Kategoriarkiv: Från Holafors

Snabbbak.mm.

"Plofsern på plåtn"
"Plofsern på plåtn"

Bor man som vi, utanför samhällen, affärer och bagerier och blir sugen på fikabröd får man fixa det själv. Fortast går det då att baka Snabb bullar. Eller som vi sa hemma i Bysjön ”Plofsern på plåtn”. Där kom ofta någon ”oanmäld” och hälsade på. Snabbt hade Mor både bakat och kokat kaffe. Ibland kubb  men som oftast blev det ”Plofser” Många kallar dem för”Glöhypper”. Min mormor sa kubb. Väderlekstjänsten lovade sol och värme idag, då vill man fika ute. Så det fick bli  Snabb bullar. Alla har sitt recet, lämnar ut mitt om någon blir sugen att baka.

Snabb bullar:     3 ägg + 3 dl socker vispas vitt och pösigt.

7-8 dl vetemjöl +3 tsk bakpuver +1 tsk hjortronsalt tas i. Rör sedan ner  2hg.mjukt ej smält smör och sist 3 dl. mjölk .

Lägges i klickar på plåt, ej för nära varandra.  ca: 30 st. gräddas i 225 gr.

…………………………………………………………………………………..

Dagens citat : Fånga nuet och lev i det.

+ 2gr..  kl 6 i morse…                                          vi hörs…

Förfrågan.

Fick en förfrågan igår, av äldsta dottern Mona.Tror du att du kan hjälpa mig och sy ett par gardinkappor och skicka dem med posten så Linda har dom i morgon.,iIdag alltså.  Fastän det var längesedan jag satt vid symaskin, så satt takterna där. Jag har sytt brudklänningar, studentblåsor, dopklänningar med mera under årenslopp, nog skulle väl jag kunna sy ett par gardinkappor. Och tänk ibland så känns det bra att bo så att man inte behöver åka långt för att skicka brev eller paket. Bara att hänga ut på postlådan. Har sedan idag arbetat vidare med rabatterna, än syns inget resultat, men till högsommaren då får vi njuta av allt det vackra.

Dagens citat :Vi har rätt att inte vara som vi en gång var. Vi har rätt att förändras och utvecklas.

+ 16 gr ,,,                                vi hörs ,,,

Utegöra

Vi beslöt i höstas att ta bort en trädgårdsdamm av de två som vi haft ett antal år. Eftersom vi har delat upp våra sommarsysslor Kjell och jag, så har dammarna varit Kjells ”skötebarn”. Så i höstas fyllde vi igen den ena med skräp  löv ,stenar, jord mm. Men som det är sagt, Det som göms i snö, kommer upp i tö.  Enklasts var att så igen alltihop, men nu är det så att det är jag som ansvarar för blommor och rabatter. Klart att vi ska plantera blommor över alltihop. Men vilket jobb. Tänkte inte på att jag är”både halt och lytt  emellanåt.” Men snart så är det gjort.  Resultatet kommer nog att visa sig  till midsommar  skulle jag tro.

Dagens citat :Vi behöver tillåta oss att göra misstag ibland

+15 gr…           vi hörs…

Vindkraft

Abborrmete vid Flärken på 1960 talet
Abborrmete vid Flärken på 1960 talet

Läser i  lokaltidningen TÅ att det ska byggas  vindkraft öster om Näsåker, på b.la. Flärkberget. Det måste vara berget vi talade om hemma i Bysjö. Tar fram kartan, visst det är rätt berg. Ser sjön(Bysjön) med holmen, och vidare mot Snöppen och Flärken eller ”Yst i forsa” som vi sa där Bysjöån  sammanbinderBysjön ochGryssjön. Ställen där jag som barn följt med föräldrarna och metat storabborre och brax.Har sedan som vuxen återkommit dit  med min familj . Flärkberget eller” Fläkaåsn”, Bågahålla, Bysjöboern, Gårlberge namn som ständigt återkom i min far Johans jaktberättelser. Eller vid hjortrondags,när vi med hinkar begavs oss med båten över sjön, promenerade upp på myrarna för att plocka ”myrbär”. Underbara tankar dyker upp i mitt minne. Och nu ska där sättas upp vindsnurror.Undrar vad min far och övriga bortgångna bybor skulle sagt om detta. Det hade nog blivit en livlig diskussion för och emot. Utvecklingen går framåt, även i min lilla hemby med omnejd.

Dagens citat : För mig är kreativitet glädje. Vad kan du göra för att utveckla kreativitet idag ?

+ 5 gr… regn och blött                              vi hörs …

Pölsa

Kjell igång med Pölsan
Kjell igång med Pölsan

Gårdagens regnväder inbjöd till en dag med inomhusgöra. Vi beslöt att koka pölsa, vilket Kjell är en hejare och expert på.Det finns tre maträtter som Kjell är gormet på.Fläskfile i gorgonsola sås,  även serverad som festmiddag i min kursgård, när den var aktuell. Frukost även kallad ”poppafrukost”, älskad av barn, barnbarn m.fl. Och så Pölsan, går inte att jämföra med Torgny Lindgrens.Efter inventering i frysen,var det bara att sätta igång. Jag sköter kastrullen och kokningen.Kjell tar sedan över proceduren med  malning , smaksättning, diskning av kastruller och övriga attrialjer som behövs för tillagning av den goda pölsan. Resultat 10 liter väldsmakande pölsa,förpackade i lika många plastlådor och påsar, som nu bytt plats i frysen med råvaran.En dag som vi efter slutfört jobb, kan känna oss nöjda över.

Dagens citat :Tro på din förmåga – andra gör det redan.

+ 7 gr…               vi hörs…