Kategoriarkiv: Från Holafors

En bra dag ! …

Utsikt från köksbordet
Utsikt från köksbordet
Väderpinnen .  Ha ha.,,
Väderpinnen . Ha ha.,,

Efter allt strul med, granfällning -Tv -antenn –  trasigt altanfönster, m.m så blev gårdagen en bra dag. Har märkt att det behövs så lite, när man kommit upp i vår ålder, som gör att man oroar sig i onödan. Allt ordnar  ju ändå  opp sig till slut.

Som igår, härligt sen sommarväder, sol , 15 plusgrader. Madde och Tomas kom hem, för att se om dom kunde hjälpa oss  ”med nått”. Tomas tog hand om fönsterputsningen , plus lite ”smågöra” ute. B.la. att flytta  ”väder pinnen”  så vi ser vart det blåser ifrån, nu när vi inte har någon flaggstång.  Madde  bytte  gardiner i köket, nu har vi annan vy  från köksbordet. Kjell  och jag  gick omkring och kände oss mest i vägen.  Men vid spisen kände jag mig hemma. Lagade en god middag, som vi sedan tillsammans avnjöt. Känner  en otrolig tacksamhet och ödmjukhet, över att vi  med våra barns hjälp, kan få vara kvar här hemma. Har nog inte mentalt inställt oss än på att flytta.  Använder mig ofta av min mors uttryck / Kommer dag kommer råd.  Samt Tomas / Det visar sig ..

+ 12 gr ..        västlig vind …                                             vi hörs …

Dagens citat :  Det kommer förmodligen att ta väldigt lång tid innan världen förändrar sig, så det är smart att börja med sig själv.

 

Innan och efter…

år 1957. granarna syns som små prickar.
år 1957. granarna syns som små prickar.
Så ser det ut idag
Så ser det ut idag
Våra stora stolta granar.
Våra stora stolta granar.

Visst känns det konstigt att granarna är borta. De har varit våra  synonym, vägvisare/ ” Ser ni två stora granar framför huset, så är det där vi bor ” Och vad ska fåglarna , ekorrarna tycka, känna. Vi tog deras granar.Förlåt oss snälla !

Det behövdes både en lastbil och en kran bil för att städa undan, göra grovjobbet.  Fin putsen gjorde Kjell och jag igår, nu är det bara att vänja ögat.  Nu ser jag långt inifrån köksfönstret igen, nu när  träden avlövats ser jag både himlen  och bergen på andra sidan älven.  Om än i en liten glänta .       Det har gått 60  år                                     Jag sitter vid evigheten. Vattnet – luften – naturen. Allt ska finnas kvar. Jag den lilla människan ska  vandra vidare, upplösas, bli ett med oändligheten.

Dagens citat : Först skapar vi våra vanor, sedan skapar vanorna oss.

+ 9 gr …                                                                           vi hörs …

Ett minne blott …

Så kom då   BO Skogsservice AB, och utförde det han lovat, våra granar är nu ett minne blott. SAM_0718 SAM_0719 SAM_0720 SAM_0721 SAM_0722 SAM_0723 SAM_0724 SAM_0725 SAM_0726 SAM_0727 SAM_0728 SAM_0729  Det var en fröjd att se B -O, ensam  skickligt, lugnt och metodisk  ta hand om våra granar. Han kom kl 12.00.  klockan 12. 30 var det klart. Det kallar jag yrkesskicklighet.

Dagens citat : alla människor vi möter har någonting att lära oss – om vi vill det.

+ 14 gr …                                                              vi hörs …

Självkänsla …

Jag är på g...
Jag är på g…

Tänk vad lätt det går att självkänslan får sig en törn. Jag som  efter min utbildning i Mental träning,  har haft en stark självkänsla och ett gott självförtroende tappade  plötsligt ”kontrollen” över mitt liv. En märklig känsla, men nu är jag på väg upp igen.

Tror allt började med Artrosen som slog till som en blixt. Den smärtan kunde jag inte likt Fibromyalgin bemästra,   annat än med värkmedicin och kortisontabletter. Kortisonet gjorde så smärtan i lederna dämpades, men jag blev en helt annan person, både fysiskt och mentalt. Nu har jag ”ställt in mig på låg dos”. Börjar känna igen mig själv och min kropp. Har åter hittat självkänslan.

Att Fungera bra och må bättre, är ledorden i den Mentala träningen.   Det får man genom avslappning. En metod och teknik som Fil. doc. Lars – Eric  Uneståhl  utvecklat och som nu används över hela världen. Kanske främst i idrotten.  Du som  kanske vill veta mer  , kan läsa om Mental träning, här på min sida. Där finns också ett träningsprogram av  mig, som du gratis kan kopiera.

Man kan stärka självkänslan genom att förändra utsidan, Som jag nu gjort,genom ny frisyr, ny hår färg mm.   men självkänslan, glädjen,  livslusten den kommer inifrån. De känslorna är ej kopplad till materiell  välfärd. Dom får du  genom att leva i nuet, ta vara på det lilla, tänka positivt och tycka om dig själv.

ÖNSKAN    av   Bo Setterlind.

Var rädd om livet, det ska glädja dig.  Var rädd om ljuset, det ska leda dig. Var rädd om mörkret, det ska skydda dig. Var rädd om slutet det ska rädda dig.

Ser vi inte blomman, ser vi inte världen. Ser vi inte världen, ser vi inte blomman.

+ 4 gr …                                                                vi hörs …

 

 

Reparationsdags …

Fixat och klart
Fixat och klart
Ett "vedträ" sköter sen resten !!
Ett ”vedträ” sköter sen resten !!

Vi har haft trassel med bildmottagningen på TV ända sedan i våras när stormen knäckte en stam av gårdsgranen. Oturligt nog så föll  granen rakt över TV -antennen. Jag ville köpa en ny antenn, nej den går nog att laga ansåg Kjell.  Javisst, lagningen har hållit en stund, och så har det varit dags att börja om igen.  För några dar sedan,  verkade det hopplöst. Nu då kan vi väl köpa en ny antenn ? Näee..

Men så i måndags ,startade Kjell stora reparationen ,för nu var rutan svart. Allt vad Kjell ska göra numera, börjar med medicinering, för att lugna ner sin parhäst /parkisson. Sedan planering, rollator på plats, köksstegen,kryckorna, rätta skorna. Lugnt och metodiskt hittade han felet.Fästet för ”antennhuvudet” var spräckt. Efter många rollatorvändor  till  garaget, hör och häpna , hittade han  där en NY hållare  till antennhuvudet.  Kjells kommentar / den som spar han har . Så nu  fungerar  TVen   igen. Om än med hjälp av en liten träbit !, som håller upp det hela. Min roll ,springa fönster emellan  och kolla, där rollatorn finns, där finns Kjell.

Dagens citat : Tålamod är en gudomlig egen skap. utan tålamod kan vi inte njuta av nuet eller växa och lära oss.

+ 1 gr …                                                      vi hörs …