Kategoriarkiv: Från Holafors

Bemärkelsedagar…

Vi sörjer lilla Hacke.
Vi sörjer lilla Hacke.

Lånar mågen Uffas benämning av födelsedagar. För visst är det en bemärkelsedag när man fyller år.  I vår familj är februari en riktig bemärkelsemånad. Vänner, bekanta, familjemedlemmar trängs i kalendern för att bli ihågkommna. Vi börjar med Uffas, sedan följer Kjell i morron och jag dagen efter. Även min mor hade sin dag i feb. Vi minns med ett tänt ljus.

Fettisdagen, Alla hjärtans dag infaller däremellan, innan det är dags att uppvakta  tre barnbarn. Evelina, Teodor och Oskar.Till övriga vänner och bekanta sänder vi en varm tanke och hoppas de får en fin dag.

Någonting tråkigt hände igår. Jag hittade vår lilla hackspett Hocke, död och misshandlad. Hade tidigare på dagen set flera skator, hålla ett herrans liv, just där jag hittade Hocke. Naturen kan vara hård ibland.

Dagens citat : Att planera och prioritera hjälper oss att använda vår tid till det vi vill.

-14 gr …                                                  vi hörs …

Man tager vad man haver…

En välanvänd kokbok.
En välanvänd kokbok.
En "tjusarstund" med Hardy
En ”tjusarstund” med Hardy

Sonen ringde i morse och erbjöd sig att komma och skotta taket på utbyggnaden.Per, Evelina och Hardy följer med, vi kommer efter lunch. Utan att tänka sa jag, då bjuder jag på lunch. Det blev till att kolla i kyl,frys och skafferi, vad finns hemma. Eftersom vi numera veckohandlar och det är den veckodagen  idag, så var det ganska tomt.Det var då jag kom på vad min Mor ofta sa, när det dök upp någon oförutsedd. ”Jag säger som Kajsa Varg  man tager vad man haver”.

Jag hittade ett kilo Kycklinlår i frysen,samt färdigskuren Fläskkarre. Ris fann jag i skafferi,och en förp. med Fusk pulversås.(Rosepepparsås). Till det tunnbrödsmacka med ost och dricka och en  grönsakssallad. Efterrätt kaffe och chockladrutor. Det blev en fullt godkänd lunch.Alla åt sig mätta och belåtna.

När jag som 16åring flyttade hemifrån, fick jag Mors gamla Kajsas kokbok med mig. Den var då till stor hjälp. Numera behöver man bara googla på datorn om man behöver ett recept. Det är nog få idag, som vet vad Kajsas är för kokbok.

Fick också tillfälle  att vara med barnbarnsbarnet Hardy, känna närheten och glädjen av honom en stund. Få inse att 75 år skiljer mellan oss.Hur ser världen ut när han blir 75 år.Svårt att greppa,bättre att leva i nuet och njuta av det.

Dagens citat : Om du gör vad du alltid har gjort, får du samma resultat som du alltid har fått.

-3 gr…                                             vi hörs …

OSKAR…

100_3592oskar bakar

Goda selor ska det bli
Goda selor ska det bli

Fick kärt besök i fredagskväll av barnbarnet Oskar, som kom med kvällsbussen från Sollefteå för att hälsa på oss.Oskar är den näst siste av våra 11 barnbarn. Blir 12 år den 28 feb.12 timmar yngre än kusin Teodor som föddes den 27 feb. Två av våra döttrar, Madde och Jessica födde barn samtidigt på Sollefteå BB. Två härliga men helt olika ”kusingrabbar” med olika intressen.

Vad kan en grabb i den åldern hitta på att göra en helg hos två äldre morföräldrar, som mest tittar på TV, läser, sover och lägger sig tidigt om kvällarna. Jorå, vi har diskuterat, pratat om det mesta,livet förr och nu. Han har lärt Momma spela Poker, och jag vann ,utan att fuska. Bjudit oss påkvällsfika,godis, passat upp oss.

Det hade snöat på lördagsmorron,så det blev snöskottning för hans del,  sedan satte han igång en bakdeg, semlor. Bakade jättegoda semlor till kvällens Slagerfestival.En festival som vi hade olika åsikter om, men ändå tyckte vi att rätt artiser vann.

Nånting som fortfarande är spännande, är ”Momma och Poppas” garderober. Där går det att hitta saker. Dessa garderober har varit ett spännande tillhåll för alla våra 11 barnbarn. Fyra stora garderober på övervånigen, sådana som finns under ”snetaket” på äldre hus . Så stora så det går att leka där, sova där harockså några av dem gjort. Bara vara, sitta ifred och tänka.Men det bästa av allt ,hitta saker, kläder, mm. Saker som man kan få ta med sig hem.

Vad Oskar har hittat den här gången,får bli en överraskning för dom därhemma.

Dagens citat :  Vi har rätt att välja att vara i fred.

– 17 gr…                                                  vi hörs …

Fullmåne -mörker- snöslask…

Rosor från Kjell
Rosor från Kjell

Att vädret är föränderligt, har jag fått uppleva nu på tre dar. Som jag berättat,

Min "tidningsväg"
Min "tidningsväg"

 så är jag uppe tidigt på morronen. Klockan fyra för det mesta så sitter jag vid min dator, hämtar tidningen ute vid vägen, kokar och njuter av mitt morronkaffe.

I måndags när jag vaknade badade gården i det finaste månljus, man sällan upplever. Tio minusgrader,stjärnklart, det knastrade under skorna, när jag endast i skor och nattskjorta hämtade tidningen vid vägen. Stod länge ensam under stjärnorna i den vita snön och månljuset, njöt av friden och tystnadenoch nuet.Tacksam över att få vara kvar här hemma ,få uppleva dessa minuter. Efter det var det gott att få komma in i värmen.

Tisdagen bjöd på totalt mörker ute,två plus grader, kände mig omsluten, inbäddad i den kompakta snön.Helt olika gårdagen. Onsdagen strömlöst ,blötsnö,olustigt, men ändå en förtjusning över att värsta kylan lagt sig. Läkar besök ,veckohandel , eftersom vi var fastande och hungriga så fylldes varuvagnen fort. Jag fick tio fina rosor av Kjell. Är bortskämd med att få blommor av honom. Alltid varit så.

Tittade på ”GO`kväll” på Tv.intressant att få lyssna till en kille medParkisson. Fick lite mer förståelse för Kjells symtom av sjukdomen. Senare när vi just somnat kom traktorn och väckte oss,skottade gården, men nu snöar det igen,ett onödigt jobb kan man säga.

Dagens citat : Det är meningslöst att ångra saker som hänt, vi får dem inte ogjorda ändå .

-2 gr…                                              vi hörs …

Måndag …

En annan sorts rullator.
En annan sorts rullator.
Det är många tider att komma ihåg.
Det är många tider att komma ihåg.

Som alltid är måndagen den dag i veckan som allt ska fixas. Tid ska beställas för läkarbesök (Kjells) . Dags att sota pelletspannan,Jonnie kommer som en räddande ängel och hjälper oss. Tvätttunnan är överfull med smutstvätt, bara att sätta på tvättmaskin. Till råga på allt snöar det idag, Kjell är någorlunda i sitt ben,envisas med att ”gå” med snöslungan. Den lejda traktorn skottar  det övriga. Som jag trodde , fixar Jonnie kameran. Nu kan jag lägga ut bilder igen.

Men hur det ska bli i fortsättningen törs jag inte tänka på, hoppas på en sommar till i Holafors. Men det är länge dit. Annars avundas jag barnbarnet Josefine som tillsammans med två vänner, just nu befinner sig på ”backpacksemester” i Taihland. Föjer deras blogg/ detrevannernaoasien.bloggplatsen.se  Sol värme, hela livet framför sig. Önskar eren trevlig resa med många fina upplevlser.

Dagens citat :  Fånga nuet och lev i det .

– 3,5 gr…                                                               vi hörs …