Kategoriarkiv: Från Holafors

Mors dag …

En mors dag som numera är annorlunda än när jag var liten. För det första fick jag inte fira min mamma, för jag var inackorderad , som jag tidigare berättat, på skolhem. När jag blev äldre, räckte det oftast med att jag skickade henne ett kort.

När jag själv blev Mor fick jag uppvaktning med presenter,kaffe o tårta på säng. En underbar tid,att minnas tillbaka på. När jag låg i sängen låtsasovande,få lyssna på barnens pyssel med kaffe ,tårta ,paket. Lite småbråk om vem som skulle bära det, eller göra det.

Efter det var det trad, att fira farmor Erene. Fika ute för första gången på året, Sedan bar det iväg till Bysjön för att fira mormor. Nu har våra fyra barn egna barn, och barnbarn, Jessica har endast barn ännu. Jag har liksom halkat ner på skalan, men är inte bortglömd för det. Jag blir firad i dagarna tre.

I går tex. blev Kjell och jag bjudna på Thairestuarangen / Khun Nok Thai Food i Junsele, som vi varmt kan rekomendera. Meny / Wokad ingefärakyckling med ris och grönsaker. Förrätt : Supergoda Vårrullar med thaisås och grönsker.

Tre röda fina krukrosor och kort . mm.

vackra ord.
vackra ord.

 

Thairestuarangen
Thairestuarangen
Supergod mat
Supergod mat

Vackra ord och varma kramar. Men vad jag saknar barnteckningar, och små knubbiga armar om halsen. Men var sak har sin tid. Nu är det deras.

+ 18 gr …                                                 vi hörs …

Återbesök…

Avslappnande paus i trädgårdsarbetet
Avslappnande paus i trädgårdsarbetet

Vi var till Sollefteå igår. Kjell hade äntligen fått tid för besök hos neurolog Eilert Öman. Han har väntat på det sedan Nov.2012., har fått tre kallelser och tre återbud. Vi har själva fått agera doktor. De tre och en halv tablett Madopark som han då ordinerades, har inte räckt till. Så jag tog saken i egna händer, som det heter. Och Kjell har mått bättre.

När alla prover och tester var klara , säger  dr Öman : Hur har det här gått till ? Alla prover är bättre nu än i nov. Det ska inte gå ,på så låg dosering som du blev satt på. Då erkände jag vad jag gjort.  Sa <Jag ökade till 7 tabl.om dagen.>

Bra gjort, mycke bra gjort. Det är så det bör gå till, men de flesta vågar inte. Jag hade inget annat val, när jag såg Kjell bli sämre. Det gjorde du bra, han kan äta ända upp till 28 tabl. om dagen.      Jag tänkte på devisen : Att våga är att förlora fotfästet för en stund, att inte våga, är att förlora sig själv.

Idag har vi varit ute hela dagen pysslat med gräs och blommor. Brukar som trad, få blommor till Morsdag, så även i år. Inte så mycket som tidigare år. Men det räcker mer än väl till för en ”gammal Mor”.Det ska skötas hela sommaren också. Men rofyllt och avslappnande  är det att sedan få njuta av det vackra…

Dagens citat :   Självkänsla är något vi bär med oss – om den blir alltför låg övergår den till självförakt.

+17 gr …                                  vi hörs …

På gång…

Snart, snart är allt igång !
Snart, snart är allt igång !

Vilka härliga dagar vi haft, med sol och värme. Nu riktigt ser vi hur allt är på gång, det växer och grönskar så det knakar. Alla fåglar som brukar sommargästa oss, har kommit,som vanligt bråkar björktrast och skator om boplatsen.Jag njuter varje morron av fågelsången, är lycklig över att förnuftet segrade, vi stannade kvar ännu en sommar på vårt kära Mältorp. Snart kommer alla dofter från först, hägg och syren, sedan alla blommor. Visst har vi haft  jobbigt några veckor, Våra kroppar värker, dag och natt. Nu kommer gräsklippningen snart igång. Men vad gör det,vi är hemma, vi är två, vi gör som vi vill, vi njuter av varje dag, varje andetag.

Någonting som vi kanske saknar är våra promenader. Som vi har promenerat, på vägarna, i skogen, vi har gått och gått varje dag. Nu haltar vi omkring på tomten, som tur är räcker den till. Röra på oss är ett måste, vi tycker om och unnar oss god mat. Kroppshyddan växer, men vad då, den enda njutningen av det goda vi har.   Det finns kläder i xxl storlekar, och barn och barnbarn tycker vi är mjuk och go att krama om.

I dag blir det Paltbröd med fläsk och vitsås, fika = kaffe med nybakta kanelbullar, kanske en glass slinker ned i värmen.

Dagens citat : Det enda uppdrag du har i livet, är att göra dig själv lycklig.

+  14 gr … kl 5. 00                                                                     vi hörs ,,,

Förskolans dag …

I går var vi med och firade Förskolans dag tillsammans med  Smultronbarnen från Smultronställets förskola i Junsele. En solig men kallblåsig dag, som förgylldes av 18 livsglada barn, som med lust och glädje sjöng upppoppade barnvisor till Putte Khils gitarrkomp.Nu har vi inga barnbarn på förskolan, men sex av våra barnbarn har gått där. Så vi har varit med om många jul och sommar fester under åren , som den duktiga personalen har ordnat. Två i personalen som varit med från början för ca : 23 år sedan är Madeleine och Maria. Övrig personal, är Viktoria och Johanna.

Efter föreställningen blev vi bjudna på saft, kaffe och bullar.Allt utfördes i den fina lek parken framför Forum/ vårdcentral husen. Om parken fått något namn än får vara osagt. Många förslag har funnits. Men vad jag förstått har det funnits oens

Smultronbarnen med Putte Khil underhåller
Smultronbarnen med Putte Khil underhåller

lighet om parkens namn.

Innan dagisbarnen gick tillbaka till Smultronstället, blev det picknick med pizza på medhavda filtar.vad jag förstår ,en riktig mysdag för dom alla.

Dagens citat :  Barn gör som vi gör, inte som vi säger.

+  27 gr … i solen                                                              vi hörs …