Kategoriarkiv: Från Holafors

Två icke helt vanliga dagar…

Hur länge ska vi stå här ?
Hur länge ska vi stå här ?

Får ofta frågan,  från vänner och bekanta,Hur är det ? Hur står det till ? Svaret blir oftast, Jorå det är nog som vanligt, den ena dagen är den andra lik. Men inte igår, Vaknade till en dag med 30minusgrader ute. Halvruggigt inomhus. En sån där dag som man helst velat stanna kvar i sängen. Dottern Madde ringer, mamma Anton o Isabelle har åkt på BB, det blir barn idag.

Nu blev det genast ljusare,vårt fjärde barnbarnsbarn ska födas idag. Vad vi väntade och väntade. Det spelar ingen roll om det är det första barnet för 58 år sedan, eller som nu det tjugonde barnet i fam. Det är ett lika stort ögonblick varje gång.

Klockan 22.50 fick vi veta, en liten tös 4260 gr.tung 51 cm lång hade sett dagens ljus. Efter SMS och bild av den lilla, var det svårt att sova. Dagen i dag har varit en dag med telefonprat, samt bortplocking av julen. Att städa bort julen brukar gå som en dans, men Kjells diskbråck strular, mina knän är heller inte bra , så nått trappspring blev det inte. Allt står i en vrå i köket. Kanske kommer det någon som kan hjälpa oss. Men ett har vi bestämt, det här var sista julen med så mycket pynt.

Eller som författaren Tomas Sjödin skriver : ” endag ska allting lämnas tillbaka. Någon lade det i våra händer men bara för en liten stund. En dag är det inte längre vårt. Någon annan ska säga det är vårt eller mitt.

Dagens citat :Det här ögonbicket är ingenting annat än summan av alla de ögonblick som var ditt.

– 11gr …                                                                                               vi hörs…

Tjugonda Knut …

Ljuvliga sommar. Vad jag längtar dit.
Ljuvliga sommar. Vad jag längtar dit.

I dag ska julen dansas ut, men så blev det inte. Madeleine och Jessica skulle komma hem och hjälpa oss med allt spring upp och ner i trappan, det blev inget med det, vi avfärdade besöket. Termometern visade – 30 gr, ingen ska ta ut bilen i sån kyla. Vi får vänta med dansen, tills det blir mildare ute.

Skulle ta en fin solig vinterbild med min kamera, men tyvärr va batteriet slut, lika bra de, nu längtar jag till att få  fota  soliga vår och sommarbilder. Men, vad jag i dessa kalla dagar längtar efter en vedspis. En riktig köksspis av järn, som eldas med björkved. Doften, sprakandet, den goda värmen, det gav liv i frusna lemmar. Minnen kommer till mig från min hemby Bysjö, där varenda gård hade en järnspis. Bara att springa in och värma sig när man blev frusen.

Nu är det tjocksockar, yllekoftor och plädar som gäller. Varmt att dricka, och kanske en liten ”whiskypinne” innan läggdags.

Dagens citat : Själen bor i våra kroppar. Därför är det viktigt att ta hand om kroppen.

–  26 gr … vi hörs …

En dag på stan …

Vi var till Sollefteå igår. Hade tid på bilbesiktningen. Vår 14-åriga Volvo skulle  få sin dom. Men hör och häpna, den fick godkänt liksom tidigare år. På 19 300 mil har vi inte behövt åtgärda någontig annat än normalt slitage. För att vara en 99:a så är den ett ovanligt välvårdat exemplar enligt besiktningsmannens kommentar.

Innan vi åkte hem besökte vi våra barn på Remsle. Fick förtroendet att hämta Jakob på dagis. Nog är vi lyckligt lottade som i 25 år fått hämta barnbarn på dagis.  Jakob visste inte att vi skulle komma, så glädjen då han såg mig komma, och hans utrop, det här är min ”momma”, och senare, det finns en ”poppa” också, går inte att beskrivas. Men skön att få uppleva.

Svärsonen Björn bjöd på en jättegod laxrätt till middag,efter

Den blev för oss en "turbil
Den blev för oss en "turbil

att alla tre pojkar visat oss sina rum, två katter, en hund och två undelater och vi fått en pratstund med Jessica, var dagen slut. Det var dags att åka hem. Trötta men lyckliga över att vi trots olika krämpor och ålder, själva fortfarande kan klara av en stadsresa rullade vi hemåt.

Dagens citat :  Vi är bra på mycket, men inte allt. Det är helt okey.

-20 gr…                           vi hörs …

Hermelin — Medecin…

Tre tabl. för mycket ?
Tre tabl. för mycket ?

Vart har ”vår” lilla Hermelin tagit vägen? Har saknat honom i en vecka nu.Han var den förste ut till matbordet /fågelfettet på granstammen, om mornarna. Halvtam som han var, kunde han inte vänta tills Kjell spikat upp nytt fett på granen, utan åt gladeligen av det redan på stugubron. Var gömmer du dig nånstans ? Vi saknar dig.

Jag var till doktorn i tisdags. Inte föratt jag var sjuk, utan  jag ville veta lite om min medecin, som efteralla nya apotek och andra konstiga nymodigheter,har tabl. ökat i antal.  För 18 år sedan fick jag en hjärtinfarkt. Har sedan dess ätit tre  tabl. Tills för några år sedandå det blev sex st.

Min fråga till docktor var : Är jag verkligen så sjuk att jag måste äta alla dessa ?  Vad är dom bra för ? Storögt såg han på mig och sa : Hit brukar patienter komma för att få mer medecin, du vill bli av med den. Jaa jag känner mig inte så sjuk att jag ska måsta äta allt detta varje morron. Resultat : Tre togs bort, nu äter jag tre, förebyggande för högt blodtryck,blodförtunnande för evt ny hjärtinfarkt. Få se hur det går.

DAGENS citat :Öva dig idag på att bli bättre på att ta hand om dig själv.

– 4 gr …                                                                    vi hörs …

Hungrig -nyfiken-försvunnen Herrmelin
Hungrig -nyfiken-försvunnen Herrmelin

Eftervärme…

Vår fotovägg, överfull av eftervärme.
Vår fotovägg, överfull av eftervärme.

Har haft julklappsboken Eftervärme avTomas Sjödin på mitt sängbord och läst ur den lite då och då. Eftervärme är en tankebok, som grunnar på frågor som : Vad betyder det att taemot livet som ett lån. ?   Kan man närma sig sin ålderdom, som man förbereder sig för  en resa, efterlängtad eller kanske svår ?

När man som vi är mitt i ålderdomen, eller som min morbror sa vid vårt senaste möte : ”Ålderdomen håller på att ta oss.” Så känns det gott att läsa en bok där det mesta ställer allt på plats, man  känner igen sig, det är ju såhär det är.

Eftervärme är den värme som stannar kvar efter något som man upplevt, sett , ett möte eller som jag kan känna när jag sitter och tittar på vår fotovägg av familjen. Då strömmar mycken eftervärme tillbaka.En värme av minnen och händelser från dem jag älskar. Några har gått, många finns kvar, några nyss kommna. Men bakom varje ansikte döljer sig en historia, och en eftervärme som kommer att finnas så länge jag finns …

Dagens citat : Det finns inga svar utanför mig som inte finns inom mig.

-6 gr…                                          vi hörs …