Kategoriarkiv: Från Holafors

Det gör ont …

Det gör ont, på dagen, på natten, det gör ooont, sjunger Lena Philipsson. Inte visste jag att det var så besvärligt att bli gammal. Ej heller att det skulle vara så svårt att få hjälp med det onda. Men vi kämpar på Kjell och jag. I dag har vi städat, damsugit, torkat och bonat alla golv. Få se vad kroppen säger om det i natt. Men tänk ändå vad duktig vi känner oss när vi klarat av städningen. Tro om vi kan begära Rutavdrag, skattelättnad. Kanske skulle vi försöka.

Vi får avlöna oss själva med nybakad sockerkaka och kaffe.Vi fick också ett så fint mail från vårt minsta barnbarn sexårige Jacob i går. Då glömde vi allt det besvärliga, kände bara lycka och rikedom över vår härliga familj.  Delar med mig till er, av hans fina sång.

Dagens citat:    Ingen av oss är perfekt, därför är det viktigt att erkänna sina fel och brister och ta ansvar för dessa.

+ 1 grad …                                                               vi hörs…

Kjell i full fart med dammsugaren.
Kjell i full fart med dammsugaren.

Tiden är ur led…

Julgranen klädd med spiran längst upp
Julgranen klädd med spiran längst upp

Madde -Mona fixar gran

Madde -Mona fixar gran

Nog kan man väl säga att tiden är ur led , när det är 8+ grader ute, snöfritt och regnbågen visar sig i skyn den 12 dec.Vi var till Junsele  i torsdags, 8+grader regn och en jättefin regnbåge visade sig på himlen ovanför ICA.En märklig syn.    På onsdagskvällen innan, kom Mona och Madde hem  och hjälpte oss med julgran,kanske lite tidigt men när vi inte klarar det själv så är vi tacksamma för hjälp. Det är trapporna som hindrar oss, julgarderoben finns en trappa upp. Dit upp går vi inte längre varken Kjell eller jag, våra ben säger ifrån.

Vad mera har hänt sen sist jag skrev. Det blev 7 liter kalvsylta  av det stora syltkoket. Delat på tre. Sedan har jag lagat till 200 köttbullar, 40 kycklingspett. Men sedan kom katastrofen,den våldsamma stormen, orkanen.Men den förskonade oss, vek undan söderut. Fast elströmmen slogs ut,värmen, vattnet, ljuset, telefon försvann.Ingen toa, ingen mat, ingen tv ,ingen dator. Eter 20 timmar kom strömmen tillbaka. Vi passade på att klä julgran i dagsljuset, den spira som sitter längst upp i granen, har jag fått av Kjells mamma . Hon berättade att när hon var 8 år, fick hon den av en luffare som fått härbärge före jul en natt i hennes hem. Han kallades för ”Röluffaren” gick runt på olika orter och sålde småsaker. Så den är nu över hundra år.

Just nu har vi snöyra,  bara strömmen håller, så kanske vi får glädja oss åt en vit jul i allafall.

Dagens citat :   All förändrig är möjlig.

– 1gr…                                                                 vi hörs …