Kategoriarkiv: Från Holafors

Bengans busar…

Bengans busar med mammaJessica som lagledare, tränare, domare.
Bengans busar med mammaJessica som lagledare, tränare, domare.
Jacog i full munderig
Jacog i full munderig

Det finns väl inte mer säkert tecken på att våren är här,än när kvartersfotbollen börjar. Vårt minsta barnbarn, 6årige Jacob som bor i Sollefteå, premiärstartade med sitt lag .Bengans busar igår.Tyvärr kunde vi inte vara med igår, men stolt berättade han på telefonför oss, att han spelade center och vi förlorade med 2 -3. men det gör ingenting . nästa gång tar vi dom.

Har ni en domare också?   Jaa mamma är både tränare, lagledare och domare, Jaha är hon bra ?   Ja hon är jätteduktig…   och visst är det bra när man är liten och får ha mamma med som bestämmer.

Namnet Bengans busar kommer av att Bengan jobbar på barnens dagis och är mycket omtyckt av dagisbarnen.  Och vem vet, kanske finns det en blivande Sollefteå Giffare i laget. Vi kommer säkert att åka ner och titta på någon match, för det finns nog ingen bättre underhållning. Sån glöd och kämpalust och glädje, önskar man skulle få följa med dem till vuxen ålder.

Dagens citat :  Bara genom träning kan vi utveckla en färdighet eller förmåga som vi vill äga.

+ 5 gr …                                                           vi hörs …

Dagens höjdpunkt…

Brev från Fransåsen till Bysjö «Sitter och väntar på postbilen, dagens höjdpunkt. Undrar hur länge vi får ha den servicen. I min hemby Bysjön slutar posten att köra  den 1:a juli. De fam. som bor där, får då åka  fem km. för att hämta sin post .

När jag kom hit till Holafors hade byn en egen poststation,där sköttes all postservice. Jag har själv arbetat som vikarie där fram till nedläggningen. Nu ges ingen annan service av brevbäraren än utdelning av post, som för det mesta består av reklam och räkningar. Nu sköts ju det mesta över internet, men ändå sitter man där och väntar på Posten. Tycker att dagen inte har börjat på riktigt förrän den har varit här.

Bifogar en art. som visar hur det kunde vara förr, innan telefon,sms datorn ,mail, och postgången.

Dagens citat :   Det är du som skapar din egen framtid.

+12 gr …                                              vi hörs …

Vi gjorde det …

Vår 59 åriga förlovningsdag.
Vår 59 åriga förlovningsdag.

Efter en lång frukost i går morse, med prat omallt somhänt under vårt 60 åriga liv tillsammans, kom vi fram till nuet. Vad ska vi göra idag ?  Vi river skjulet, var mitt svar.Varför sitta här och vänta. Började med att prata igenom vad som skulle kunna hända. Med oss, och våra ”krämpor”. Kom fram till att det var bara våra egna rädslor som kunde stoppa oss. Så vi skred till verket.

Systematiskt och väl genomtänkt, med mycke vila , mycke kaffe,  stön och stånk. Så gjorde vi det !!   Nu är det rasade taket borta, trädgårdsmöblerna på plats. Jag gjorde vad jag lärt mig av den mentala träningen. Jag släppte rädslan, stärkte självförtroendet med : Jag kan ,jag vill, jag vågar, och allt flöt på.Det fel vi gör, är attvi inriktar oss på det vi inte kan, istället på det vi kan göra. Tänk så mycket jag klarat av under åren med Tankens kraft. Saker som jag aldrig trodde jag skulle kunna göra, saker som jag b.la skriver om i min bok, Miraklet.

Det vi inte klarade av har vi lämnat,skulle vi ha gett oss in på det, så har det varit dumdristighet.

I dag regnar det, är 5 gr+  så vi får hålla oss inne, vila , läsa en bok, ladda batterierna inför kommande  dagar, som innehåller flera läkarbesök, provtagningar mm. för Kjells räkning.  Men sommarvärmen är på gång och vi har trädgårdsmöblerna på plats.

Dagens citat :  Det är först när vi tar ansvar för oss själva som vi kan påverka vårt eget mående.

+5gr …                         vi hörs …

Åren går …

Förlovningsdagen 9-5-1954
Förlovningsdagen 9-5-1954

Idag den 9 maj, firar Kjell och jag vår 59:e förlovningsdag.  Vi träffades en  höst för 60 år sedan på en bjudningsdans i en loge (Åkerströms) på Mjösjön. 16 0ch 19 år unga. På våren 1954 skulle Kjell göra sin värnplikt på LV5 i Sundsvall. Vi förlovade oss,för hur skulle vi kunna vara ifrån varandra i ett helt år?

Nu har vi alla åren bakom oss,60 för oss innehållsrika år.Vi har fått fyra underbara barn, 11 barnbarn, 4 barnbarnsbarn, som berikar våra liv. Vi har fått uppleva en berg och dalbana, ibland har det varit upp och ibland ner. Kjell har haft oturen att inte få vara frisk halva sitt liv. Men vi har kämpat på,kärleken till varandra och barnen har varit lyckan , glädjen, styrkan i vårt liv. Vårt hem här i Holafors, har i alla år varit, och är tryggheten för oss alla. Här har vi fått uppleva både glädje och sorg. mest glädje.

Nu går vi omkring i minnen av det som varit, ska ta ett beslut. Vi haltar runt om i  nutid, har svårt att bestämma oss.Vet att livet springer ifrån oss, men vi är lyckliga över varje dag livet ger oss här hemma i Holafors.

Nöjda över vårt livsverk. Kommer dag, kommer råd.

 

Dagens Citat : Kärlek är inte bara att gå hand i hand- det är att hålla varandras händer vad somän sker.

+ 4 gr. regningt och grått…                                            vi hörs …

Vilodag …

I dag har vi haft en vilodag.Vädret har väl inte varit det bästa, men det gäller att passa på, för nu blir det dåligt igen. Kaffekorgen,telefonen och en bok, då kan man njuta av att göra ingenting, fastän ingen grönska eller blommor finns runtomkring. Ej heller utemöbeln, den ligger under ”rastaket”. Jag myser ändå på min stol.

Har återupptäckt en författare, Bernard Nord. Läser hans bok, Mina fem söner. Blir helt nostalgisk. Jag är själv uppväxt i en väglös fjällby, 10 gårdar. Min pappa var jägare, hos oss samlades andra jägare från byn, byarna runt omkring. Att som liten få sitta och lyssna till dessa män och deras berättelser, var som att nu få läsa Bernard Nords böcker.

Nobelpristagarnas intelektuella författare i all ära,jag har läst flera av dem. Nu senast  Vilöksballaderna av Mo Yan. Men den bok jag läser nu av Bernard Nord är som att hitta tillbaka till mina rötter. Skogen, stigarna,sjön, folket, djuren. Minnena , känslan finns där, kommer till mig. Njuter av att få uppleva det igen.

Dagens citat :  Vi är alla unika – varenda en av oss.

+ 16 gr … vi hörs …

Vilostund i försommartid.
Vilostund i försommartid.