Kategoriarkiv: Från Holafors

23 juli …

Idag är det vår bröllopsdag. för 58 år sedan tog vi bussen från det hus vi bor i nu, Kjells föräldrahem,mot Junsele för att vigas. Jag var 18 år ,Kjell 21. I en resväska fanns våra bröllopskläder. Vigseln gick fort. När jag nu ser tillbaka på livet, har det också gått fort,mycket har hänt.

Det största som hänt, är att vi har fått fyra underbara barn, som skänkt oss 11 barnbarn. Fyra barnbarnsbarn har också berikat vår fam.

Livet har varit en berg och dal bana som vi snart skall kliva av, låta våra själar vandra vidare.Profeten Kahlil Gibran skriver om äktenskapet:

Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja. Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.

Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam, liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerar av samma musik

Stå vid varandras sida, dock inte allt för nära, ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.

…………………………………………………………………………

ur min diktbok känslor :

FÖRÄLSKELSE.

Jag är 16 år, sitter på en bänk i en gammal loge.

Det är logdans,dansmusiken strömmar ut i sommarnatten

Det är varmt, det är ljust. Du slår dig ner bredvid mig.

60 år har förflutit, ålderns höst är här, vi står fortfarande vid vår sida.

Behöver varandra, Älskar varandra,Hjälper varandra.

STÖRST AV ALLT ÄR KÄRLEKEN.

…………………………………………………………………..

Dagens citat : Kärlek är inte bara att gå hand i hand – det är att hålla varandras händer vad som än sker.

+3 gr …                                                                        vi hörs …

Kjell o Age.
Kjell o Age.

Datorhörnan…

Min skrivarhörna och fönster ut mot världen
Min skrivarhörna och fönster ut mot världen

Det här är min lilla datorhörna.Här sitter jag och skriver ner b.la alla inlägg till Mommasblogg. Det är ett litet hörn av köket,Skönt ”att vara med”  mitt i allt som händer. Numera händer det förstås inte så mycket, men det kan ju hända nått och det vill jag inte missa.

Som i historien om killen som var förståndshandikappad. Han bodde med sin mor i ett mindre samhälle.Folk som kom hem till dem tyckte om att retas med honom, sa: Det står en ko utanför fönstret. Varje gång någon sa det, sprang han fram till fönstret och tittade. Ledsen gick han därifrån, ingen ko stod där. Hans mor sa, Låt dom inte lura dig, du vet ju att det inte kan stå någon ko där. Men tänk om det skulle stå en ko där, sa killen, det vill jag inte missa.

Tänker på den historien ibland, när jag sitter här,och ingenting händer, mer än det vardagliga. Men jag behöver bara  sitta utan att tänka, meditera en stund, så kommer saker till mig, och jag är i gång igen.Mina dikter, mina böcker har jag skrivit genom att meditera, visualisera. En gåva som jag fått genom den Mentala träningen.

Dagens citat : Passion är energi.När du gör det du brinner för är din kraft som störst.

+14 gr …                                                                             vi hörs …

Min gröna trädgård…

En bit av min gröna sköna trädgård
En bit av vår gröna sköna trädgård

I photosommar har vi haft en annorlunda trädgård. En grön oas, alla perenna blommor och träd blommade klart efter midsommar.  Några fröer eller ettåriga blommor och plantor, har vi inte satt i sommar. Ogräs kan också blomma vackert och grönt är skönt  att titta på. Juli månad har heller inte inbjudit till så mycket uteliv, mer än gräsklippning.Men vi har haft det skönt ändå, juni var underbar, augusti kanske kommer med värme och fina dagar.Vi har ju också den lyckliga förmånen att få välja dagar som vi kan njuta av.

Ni som kanske minns vevgrammofoner, ska få njuta av en bild och lyssna till några ljuvliga toner.För oss som minns, är det här nostalgi. För er yngre, undra om era olika  musik – konstellationer nånsin kommer att bli nostalgi . Klicka på den blåa länken ovan.

Dagens citat : Gör något för dig själv, som du blir glad av.

+12 gr …                                           vi hörs …

KRASCH…

Lukas, fixaren
Lukas, fixaren

Gusten-Sigge,Emilia och där bakom Vilma

Gusten-Sigge,Emilia och där bakom Vilma

Så har det hänt, det som inte får hända och som man tror inte kan hända. Datorn la bara av, med allt innehåll förlorat.Får börja om från noll.Men tack och lov finns det avlagda datorer, sonen kom med en som ej längre användes. Problemet  att lösa, var att den innehöll ett för mig nytt program,google chrome. Tack L-E för all hjälp, förlåt att jag störde dig i tidiga morrontimman. Tyvärr kunde jag ändå inte lösa problemet.

Men så ringer det på dörren. In ”störtar”  dottern Mona,mågen Uffas, barnbarnet Linda,och hennes Henrik. Barnbarnsbarnen Gusten och Sigge. Lukas. Emilia.Vilma. Efter alla kramar säger Linda, Bli inte förskräckt, vi kommer med fika.

16 årige Lukas säger : Har du problem med datorn, jag kan hjälpa dig. Tänk efter någon halvtimme har han fixat det jag inte klarade av. Så nu är jag igång igen.Otroligt vad dom unga kan. Tack Lukas.

Dagens citat : Kunskap har ingen ålder. vad vill du lära dig idag ?

+ 9 gr… (sommarmorron?)                                  vi hörs …