Kategoriarkiv: Från Holafors

Själv är bästa dräng …

Min hjälp i nöden ...
Min hjälp i nöden …
äpplen och äppelkaka hör hösten till.
äpplen och äppelkaka hör hösten till.

Datorn har krånglat ett tag. Den har låst sig ,skrivbordet  har inte fungerat. Lägga in bilder har det varit lite si och så med.  Då sitter man där och funderar, vad gör jag nu ?  Vad är felet?   Vem kan hjälpa mig ?   Jag får ta till handboken,        / Microsoft Windows 8 helt enkelt ,Se hur man gör – gör det själv./      Tack Knut för den boken.  Den har blivit min bibel, har ”lusläst” den från pärm till pärm.  Klart hjärnan har av ålder blivit lite trögare, men efter ett tag så kan jag konstatera att / Själv är bästa dräng /kvinna. Jag fixade det, nu fungerar den igen.

Hösten är här, det är äppeltider , dags att baka  pajer, äppelkakor , göra mos mm. I går bakade jag min goda Sexkaka, som jag bakar varje höst.  Delar med mig av receptet, till Er som inte har fått det tidigare:                    SEXKAKA.                                                                                       3  st. äpplen   6 ägg.   6dl. strösocker. 6 dl vetemjöl ,3 tsk. bakpulver. Skala och klyfta äpplena, lägg dem i en plastpåse med kanel.          Vispa ägg och socker vitt och pösigt.      Ta i vetemjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en smörjd långpanna.   Stoppa äppelklyftorna i smeten, hyvla över ca 200 gr kallt smör , strö på pärlsocker , och ev. mandel.   grädda i 225 gr. ni ser när kakan är klar, ung 20 min.

Ät och njut den som den är, eller med  vaniljsås, glass eller grädde.

Dagens citat : Den starkaste drivkraften är den egna drivkraften.

+10 gr …                                                                          vi hörs …

 

Hardy …

 

Hardy o moster Jossi
Hardy o moster Jossi

I dag har vi haft kärt besök av  lilla Hardy ,hans mamma Evelina och moster Josefine.  Hardy har redan blivit 2 ½ år. Som jag tidigare berättat är han född med den obotliga sjukdomen GA 1.       Vilket för hans del gör att han bl.a. inte kommer att kunna gå, prata . Äta den mat vi äter , utan får specialmat genom en slang i magen.

Men intellektet är det inget fel på. Han har redan lärt sig teckna ord, samt säga flera ord. Hardy är en mjuk ,fin och go kille, som ibland helt naturligt,blir frustrerad när han vill gå och inte kan själv. Eller när vi inte förstår vad han vill och menar. Ett ord som han ofta använder och tecknar , är ordet älskar.

Igår fick jag,och Kjell, den finaste, vackraste kärleksförklaring vi någonsin fått.  När Hardy skulle åka hem, tecknade han med sina små händer korsade över sitt hjärta,  samt pekade på oss. Visade att han älskar oss. Visade sedan att han ville ge oss en kram, vinkade och sa  helt riktigt . Hej då.   Den känslan jag upplevde då, går inte att beskriva.            Tack för att du finns Hardy !!

Dagens citat : Genom att påminna oss själva om att vi har mycket att vara tacksamma över, lär vi oss att förstå att allt det goda vi har i livet inte är självklart.

+ 11 gr …                                                                   vi hörs …

Gympapass …

Knäna böj ...
Knäna böj …
Sedan bädda rent.
Sedan bädda rent.
Armar uppåt sträck. Stå på tå..
Armar uppåt sträck. Stå på tå..

Idag har vi kört ett fyra timmars ”gympapass”. Det var dags för den återkommande  månads städningen av sovrummet. När vi var till hälsocentralen  nyss,  föreslog vår läkare ,att vi skulle skaffa oss ett gåband eller en motionscykel för motionen.  Mmm. tänkte jag . Bor man kvar hemma i sitt hus, så nog får man motion. Både ute och inne. Visst finns det dagar när vi ingenting gör, slappar och mår bra. Men vill vi finns det alltid nånting, som behöver göras.

Som idag. Ut med alla sängkläder. Dammsuga hela sängen, både uppepå och under. sedan hela rummet.  Våtdamma, tvätta golvet, sedan renbädda in med alla sängkläder igen. Det blev många lyft. knäna böj, armar uppåt sträck.mm. Sedan känner vi oss nöjda och duktiga, trots alla våra krämpor klarade vi av det igen.  Utan  gåband eller motioncykel. Vem skulle då städa åt oss  medan vi motionerade.? Kanske RUT?  Rut får nog vänta ett tag till.

Dagens citat : Det är vi själva och ingen annan som är ansvariga för konsekvenserna av våra val.

+ 20 gr …                                                                 vi hörs …

 

Ansvar …

Tomt i rabatten
Tomt i rabatten
Inget att sitta på
Inget att sitta på
Inga blommor mer
Inga blommor mer

Satt ute igår och drack kaffe i det fina varma höstvädret. Satt väldigt obekvämt på våra rollatorer, vi har ju ställt in våra utemöbler inför vintern. Kom då att tänka på det här med ansvar. Hur ansvaret skiftar med åren och åldern. Hur man bär på ett ansvar hela livet. När man är yngre , flyter det bara på.  Familj, arbete hus hem, olika samhällsnyttor. Allt ska flyta på .Barnen blir äldre,, tar eget ansvar.  Våra föräldrar har blivit äldre, ansvaret vilar på oss.

Men nu då ?  Nu  bär vi väl inte på för stort ansvar? Jo nu bär vi på ansvaret för varandra,  för att få livet, vardagen att fungera. Ansvaret för huset, så det ”håller ihop”, som Kjell säger, medans vi bor här. Bilen så vi kan ta oss fram för att handla, besöka läkare mm. Mitt största ansvar, som vilar på mig , är vår medicin. Det gäller att kunna vara fräsch i hjärnan.  Recept ska förnyas, medicin beställas. Vad jag lovordar datorn, som hjälper mig. Kjell har 8 olika, som ska portioneras ut per dag. från dosetten, som ska fyllas på en gång per vecka. Samma gäller för min del, men de är inte så många.

Nu har vi även fixat rabatterna inför vintern. Till ”syvende och sist” så är vi oerhört tacksamma över att kunna bo kvar och klamrar oss fast härhemma. Utan barnens hjälp skulle det inte gå.  Men alla blir vi gamla. Eller som min Mor sa/” Ji skö fo si sjålv, hö gött dä ä å bli gämmal, men ållting gå, å det söm int gå, dä gå dä å ”

Dagens citat . Öva idag på att känna att du är bra< på det du gör, vad du än tar dig för.

+ 15 gr…                                              vi hörs …

Otakt med tiden…

Min mormor 80 årsdag. med min mamma Ada , Jag och min dotter LilleMon
Min mormor 80 årsdag.
med min mamma Ada ,
Jag och min dotter
LilleMon     år 1962
Mickelräv vågade sig fram .
Mickelräv vågade sig fram .
En trött Fladdermus
En trött Fladdermus
Mormors äppelkrans
Mormors äppelkrans

Jag har kommit i otakt med tiden.  Eftersom jag skriver mina inlägg till bloggen tidigt på morronen, om vad som jag har gjort, och vad som hänt dagen innan så blir det  från gårdagen.

Igår den 1:a sept. hade min mormor sin födelsedag. Hon var född 1882. dog 1968. 86 år gammal.  Har i mina gömmor gamla recept efter mormor. Bakade en äppelkrans, efter ett av hennes recept. Den blev jättegod.         Vi plockade också in våra utemöbler igår. Började förbereda för trädfällningen. Tänk så mycket man drar fram på våren, vi skapar sittplatser lite här och var , där vi njuter av både skugga och sol.   Jag brukar också göra ett litet ”vernissage” av gamla tavlor ute på väggen. Där bakom en tavla hade en Fladdermus skapat sig sovplats inför vintern. Det märkliga är att det var likadant i fjol. Bakom samma tavla. Kan det vara samma fladdermus ?      Nu sover den gott på tavlan i låda i boden.

Räven besökte oss  också. Nu var den mera orädd. kom ända fram till trappan för att få mat.

Dagens citat :  Vi måste veta hur vi vill ha det , för att få det så.

+18 gr …                                                                              Vi hörs …