hörs eller syns till, ej heller några andra djur syns efter vägen.Träden är avlövade så vi ser långt, det känns lättare att andas. För några kvällar sedan blev en älg påkörd  efter riksvägen, vid fiskdammen. Personerna i bilen klarade sig, men älgen dog. Blev till mat åt djuren på Djurparken i Junsele.” Den enes död blev den andres bröd”.

Hemma vid fågelbordet är det liv och lust, saknar gråsparven den är helt försvunnen. Gråsparven var den som underhöll oss med sin sång, vintern igenom.

Hoppas vädret består tills i morron, så vi får gå ut på promenad igen, om än den blir kortare än i dag. Men då ska vi ta fika med oss.

Dagens citat : Själen bor i våra kroppar. D’ärför är det viktigt att ta hand om kroppen. Vad kan du göra för att ta hand om din kropp ?

+ 15 gr …                                                     vi hörs …

Tiden går …

Tänk vad tiden går.Vår äldsta dotter Lille-Mon fyller 58 år idag.Mycket har hänt under dom åren. Men när jag tänker tillbaka ,kan jag minnas den dagen som om det var i går. Vi var så unga pappa och jag, 18 och 21 år. Nygifta. Så kom du och vi fick uppleva den lyckligaste dagen i vårt liv. Hur skulle vi klara föräldrarollen. Men som den solstråle du var, löste du alla våra problem.  Vi blev en lycklig liten familj i vårt lilla dockhus.

Nu har du en egen familj.  SkänktBild kamomill          mona oss både barnbarn och barnbarns barn. Tre syskon fick du som du var en riktig ” lillmamma” för.  Många är de barn som du som dagmamma haft ansvar för. Att ta hand om barn blev din livsuppgift.

Nu känns det som om vi är lika gamla,åren har suddats ut.  Men du kommer alltid ändå att vara vår förstfödde lilla solstråle. Vi ses på lördag.

Dagens citat :  Du är viktigast i ditt liv.

+8 gr …                                             vi hörs …

Sjukhusbesök…

En bra ide´ eller ?
En bra ide´ eller ?

Nog är det märkligt med läkarbesök och väntetider. Kjell hade tid hos neurolog i går kl 13.oo. Du bör inställa dig en kvart före utsatt tid. vi var där 12.30. Heltomt. Heldött. Kjell var ensam patient i väntrummet, Klockan blev 12.45, 13.00. 13.15. ingenting annat händer än att läkare, sköterskor m.fl. springer fram och tillbaka i korridoren. Kl 13.45 kommer läkaren.  Efter lite prat och blodtrycksmätning var besöket slut.  Det tog en kvart. Väntrummet var fortfarande tomt.

Man kan ju undra,åka 12 mil för att få veta,att nästa besök blir om tre mån.Var det verkligen en läkare jag va till? undrade Kjell på hemvägen.

Jag behöver nog inte bekymra mig, över vad jag ska ersätta hålet i öppnaspisen med som blev efter kaminen, som Kjell skänkte bort.  Ett gammalt talesätt finns som lyder / ”Det bästa man har sätter man på bordet”. Sas när man satte bebisar på bordet för att beundras b.la.

Jag har satt det bästa jag har/ i hålet på öppnaspisen. Kjell täcker hålet precis, Utstrålar också värme. Lättskött ,en kopp kaffe, lite godsaker, en puss emellanåt,och visst pryder han sin plats.

Dagens citat : Vi är alla unika – varenda en av oss.

+ 6 gr …                                           vi hörs …

Inventering…

Har haft en sån där natt som brukar infalla nån gång per år.Vaknade kl ett, sen var det stört omöjligt att somna om.Jag som annars  somnar när jag lägger huvudet på kudden och sover som en stock i 6 timmar,vaknar sedan pigg och utvilad. Nu fick jag chansen att inventera mitt liv. Gå igenom vår familj, vi är många nu, 34 stycken. Två bröder har jag också i livet. Sedan tillkommer ju anhöriga i våra barns och bröders liv, som finns där som vänner och bekanta. Vi sitter där som två spindlar mitt i nätet.

Det tog tre timmar. Sedan klev jag upp , få se hur den här dagen förlöper. Kjell ska på återbesök hos neurologen i Sollefteå idag kl. ett, hoppas jag kan hålla mig vaken. Vi har det rent av stressigt den här veckan. I går hade vi däckombyte på bilen . OK macken i Junsele har tagit över den sysslan från Kjell. För 200 kr läggs däcken om på en halvtimme. Smidigt och bra när egna orken tagit slut. Onsdag är fri, men torsdag PK prov för Kjell på vårdcentralen. Fredag städdag. Lördag födelsedagsmiddag hos dottern Mona.

Tittade på ”Fråga doktorn” på TV i går. Handlade bla. om Fibromyalgi.En kvinnosjukdom som nu börjar  få respekt inom sjukvården, bli forskad omkring.Det är på tiden, många lider av smärtorna, utan att bli trodd. Jag är en av dem, men hade turen att få lindring genom Mental Träning. Lära mig att Må bra och Fungera bättre. Jag har också tillsammans med den sjukgymnast som lärde mig att genom avslappning få smärtlindring, medverkat i dåvarande TV programmet ”Livslust” år1995, så nog är det på tiden att sjukdomen uppmärksammas och tas på allvar.

Nä nu är det dags för morronkaffe och tidningen…

Dagens citat : Sanningen om livets mening måste var och en utforska på egen hand.

+5 gr …                                                              vi hörs …