Kategoriarkiv: Från Holafors

Sommardag…

Visst ser Kjell nöjd ut, över "vinterveden" ?
Visst ser Kjell nöjd ut, över "vinterveden" ?
Pelletspåfyllning
Pelletspåfyllning

Äntligen kom värmen, efter en långlång väntan kunde vi äntligen slänga vinterjackan och vinterskorna.Vi har varit ute hela dagen, krattat och kört bort det sista av höstens löv. Nu hoppas vi på en fin sommar, för den här sommaren ska vi bara njuta och leva för dagen och nuet.

Pelletsbilen kom idag,nu har vi pellets för vintervärmen.Tre ton borde väl räcka, om inte vintern blir allt för hård. En ung tjej kördeoch backade bilen ”som en hel karl”, men så ska man väl inte säga nu i jämnställningstider. Annars ett billigt ( 7 200 kr )och lättsamt sätt att få hem vinterveden. Vi har som ni förstår planerat för en vinter till härhemma, om hälsan står oss bi.

Nu återstår vårstädning inomhus,det ska bli dåligt väder,t.om. snö några dar framöver, så det passar ju bra att vara inomhus och städa.Nån risk för att bli ”gäralös” är det inte. Hade nog varit annorlunda om vi flyttat till en liten tvårummare. Vem vet, vi kanske hinner få uppleva det också.

Dagens citat :  Tacksamhet är den i särklass bästa medicinen mot självömkan

+ 24 gr …                                                                                vi hörs …

Livslust …

Äntligen brasa ...
Äntligen brasa ...

IMG kjellAtt känna livslust kan ibland vara svårt, när man som äldre hamnat längst ut på snöret. Åren går,vänner och bekanta lämnar jordelivet. det blir tyst och tomt runt omkring. Telefonen ringer allt mindre. besöken blir glesare. Men då finns barn, barnbarn och barnbarnsbarn som ger glädje och livslusten tillbaka. I helgen har vi haft besök av barnbarn och barnbarnsbarn.

Vädret ger heller ingen vidare livslust. I morse snöade det stora ”lapphanskar” i flera timmar.Då när det upphört passade jag på att äntligen tända min brasa , grilla min korv. Härligt gott, avslappnande stund som tände livslusten igen.

Nu väntar vi på blommor och grönska. Gården är färdigstädad. Det gick som en dans med Kjells nya gräsklippare. Där fick han sin livslust och glädje. Det kommer att bli en bra sommar på Mältorp. Nu väntar vi på svalorna och flugsnapparen så är snart alla  sommargäster samlade igen.” Livet är gött, gött, gött och leva”

Dagens citat :   Att vara lycklig är ett val vi gör, ett mentalt tillstånd som vi kan träna oss till.

+ 9 gr …                                                                      vi hörs …

Min bror…

Min äldste bror Hans-Ingvar 83 år är ”stil going strong”. Han har övertagit  vårt föräldrahem i Bysjön Junsele.På gården har han ett litet snickeri, där han tillverkar diverse nyttosaker som kökspallar, stövelknektar, barnstolar,sköldar för älg och andra vilthorn,fågelholkar,små barskåp mm.För att marknadsföra sin hobby, träffaoch få utbyte av andra människor, lastar han sin bil och åker ut på en säljresa då och då.

Många är de alster som finns spridda runt om i länet. B.la slädar till draghundar, grillkåtor, bastur.  Numera inriktar han sig på de mindre nämda artiklarna. Han är utbildad möbelsnickare. Som ung gick han som lärling,hos Näsholms snickeri i Junsele,

Min bror Hans-Ingvar
Min bror Hans-Ingvar

 men har som mest arbetat som byggnads snickare fram till sin pension.

Han har så länge jag kan minnas snickrat och byggt olika saker. När jag och min lillebror Jan-Ola var små byggde han bilar, flygplan, kälkar, små timmerdoningar med skaklor. en trampbil. Till mig byggde han en ladugård, fullt inredd, med avtagbart tak, kor och höhässjor. Tänk om allt funnits kvar, vilket värde det skulle varit för oss nu. Men vi lekte nog sönder dem, men i minnet finns de kvar.

Dagens citat : Ett sätt att finna glädje i vardagen, är att göra mer av det vi tycker om.

+10 gr, storm och hagel …                                                                vi hörs …

Hjälplös,rådlös, benlös…

KATASTROF !!
KATASTROF !!

är något av det man känner,när ålderdomen inträder,Men stoltheten av att jag kan klara mig, finns kvar. Men ibland får man svälja stoltheten och be om hjälp. Vi vet att vi får hjälp, av våra barn. Som nu när snön ställt till det. Vårt lilla ”skjul” bakom vebon, har inte stått emot tyngden av snö i vinter.Taket rasade in. Där har vi samlat grovsopor som ska bort. Sop bilen kommer nästa vecka.Trädgårdsmöbler, skottkärra.mm. står där. Vi behöver dom nu. Står där och tittar på bedrövelsen,men kan inget göra åt det.

Det är klart, vi har kunnat flytta härifrån, lämnat allt till någon annan,sluppit alla bekymmer. Men hur det än är så är det vi själva som gör bekymren stora. Vi måste lära oss att släppa taget om vi ska bo kvar här, inse att vi är hjälplös, råslös ,benlös.  Vänta tills hjälpen kommer.

Sitta på våra träbänkar och njuta avstillheten och ron, leva i nuet. Hemma, här vi mår bäst… Eller som min Mor sa: Kommer dag, kommer råd.

Dagens citat :   Ingen av oss är perfekt, därför är det viktigt att erkänna sina fel och brister och ta ansvar för dessa.

+ o, 8 gr…                                                        vi hörs …

Vårkänslor …

Är man för gammal för vårkänslor, eller är det väderleken som spelar in. Inte spritter det ikroppen när det är kallt och bedrövligt som det varit nu hela april månad.  Då är det härligt att kunna drömma sig bort en stund, ta till sig härliga sommardagar som vi upplevt. Eller lyckan över telefonsamtalet  med 5 årige barnbarnet Jacob. Tänk att efter snart 55år fortfarande få höra pigga barnröster berätta viktiga, äkta saker som upplevts. Det är lycka.

Vi har varit till Sollefteå idag. Kjell hade tid hos ögonspecialisten. Han ser dubbelt fastän han opererat ögonen. Det blev remiss till röntgen, för hjärnröntgen. Det är en biverkan av Parkisson. Vi får se om det går att rätta till. Åkte även in hos Jessica på Remsle, hon behövde hjälp med symaskinen. Fick sedan ta över ratten och köra hem.Med bedövning i Kjells ögon var det svårt för honom att köra. Symaskinen tog jag med mig hem. Få se om det går att få  till det, så hon kan sy igen.   Men vårkänslorna då, får nog vänta några veckor till om

Fixar jag det här mån tro ?
Fixar jag det här mån tro ?

 man ska tro på väderlekstjänsten.

Dagens citat : Lyckan finns på insidan, men den kommer inte dit av sig själv.

-8,3 gr… i morse                                                                vi hörs …