Kategoriarkiv: Från Holafors

Fönstertvätt …

PÅ gång ...
PÅ gång …
Nu så ...
Nu så …
På plats ...
På plats …

Igår bestämde sig Kjell för att putsa fönster. Nej ,låt det va till senare, när alla blommor är borta från rabatten, föreslog jag. Men min gubbe är envis, det ska göras idag. Fram med stege och putsgrejer. Som vanligt stod jag bredvid och kommenterade, Hur ska du ta dig dit?   Tyst och metodiskt  fixade han till det. Snart var stegen och gubben på plats.  Själv gick jag in för att tvätta insidan av fönstren. Visst var det behövligt , nu när jag ser resultatet av vårt arbete.

Men allt har en baksida. Nu har Kjell ryggskott eller det kan även vara det gamla disk brocket, som kom tillbaka. Ont har han i alla fall. Går med både käpp och rollator. Få se hur länge skovet sitter i den här gången. Mitt tjat är kanske inte så dumt. om det bara vore till någon nytta.

Dagens citat :  Vi lär oss någonting av alla våra misstag – om vi vill.

+7 gr …                                               vi hörs …

Åska -Sollefteåresa -mm …

Fin utsikt från balkongen
Fin utsikt från balkongen
Jessica och Jacobs fontän
Jessica och Jacobs fontän
Lilla Saga leker med farmor och farfar.
Lilla Saga leker med farmor och farfar.

Det har blivit några dar mellan det jag har skrivit på ”mommas”. Men åskan har härjat, och då är det bara att plocka bort dator, TV, telefon. om de inte ska bli förstörda. Man känner sig då väldigt bortkopplad från allt, ändå är det inte så längesedan allt det där inte fanns i mitt liv.  Tv , mobiltelefon , dator, video mm. fanns inte för 50 år sedan. Inget fanns som åskan ”kunde ta”-  Olyckligtvis så tände blixten mitt barndomshem hem, allt brann ner till grunden. Jag var då ett år .

I söndags blev vi bjudna av Madde och Tomas att följa med till Sollefteå. Deras sonhustru Isabelle fyllde år,   Dom har nyss flyttat till Sollefteå, så det var kul att se deras nya lägenhet. Men oj va högt upp dom bodde, i en stor  fin lägenhet, där lilla  Saga 1½ år verkade stortrivas. Tack Anton och Isabelle för den goda förplägnaden.

Det blev också tid till att stanna på Remsle hos fam. Mattsson en stund. Jessica och Jacob 6 år, hade byggd en liten fontän på altan av hopplockade saker. Fiffigt och stilfullt.

Nog för att jag klagat över sommarens värme, men oj va trist att det  nu närmar sig hösten, kallt och mörkt, innan alla höstfärgerna kommer. Och tråkigt med alla kläder man måste ta på igen.   Som vanligt är människan aldrig nöjd med vädret. men snart är rötmånaden slut ( 24 aug.) då brukar det bli bättre igen.

Dagens citat :    Att känna hopp inför framtiden är ett val och samtidigt en förmåga som går att öva upp.

+ 14 gr …                                                          vi hörs …

 

Kärlekspelargonen …

Kärlekspelargonen
Kärlekspelargonen
Scott Seved Veine Kallin
Scott Seved Veine Kallin

Till Mors dag i år fick jag av Jonnie,  en liten pelargon. Den är liten nu ,sa Jonnie, men Laila på Jacobssons blommor Junsele  lovade, Den kommer att bli stor  röd och fin, den kallas för kärlekspelargonen. Och visst har den blivit stor och vacker, med10 st kärleksröda blommor. Njuter av den varje dag.

Kan även berätta att ännu en liten kvist på ”Häggkvistträdet” har sett dagens ljus. Kjells brorsdotter Moa  födde en liten son i natt.   Ett stort Grattis och lyckönskan till den lilla fam  Moa – Markus och lilla Veine.

Släkten utökas, vi blir fler och fler. Vad jag kan förstå så är Kjell (och jag) nu  dom äldsta i  denna grenen av Häggkvist.

Dagens Citat : Lyckan tar inte slut. Den finns i obegränsad mängd och är ögonmärkt för var och en av oss.

+ 20 gr … kl.19.30.                                                         vi hörs …

Bjudningar …

Beställde jag verkligen det här ?
Beställde jag verkligen det här ?

SAM_0525

Börjar med att gratta vårt barnbarn Peter som fyller 36 år idag, Meningen var att följa med till Sollefteå, och uppvakta, men den envisa värmen vi har, gjorde att vi avstod. I går trotsade Madde och Tomas värmen, kom som vanligt och klippte gräset. Bjöd sedan på Thailunch  på Hembygdsgården i Näsåker, både till oss och Eva och Assar samt tre barn som var med. Svårt att välja av Wimas goda mat, men till sist blev vi klara. Jag hade till de andras glädje lyckats med att beställa två portioner

.Visst är värmen jobbig , men ska inte klaga, tankarna går till det fruktans värda som händer med brandkatastrofen i Västmanland. men vi människor är ju såna, att det vi inte ser ,eller kan påverka, vill vi gärna  förtränga.

Dagens citat :  Vi behöver tillåta oss själva att göra misstag ibland.

+ 14 gr …                                                    vi hörs …

 

Återfall …

Det här trodde jag aldrig skulle ske igen. Trodde det var borta för alltid.       Fibromyalgin. Den har hotat mig hela sommaren, och jag har använt mig av det jag vet , kan stoppa det onda  Mental träning — avslappning.   Är det en del av hur det är att åldras,  som jag tänkte skriva om , när jag startade bloggen? Eller en omedveten otrygghet inför ålderdomen ?  Hjärnan är en komplicerad kroppsdel.  Och jag vet, den tar emot  vad du tänker ,Den kan inte skilja på fel och rätt. Därför blir du vad du tänker…

Men nu är ”skovet” över för den här gången. Nu följer en rolig och intressant vecka.  Ska lägga all min energi, tankar och glädje på det som kommer att ske. ” Mota Olle i grind” Jag vet att jag kan ,har gjort det förr.     Den här dikten skrev jag 1998.:    Tacksamhet.

Vaknar var morgon till en lustfylld känsla av glädje.   vart tog det onda vägen ? Var det bara en sägen? Hur kan dagar fyllda av oro och smärta,helt plötsligt försvinna? Kan inte. Vill inte, dom ens förnimma.

Jag lever i nuet, tar till mig var dag. Ser mig omkring som ett nyfiket barn. Med tacksamhet jag lever, till hundra procent. Det andra det svåra är ej mer.          LIVET HAR ÅTERVÄNT

+ 18 gr…   kl 5 på morron                              vi hörs ….